AMERIKA
I.e. 1200-tól
kezdve Közép-Amerikában San Lorenzo Tenochtitlán helyén volt a
legnagyobb település. A környék mezőgazdasági és vallási központja lehetett.
Másik
jelentős városukat a mai La Venta város akkoriban mocsaras területén
alakították ki. Egyik különleges lelete kettő 20 m széles, több ezer
kígyóbőrből kirakott emberarc. Ezeket 8 m vastagon különféle színű homokréteggel
fedték be. Előkerültek még zöld kőből készült szekercék és szobrocskák, amelyek
adományok voltak. Sírkamráikat bazaltoszlopokból alakították ki, melyek mögött
É felé néző kőfejeket állítottak fel. A nagy köveket vízi úton hozhatták ide (a
legközelebbi kőbánya 90 km-re volt). A kocsit (kereket) nem ismerték (nem is
vették volna hasznát a mocsárban), vontatásra nem használtak állatokat, a víz
viszont rendelkezésükre állt.
Olmék zöldkő-szobrocskák [https://www.wikiwand.com/hu/Olm%C3%A9kok] |
Az olmékok kereskedtek a környékbeli
kisebb törzsekkel; terményeik, kagylóhéj dísztárgyaik és kerámiáik mellett
cseréltek el pl. gumilabdát* is. Cserébe obszidiánt, jádét és vasércet
igyekeztek beszerezni. Ez utóbbiból tükröt csiszoltak. Azonban a tükröket nem
önmagukban való gyönyörködésre használták, hanem az ősökkel és az istenekkel
való beszélgetésre. [https://hu.wikipedia.org/wiki/Olm%C3%A9kok]
*A gumilabdával az ulama nevű játékot űzték, melynek
során a kezdő dobástól eltekintve nem
használhatták kezüket vagy lábukat, hanem egyéb testrészeikkel (csípő, térd,
könyök) kellett terelgetni a labdát. A vesztes csapat lett feláldozva az
isteneknek. A játékteret két magas kőfal jelölte ki. A labdát vagy a másik
csapat térfelére kellett átjuttatni, vagy a kosárlabdához hasonlóan a falon lévő
kőkarikán kellett átlőni. A labda kb. 4 kg nehéz volt. A nézők közben
kukoricából erjesztett alkoholos italt kortyolgattak. Sőt fogadtak is a
győztesre, s önmagukat, vagy gyerekeiket ajánlották föl tétként. Ha vesztettek,
rabszolgává lettek. [https://mult-kor.hu/a-3500-eves-gumilabda-amely-orokre-megvaltoztatta-a-sportot-20160127]
Olmék meccs [https://paginacinco.blogosfera.uol.com.br/2018/07/02/o-futebol-mortal-que-os-astecas-jogavam-antes-da-america-ser-invadida/] |
NYUGAT-EURÓPA
A Hallstatti
kultúra népének nyugat-európai népessége tekinthető a kelta nép ősének.
Még a bronz eszközök voltak elterjedtek, de aki
megengedhette magának, hogy kövesse az új trendeket, már vasszerszámokat is
szerezhetett magának. Szokás szerint a modern technika elsősorban a
hadviselésben terjedt el. Szívesen szereztek be vasból készült fegyvereket, sisakokat
a harcosok. A bronz lassan inkább csak az edények, díszek, ékszerek féme lett.
Kamrasírjaikba
– melyeket 3-4 m magasra építettek kőből vagy fából – fegyvereket, lovakat, sőt
néha kocsi alkatrészeket is elhelyeztek. [https://hu.wikipedia.org/wiki/Hallstatti_kult%C3%BAra]
SKANDINÁVIA
A korábbinál
hidegebbé és csapadékosabbá vált a terület klímája, ezért nagy volt az
elvándorlás. Maradtak azonban azok a vállalkozó szellemű ősök, akik már
értesültek arról, hogy a vasércnek folyamatosan megy föl az értéke. Az északi
vidéken a tőzeglápokból ugyanis használható mennyiségben lehetett kinyerni a
vasércet.
KELET-EURÓPA
A Hallstatti kultúra keleti népe élt itt.
Hagyományaik lényegében megegyeztek a nyugatiakéval.
DÉL-EURÓPA
Itáliai-félsziget
Két kultúrkör
volt az ezred közepétől a félsziget lakója: a Pó-vidéki kultúra (cölöpépítményekben – terramare-kban laktak) és
az appenini-kultúra (barlangokban
laktak), akik pásztrokodtak. Az északi részen megjelentek a ligurok és az eugenusok.
Az őslakosok pedig a szigetekre – Szardíniára,
Korzikára és Szicíliára – vándoroltak.
Szardínia
lakott volt az ősidők óta, így az újonnan érkezők valószínűleg egyszerűen
beilleszkedtek közéjük. Az itt élők kultúrája a nurági kultúra volt. A kultúra az elnevezését a nurági nevű építményről
kapta, amiből rengeteg maradt a szigeten. Ezek a megalitikus kultúra legépebb
állapotban fennmaradt emlékei. Csonka kúp alakú építmények, gránit- vagy
bazaltkövekből, kötőanyag nélkül. Alaprajzuk kör, átlagmagasságuk 10 m,
rendeltetésük tisztázatlan. Belsejükben rendszerint lépcső vezetett a tetőre,
vagy a felső szintre. Stratégiailag fontos helyekre épültek (tehát lehettek pl.
őrtornyok). Falaik több m vastagok, bejáratuk többnyire D felé nyílik, ahonnan
egy folyosó vezet egy kerek szobába. Tetejüket ágakból építették.
Nurági Szardínián [http://www.originalitaly.it/it/editoriali/a-i-nuraghi-simbolo-della-sardegna] |
Egy másik nurági maradványai, szintén Szardínián [http://www.dharmaline.hu/hu/2014/08/szardinia/] |
Balkán
Mükéné
királya Agamemnón volt. Felesége a korábbi spártai király lánya,
Klütaimnésztra
lett (Mükénét férfiágon örökölte, a nő ment férje házába - patriarchális). Agamemnón
azt jelenti, „határozott” és ez Zeusz egyik mellékneve volt, ahogyan a
Klütaimnésztra a Hold-istennő egyik neve lehetett. Ezért viselte ezt a nevet a
király és a királynő. [Robert Graves]
Agamemnónról
azt mesélték, hogy jó király volt, békében élt a szomszédaival. Uralkodása
alatt a városnak már volt egy palotakomplexuma.
Mükéné [https://hu.unansea.com/halotti-maszk-agamemnon/] |
Csupán egy
hadjáratának emléke maradt fenn; a Trója és egyben Vilusza
ellenié. Görög szemszögből az Odüsszeia
mesél róla, míg hettita nézőpontból annyi maradt fenn, hogy „Atriyas fia, Ahhijava* királya néhány nyugat-anatóliai uralkodóval
szövetkezve hadjáratot indított Vilusza* ellen” III. Hattuszilisz hettita
király idején.
*Ahhijava = Az akhájok országa
*Vilusza = Lukka (luviak), a Tróját körülölelő
terület.
Amikor Agamemnón
hajóflottájával el akart indulni Trója ellen, hosszas szélcsend hátráltatta.
Ezért fel „kellett” áldoznia a lányát. Valószínűleg nem a saját lányát áldozta
föl, hanem egy papnőt, aki ellen az volt a vád, hogy varázserejével ő tartja
vissza a szelet (ez az esemény is mutatja a harcot a két értékrend között). Ám
Agamemnón eljárása sértette az otthoni, konzervatív közvéleményt, mivel nőket,
a matriarchális hagyomány szerint nem volt szabad föláldozni.
Agamemnón halotti maszkja [https://hu.wikipedia.org/wiki/Agamemn%C3%B3n] |
Klütaimnésztra
testvérének, Helenének Menelaosz lett a férje, aki a
hagyományos törvényes rend szerint nyerte el Spárta trónját. (A
mítoszokban Klütaimnésztra és Helené apja Tündareosz, Spárta régi királya.
Helené a holdistennő egyik neve, így a lány egy Holdpapnő lehetett). Menelaosz
uralkodása alatt egyszer Spártában nagy pestisjárvány tört ki. Ezért a
királynak be kellett mutatnia egy áldozatot Apollónak, ehhez azonban el kellett
mennie Trójába. A trójai király, Parisz
engedélyezte is neki a látogatást.
Menelaosz és Helené - antik vázakép [https://hu.wikipedia.org/wiki/Menelaosz_sp%C3%A1rtai_kir%C3%A1ly] |
Valamivel
később Parisz viszonozta a királyi látogatást, ám ekkor történt
a mítoszban, hogy Helenével egymásba szerettek.
Athén
trónján Thészeusz után Menesztheusz következett. Nem
Thészeusz fia volt, így valószínű, hogy rituális királygyilkosság által nyerte
el a trónt. Mítosza szerint mire
Thészeusz visszatért Krétáról, Menesztheusz ravasz hízelgéseivel annyira
megnyerte az athéniakat, hogy azok egykori királyukat elűzték és megölték. Valószínűleg
ő volt Thészeusz társkirálya, akinek távollétében uralkodott.
Athén
seregét ő vezette a trójai háborúba.
KIS-ÁZSIA
Trójában
Laomedón után a következő király Priamosz volt: A mítoszban Héraklész
megölte Laomedón összes fiát, kivéve Podarkészt. Ami valószínűleg azt
jelenti, hogy a helyettes királyok sora a hercegekből állt, de a legfiatalabbat
már nem hagyták megölni (akár az előző részben a skandináviai On király
esetében), hanem a legkisebb herceg ölte meg az öreg királyt. Podarkész
új neve Priamosz lett. A korabeli népek abban hittek, hogy
valakinek a neve egylényegű magával a személlyel. Akinek tudják a nevét,
afölött hatalommal rendelkeznek. Ezért az emberek – különösen az uralkodók – valódi
nevét eltitkolták, csak a legszűkebb családja ismerte. A szent királyok emiatt
új nevet kaptak felavatásukkor. Ezt az ún. „kis nevet” használták a
nyilvánosság előtt, míg a valódi nevüket, a „nagy nevet” igyekeztek eltitkolni.
Volt olyan hely, ahol a valódi nevüket a királyok felavatásukkor egy
kerámiatéglába vésve a tengerbe dobták.
Az, hogy Priamosznak
„50 fia született”, csupán azt
szimbolizálja, hogy hivatalos uralkodási ideje 50 holdhónap volt.
Őt Parisz
követte. Mítosza a szokásos kitett herceg mesét tartalmazza, vagyis
„külföldről” jött király lehetett. De mítosza szerint uralkodása alatt még
életben volt az előző király, Priamosz. A mítoszokban Parisz Priamosznak saját
fia volt. A valóságban – nem valószínű.
Amikor
megindult a háború, az akháj
szövetségben volt a boiótiai flotta,
az orkhomenosziak, a phókisziak, az euboiaiak és az athéniak.
Ott voltak saját flottával Aiasz vezetésével a lokrisziak, Diomédész alatt a kalüdóniak, Agamemnónnal a mükénéiek, Menelaosszal a spártaiak, Nesztórral a pülosziak, Agapénórral Árkádia,
Amphimakhosszal
és Odüsszeusszal
az ithakaiak, Megésszel az epeioszok (egy görög törzs), Thoasszal
a tauroszok, Idomeneusz a krétaiakkal, Tlépolemosz Rhodosz
szigetéről, Nireusz, Pheidipposz, Antiphosz, Próteszilaosz
és a phülakéiak, Eumélosz,
Guneusz,
Podaleiriosz,
Makhaón
(utóbbi kettő orvos volt) Eurüpülosz a müszaiakkal, Polüpoitész a Pélion-hegyiekkel, Prothoosz, valamint Philoktétész,
Akhilleusz
és maga, Héraklész is ott volt.
Az a mese, hogy Akhilleuszt lányok közé rejtették és
lányként nevelték, igazából arról szólhat, hogy a hercegek fiatal korukban a
női lakosztályban laktak amíg papnő anyjuk sem fegyvert, sem szabadságot nem
engedélyezett a számukra. Csak amikor kikerültek anyjuk gyámsága alól, akkor
foghattak fegyvert. Az anyát, anyaságot az éjjel is szimbolizálta, s az év
„sötét időszakáik”, azaz a téli napfordulóig tartó időszak. Ezért Akhilleusz
csak a 4. hónap végén, a téli napforduló után indult el a háborúba.
Akhilleusz [https://twitter.com/clasicasieda/status/1140740213108563968] |
Philoktétész
Tirünsz királya volt Héraklész után. „Csak ő vállalta, hogy meggyújtja a máglyát a szenvedő Héraklész alatt”,
amikor Héraklésznek lejárt az ideje.
Mikor Trója ellen indultak, még ott volt a
hadseregben, de út közben megmarta őt egy kígyó. „Egy kígyómarás miatt bűzlött és siránkozott, ezért kitették Lemnosz
szigetén.” Egy jóslat szerint azonban nélküle nem győzhettek, ezért
visszamentek érte és odavitték Trója alá (ahol meg is gyógyították).
Philoktétész [https://hu.wikipedia.org/wiki/Philokt%C3%A9t%C3%A9sz] |
Az addigi történelemben példa nélküli volt ez a
hatalmas összefogás, amit az akhájok
megvalósítottak. Ezúttal tényleg elhatározták magukat a Helleszpontosz ügyében.
Nem más kellett hozzá, mint kereskedelmi (anyagi) érdek. Azóta is ez motiválja
a történelem eseményeit.
A háború felmorzsoló háború volt. Az első 9
évben Trója környékét fosztogatták; Leszboszt, Lürnésszoszt,
Abüdoszt…
Lehetséges,
hogy a trójaiakat segítették az amazonok
(anyajogú szkíták), Pentheszileia királynőjük vezetésével és az aithiopsziak, Memnón király
vezetésével. Priamosz király legidősebb fia, Parisz testvére Hektór
volt. Ő volt a trójai vár parancsnoka. Egy alkalommal Aiasz
kihívta őt párbajra. Egy egész napon át küzdöttek, de egyik sem tudta legyőzni
a másikat.
Amazonok [http://costadelsolmagazin.com/content/valoban-leteztek-amazonok] |
Hektór és Aiasz harca [http://emf-kryon.blogspot.com/2014/12/hektor-es-kasszandra.html] |
Maguk az amazonok valószínűleg azonosak a médekkel, akik anyajogú társadalom
voltak, s akiknél egy lány addig nem mehetett férjhez, amíg meg nem ölt egy
férfit az ellenségeik közül.
Pentheszileiát,
az amazonok királynőjét végül
Akhilleusz ölte meg a mítosz szerint, ám azután beleszeretett a halott amazonba
és megsiratta.
A mítoszok
szerint az egyik csata megnyerése után, mikor a zsákmányt osztogatták, Akhilleusz
kapta meg az elrabolt nők közül Briszéiszt, ám Agamemnón (Athén
királya) elvette tőle. Briszéiszt Lürnésszosz városából
zsákmányolták. Akhilleusz azzal lázadt az őt ért igazságtalanság ellen, hogy
nem vett részt a következő harcban. Ekkor barátja, Patroklosz magára öltötte
Akhilleusz páncélját és elvette fegyvereit (hogy azt higgyék, ő az). Hektór
már régóta meg akart vívni Akhilleusszal, s azt hitte, itt az
alkalom. Meg is ölte – Patrokloszt. Akhilleusz ekkor bosszút
esküdött Hektór ellen. Le is győzte őt, s hogy megalázza, holttestét kocsija
után húzta a porban a görög sereg előtt.
Hektór halála
után Memnón,
az aithiopszi király lett a trójai sereg fővezére. Ő is
eldöntetlen párbajt vívott Aiasszal és ő is Akhilleusz
kezétől esett el.
Akhilleuszt
Parisz
győzte le végül, mikor egy nyíllal átlőtte a sarkát.
Parisz és
Hektór egyik mítoszbeli lánytestvére volt Kasszandra, a jósnő, de „sose hittek neki”. Trója
bukásakor Agamemnón vitte haza őt ágyasának.
Agamemnón
történetét megírta Aiszkhülosz:[http://mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/mmi.elte.hu/szabadbolcseszet/mediatar/bevezetes_a_gorog_bolcseletbe/aiszkhulosz_agamemnon_40_257.pdf]
Trójai nők címmel pedig Euripidész írt egy
tragédiát
A trójai háború 10 évig tartott és a falovas
trükkel sikerült az akhájoknak
bevenniük a várost – a mítosz szerint. Mítoszkutatók azt mondják, ilyen ló
aligha létezhetett, ám az ostromgépet vizezett lóbőrökkel fedték le, hogy ne
lehessen felgyújtani – ez lehetett a faló meséjének magja.
Trójai faló [https://narciszkertesz.blog.hu/2017/05/12/a_trojai_falo] |
Két király
esetében megőrizte az emlékezet azt is, hogy a trójai győzelem után mi történt
velük: Az egyik Agamemnón, a másik pedig Odüsszeusz.
Agamemnón,
mikor hazaért Mükénébe, megtudta, hogy unokaöccse, Aigiszthosz elcsábította
a feleségét, Klütaimnésztrát. Ezek ketten összeesküdtek ellene, s az
Agamemnón hazatérésére rendezett ünnepen Aigiszthosz megölte őt és
elfoglalta a trónt. Valójában természetesen itt is rituális királygyilkosságról
lehetett szó. „Klütaimnésztra
valószínűleg még egy almát is nyomott Agamemnón kezébe és akkor ölte meg,
amikor Agamemnón az almát az ajkához emelte.” [Robert Graves] Ez ugyanis
azt jelentette, hogy a szent király elfogadja a halált a főpapnő kezéből.
Aigisztosz
7 évig uralkodott, ekkor lejárt az
uralkodási ideje, mint szent királynak, s Oresztész megölte őt. A mítoszban Oresztész
az anyját is megölte, mégpedig bosszúból.
Valószínűleg az anyagyilkosság története csak utólag
került a mítoszba éppen azért, hogy a matriarchális törvényeket gyengítsék.
Az olümposzi
vallás a prehellén és a hellén felfogás közötti kompromisszumból jött létre.
Kezdetben kiegyeztek abban, hogy az „istenek családja” hat istenből és hat
istennőből áll. Mivel a matriarchátusban valamennyi király szükségszerűen
idegen volt – hiszen a trón leányágon öröklődött, a hercegek hozzászoktak, hogy
a királyság legfőbb támaszának az anyjukat tekintsék, az anyagyilkosságot pedig
elképzelhetetlen bűnnek tekintették. Az anyakultuszt az új vallás patriarcha
papjai igyekeztek lejáratni.
Az új király
nem Oresztész lett, hanem Aigiszthosz egyik fia, Alétész. Oresztész
nem szabadul egykönnyen az Erinnüszöktől (s lelkiismeret szellemeitől, melyek
az anyagyilkosság miatt üldözik), hiába végzi el többször is a tisztító
szertartásokat. Végül egy perben az egyik isten felmenti őt – ami már magát, a
patriarchátus győzelmét mutatja.
A másik
király, akinek tudunk valamit az utóéletéről, Ithaka királya, Odüsszeusz.
A görögök neki tulajdonították azt az ötletet, hogy Tündareósz spártai király
eskesse meg Helené kérőit, hogy aki elnyeri a lánya kezét, azt a többiek
megvédik majd. Ám amikor sor került arra, hogy Helené elrablása miatt Trója
ellen vonultak a görög királyok és hadvezérek, Odüsszeusz őrültséget
tettetett, hogy ne kelljen hadba vonulnia: tojáshéj formájú nemezkalapban,
ökröt és szamarat egymás mellé fogva szántott, és sóval „vetette be” a
barázdákat. Azonban lebukott, hogy semmi baja, mert amikor csecsemő korú
kisfiát tették az egyik barázdába, mint egy normális ember, megállította az
állatokat. Így kénytelen volt csatlakozni a hadba indulókhoz.
Amire a mítosz a fenti módon emlékezik, valószínűleg
egy ősi jóslási forma volt. Valószínűleg azt akarta jóslatszerűen demonstrálni Odüsszeusz,
hogy semmi értelme a háborúnak, amelybe hívják. A kúp alakú kalap, amit viselt,
a látnokok ismertetőjele volt. Az ökör és a szamár Zeuszt és Kronoszt, illetve
a nyarat és a telet jelképezte, s minden egyes sóval bevetett barázda egy kárba
veszett évet jelentett. Palamédész – a másik jós kétségkívül
a 10. barázdánál kapta ki Thélemakoszt Pénelopé kezéből és
fektette az állatok elé; így fejezte ki, hogy a döntő ütközetre a 10.
esztendőben kerül sor.
A trójai
háború után azonban Odüsszeusz még nem térhetett haza, hanem 10 évig
bolyongott a Földközi-tengeren. Ennek történetét írta meg Homérosz: Odüsszeia címmel.
Távolléte alatt feleségének, Pénelopénak rengeteg kérője akadt.
Fia, Télemakhosz
apja keresésére indult.
Odüsszeusz
a bolyongása során sok mindent látott és tapasztalt: harcol a kikónokkal, megismerkedik a lótoszevőkkel, rabul ejtette és majdnem
megette őket a küklopszok vezére, Polüphémosz,
meglátogatták Aioloszt, a szelek királyát, az óriás laisztrügonokat, Kirkét, a varázslónőt,
leszállt az Alvilágba, megúszta a Szirének Szigetét, legyőzte Szküllát és
Kharübdiszt és rabolt Héliosz napisten nyájából.
A lótoszevők Nyugat-Líbiában éltek. Fő eledelük a cordia myxa, egy édes, ragadós gyümölcs. Ezt kipréselve, liszttel keverve fogyasztották. A későbbi ezt összetéveszthették egy vadalmafélélvel, ami - erjesztett változatában - valóban feledékenységet okoz.
cordia myxa [https://alchetron.com/Cordia-myxa] |
A klükopsz barlangja a halál jelképe, az pedig, hogy 13 emberével ragadt a barlangban, arra utal, hogy uralkodási ideje 13 hónap lett volna. A küklopsz egyetlen szeme ősi görög Nap-jelkép volt.
A vadállatokká változtatott emberek a lélekvándorlást idézik. A zsákokba rejtett szelek a holtak szellemeit jelképezik.
Szkülla és Kharübdisz két halálos természeti jelenség megszemélyesítése volt: Szkülla a víz alatti zátonyokat jelentette, Kharübdisz pedig az örvényt.
Odüsszeusz neve latinul Ulysses. Úlosz = seb, iszkhea = comb. Ez arra a vadkanagyar-vágta sebre utal, mely Odüsszeusz combján volt. A király rituális halálának ugyanis az volt a megszokott formája Ithakában, hogy felhasította a combját egy vadkan. Odüsszeusz valahogy túlélte a sebesülést, s ezt hordozva töltötte be sorsát.
Végül
Kalüpszó nimfa szigetére kerül, Ógügiére, ahol oltalmat lelt. (Ógügié azonos lehet az Ókeanosz szóval. Az itt élő Kalüpszó egy halál-istennő, ahogy égerfákkal, petrezselyemmel és írisszel körülvett barlangja mutatja. Kalüpszó örök fiatalságot ígért Odüsszeusznak, ő azonban élni akart. Ha fiatalon hal meg, akkor a túlvilágon fiatalon él örökké...). De egy idő
után a nimfának megparancsolták az istenek, hogy engedje Odüsszeuszt további
útjára. Ezután még elsodródott a phaiakok
szigetére, ahol a királylány, Nausziká vette oltalmába, majd maga,
a király, Alkinoosz. A király gazdag ajándékokkal és saját
hajójával vitette haza, Ithakába Odüsszeuszt.
Ő Ithakában
először álruhában méri fel a helyzetet. Újra elnyeri felesége kezét és fia
segítségével megöli az összes kérőt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése