Az i.e. VI.
évezredben Közép- és Kelet-Európát továbbra is a Körös-kultúra uralta. Ekkor készítették a méhteleki Vénusz-szobrocsát, kerámiáikat pedig a vonaldísszel mintázták. Jellegzetességük
ezeknek a kerámiáknak, hogy kezdetben még nem volt fülük. Igazából ez az
évezred kellett a kancsófül, bögrefül "feltalálásához" – amit azóta is
használunk. Az itteni emberek ún. hosszúházakban laktak. [http://www.wikiwand.com/hu/Vonald%C3%ADszes_ker%C3%A1mia_kult%C3%BAr%C3%A1ja]
A kőből építkezés itt még nem volt jellemző, de
félteni való vagyonuk már nekik is volt, amit földvárakkal védtek meg. Ilyen körárokkal védett földvár volt például a Szombathelyhez közeli Sé község határában.
Méhteleki Vénusz [a kép forrása: https://forum.index.hu/Article/showArticle?na_order=&na_start=480&na_step=30&t=9146287] |
Vonaldíszes kerámiák [a kép forrása: http://www.wikiwand.com/hu/Vonald%C3%ADszes_ker%C3%A1mia_kult%C3%BAr%C3%A1ja] |
Hosszúház-makett [a kép forrása: http://www.wikiwand.com/hu/Vonald%C3%ADszes_ker%C3%A1mia_kult%C3%BAr%C3%A1ja] |
Az évezred elején Krétán az ott élő pelaszgok megalapították Knósszosz
városát.
A Földközi-tenger K-i partján kialakult egy település a
leendő Büblosz helyén.
I.e. 5900 után Mezopotámiában az éghajlat jóval
csapadékosabbá vált, ezért a terület elmocsarasodott. Így az emberek egymástól
elszigetelt falvakban éltek.
Mezopotámia D-i részén létrejött az
ubaid-kultúra, melynek az elejét Eridu-korszaknak is szokás nevezni. Jellemzi
ezt a kultúrát, hogy kerámiáikat sötét színű festéssel díszítették. Az emberi
kísérletező kreativitás fejlődését mutatja, hogy pár száz évvel később
változott a divat: ekkor már a mintát a festetlen rész adta, mintegy
„negatívban”. Szentélyeik – a catal hüyükiekhez hasonlóan – eleinte nem sokban
különböztek egy lakóháztól, csupán annyiban, hogy alapzatra építették őket,
hogy valamennyire kiemelkedjenek környezetükből. Belterükben eleinte egy
falmélyedésben, később a helyiség közepén állt egy emelvény, melyeken
égésnyomok maradtak fenn. Ezek lehettek az oltárok.
Önálló településként létrejött Kula, ahol
templomokat kezdtek emelni (később ez Uruk város szentélykörzete lesz).
Hasonlóan jelentős település már Éabzu (É-Apszu) (ami később Eridu város
szentélykörzetévé válik majd).
Ubaid kerámia [a kép forrása:
|
A közel-keleti trialeti-kultúrának vége szakadt. A
mezopotámiai-síkságon, a halafi-kultúrától D-re, i.e. 5800 körül létrejött a
hasszunai-szamarrai kultúra is. Náluk alakult ki először az a közel-keleti építkezési stílus, hogy lakóhelyeik
helyiségeit egy középső, nyitott tér közé rendezték.
Már
viszonylag sok ember élt meg a földművelésből. Az őskori maximum 50 fős
törzsközösségekhez képest egy 5000-es városnak magát fenntartani egészen más
szintű feladat lehetett. A mezőgazdaság kezdete lehetővé tette a nagy
népességet, a nagy népesség pedig szükségessé tette a mezőgazdaság
fejlesztését. A „nagyüzemi termelés” felé vezető első lépés volt az eke
feltalálása.
Ekét ábrázoló sziklarajz [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Eke] A fenti mintával díszített mécsest vehetsz itt (kattints) |
Kánaán területén, Jerikóban ekkorra felhagytak azzal a szokással,
hogy a holtak koponyáján fehér agyagból „új arcot” készítsenek. Ugyanekkorra
Ugarit tengerparti városa elnéptelenedett.
A Szahara
akkor még mediterrán éghajlatú északi részén található Tasszilin Ádzser i.e. VI. évezredi sárga-barna-vörös színű sziklarajzain vadász-jeleneteket lehet
megfigyelni, melyeken zsiráfok, gazellák szerepelnek. Ennek megfelelően – cserépmaradványokon
kívül – vadászeszközök kerültek elő a korból.
Tasszilin Ádzser [a kép forrása:
|
Az Indus-völgyi Merhgarh területén nagyobb
jelentőséget kapott a kézműipar. Hagyományőrzésként, kihalófélben lévő
mesterségként voltak még, akik kő-pattintással foglalkoztak. A
cserző-varga és a gyöngyfüzérkészítő is menő szakmának számított, a korabeli, jövőbe mutató sikerszakma pedig a fémművesség volt.
I.e. 5700-5600 között Anatóliában egy újabb
település fejlődött jelentősebbé; Hacilar. Az itt élők a lakóépületeiket hasonlóan
alakították ki, mint a catal hüyükiek, de ők is belső udvar köré rendezték a helyiségeiket. Minden épületet kővel alapoztak a talajvíz és az esővíz ellen. A
falak napon szárított agyagtéglából készültek és meszelték őket. A födémet
gerendákból készítették, a tetők laposak voltak. Valamivel később rászoktak az
agyaghabarcsból készített padlóburkolásra. A falakban szekrények részére
bemélyedéseket készítettek. A konyha elkülönült az élettértől. Galériát is
kialakítottak, amit műhelyként és magtárként használtak. Szöveteket szőttek, kerámiáikat pedig sárga, vörös, barna színekkel díszítették és fényesre
polírozták. Halottaikat már a városon kívül temették el.
Hacilari kerámia [a kép forrása:
|
Hacilar város így nézhetett ki a maga idejében [a kép forrása: https://alkaabilia.wordpress.com/2015/05/13/hacilar-hoyuk/] |
I.e. 5600 körül egy mindenki számára váratlan
esemény forgatta fel a közel-keleti emberek életét:
A
Földközi-tengert ekkor még egy szárazföld-sáv választotta el a
Fekete-tengertől. A Fekete-tenger 100 m-rel sekélyebb és édesvizű volt. A Földközi-tenger vízszintje – mivel ez a tenger közvetlen
kapcsolatban volt és van a világtengerrel – a jégkor vége óta folyamatosan
emelkedett – még ekkor is. Végül elérte azt a magasságot, amikor hirtelen
áttörte a földsáncot, ami addig a Fekete-tengertől elválasztotta, s a hatalmas
víztömeg elkezdett kiegyenlítődni a két meder között. Az átzúduló víztömeg
hozama 200-szor akkora lehetett, mint a mai Niagara-vízesésé. A Fekete-tenger
vízszintje naponta 15 cm-rel emelkedett és sós vizűvé vált. Valóban úgy nézhetett ki, mintha az egész világot nyelné el a víz. Anatólia egész területe elnéptelenedett és Palesztina partvidéki részei is. [https://www.origo.hu/tudomany/20011003nemmitosz.html]
A Földközi-tenger összefolyik a Fekete-tengerrel |
Az akkori fejjel fölfoghatatlan változásokat a túlélők elmesélték utódaiknak:
Szamothraké szigetének lakói is pelaszgok voltak.
A két tenger közötti átjáróhoz közeli sziget lakói elsőként élhették át a változásokat és a leginkább, legközvetlenebbül voltak érintettek. Ők, mint szemtanúk, ezt mesélték:
„nálunk sokkal
előbb, mint más vidékeken, nagy áradás történt, mikor is először a küaneiai
torkolat (két sziklasziget a Fekete-tenger bejáratánál), azután pedig Helleszpontosz átszakadt. A Fekete-tenger ugyanis akkor
még belvíz volt, de a beleömlő folyóktól annyira megdagadt, hogy a túltelt tó
átlépte partjait, nagy halommal Helleszpontoszra zúdult, messzire elöntötte
Ázsia partvidékeit, és Szamothraké földjét nem csekély részben tengerré
változtatta. Ez az oka, hogy a halászok olykor oszlopfőket húznak fel
hálójukban, mert városok is
elmerültek az áradatban. A lakosok a sziget magasabb részeire futottak, mikor a
tenger rájuk tört, s minthogy a víz egyre jobban emelkedett, fogadalmakat tettek az isteneknek. Miután megmenekültek
[…] kőoszlopokat állítottak, és oltárokat emeltek” [pelaszgosz hagyomány, http://www.kagylokurt.hu/3265/kulturtortenet/a-vizozon-regeje.html]
Különös módon az ő emlékezésükben a Fekete-tenger ömlött át a Földközi-tengerbe. Ha ez tévedés, és a régészek-történészek elképzelése a helyes, akkor ennyi tévedés, sok ezer év távlatából, egy szájról szájra őrzött emlékezésben megengedhető. Viszont lenyűgöző az elbeszélés többi részének tárgyilagos pontossága. A szigeten élők valóban elsőként élhették át a földhíd átszakadását.
Ugyanekkor, kicsit távolabb a fő eseményektől, a Fekete-tenger déli partján élt egy kis neolitikus törzs, félnomád életformában. Ők csak azt észlelték, hogy a tenger szintje nagyon gyorsan (napi 15 cm) emelkedni kezdett. Az életadó víz napok alatt sóssá, ihatatlanná változott, a partot elborították az édesvízi halak tetemei. E törzs túlélői, akik a magasabb területek felé menekültek, eljutottak az Édennek nevezett területre és ott telepedtek le. [David Rohl: Az elveszett testamentum]
Ugyanakkor az éghajlat általános felmelegedése miatt a hegyek gleccserei gyors ütemben olvadtak, a tengerszint pedig a Perzsa-öbölben is emelkedett. Ráadásul egy vulkánkitörés is befolyásolta az éghajlatot a termékeny félhold vidékén: a légkörbe került vulkáni hamu nagy esőzéseket okozott éveken át.
Surippak királya, Ziuszudra/Umnapisti/Noé figyelmeztetést kapott a szél urától, Enliltől a közelgő özönvízről (ezt akár úgy is lehet érteni, hogy az ijesztő szelek figyelmeztették a királyt a közelgő "apokalipszisre"). Városa bölcseinek valamilyen ürügyet mondva fogta az övéit, a családját és D-re, Eriduba ment, hogy az északi hegyekből jövő áradat elől elmeneküljön. Ott azonban a Perzsa-öböl áradásával kell majd szembenéznie.
Ugyanekkor, kicsit távolabb a fő eseményektől, a Fekete-tenger déli partján élt egy kis neolitikus törzs, félnomád életformában. Ők csak azt észlelték, hogy a tenger szintje nagyon gyorsan (napi 15 cm) emelkedni kezdett. Az életadó víz napok alatt sóssá, ihatatlanná változott, a partot elborították az édesvízi halak tetemei. E törzs túlélői, akik a magasabb területek felé menekültek, eljutottak az Édennek nevezett területre és ott telepedtek le. [David Rohl: Az elveszett testamentum]
Ugyanakkor az éghajlat általános felmelegedése miatt a hegyek gleccserei gyors ütemben olvadtak, a tengerszint pedig a Perzsa-öbölben is emelkedett. Ráadásul egy vulkánkitörés is befolyásolta az éghajlatot a termékeny félhold vidékén: a légkörbe került vulkáni hamu nagy esőzéseket okozott éveken át.
Mezopotámia
északi részén, Surippak városában élt egy papkirály, Ziuszudra.
Az ő városának választott istene Enlil (a szelek istene) volt, mint ahogy
minden mezopotámiai város választott egyet az istenek közül, akinek templomot
emelt. Ziuszudra neve sumér nyelven "távoli hosszúéletű"-t jelent. A
király annak ellenére, hogy Enlil isten városának királya volt, Enki istennek (a
föld ura, az ember barátja, akit Édenben az adamiták is tiszteltek, a
továbbiakban: Ádám istene) volt meggyőződéses híve. Enki isten városa azonban
messze délen, a nagy folyók torkolatvidékén Eridu volt. Ziuszudra király
nevét a babiloni történetírók később lefordítják majd saját nyelvükre, s a
"hosszúéletű" náluk úgy hangzik, hogy "aki megtalálta az örök
életet", vagyis Um-nah-pisti. Ennek a névenek a középső
tagjából származik a héber Noé név.
A jégkorszak
vége utáni tengerszint-emelkedés tehát elérte a Perzsa-öblöt is. A Perzsa-öböl
partvidékén a Tigris és az Eufrátesz mocsaras torkolatvidékén a tengerszint
feletti magasság nagyon nagy távolságban nem változott jelentősen, így az
emelkedő tenger óriási területet tudott elárasztani, nagyon rövid idő
alatt.
Surippak királya, Ziuszudra/Umnapisti/Noé figyelmeztetést kapott a szél urától, Enliltől a közelgő özönvízről (ezt akár úgy is lehet érteni, hogy az ijesztő szelek figyelmeztették a királyt a közelgő "apokalipszisre"). Városa bölcseinek valamilyen ürügyet mondva fogta az övéit, a családját és D-re, Eriduba ment, hogy az északi hegyekből jövő áradat elől elmeneküljön. Ott azonban a Perzsa-öböl áradásával kell majd szembenéznie.
"Úgy látszik, a ti istenetek megneheztelt az én istenemre, Enki és Enlil megharagudott egymásra [...] Többé nem tehetem a lábam Enlil földjére, őseim földjére térek, a tenger partján, Eriduban megtelepszek Apszu (a tenger) mellett és istenem pártfogóm lészen."
S az ezt követő időkben óriási mennyiségű olvadékvíz jött le észak felől a hegyekből, D felől pedig a Perzsa-öböl tengere árasztotta el a vidéket. A Mezopotámiában élő emberek valóban azt élhették meg, hogy a haragvó istenek minden irányból támadnak, hogy az egész emberiséget el akarják pusztítani.
Az összes erről szóló történet emlékezik egy óriási bárkára. A Dzsúdi-hegy lejtőin (a Zagrosz-hegység Urartu területén található részén) egy i.e. 3. századi görög történetíró, Bérosszosz szerint az itt élő gordiaiak (kurdok) még szurokdarabokat kapartak le a bárka maradványairól (a nádból készült bárkákat kívülről szurokkal kenték be, hogy vízállóvá tegyék), melyeket azután talizmánként hordtak. Ugyanezen a vidéken még a mai napig (!) a helyi törzsek gyűjtenek szurokdarabkákat, hogy ezekkel áldozatot mutassanak be az emberiség megmeneküléséért. [David Rohl: Az elveszett testamentum]
„aki a sötétséget bocsátja a világra, egyik este búzaesőt hullatott a földre, de hamarosan olyan sötét fellegek borították el az eget, hogy Umnapisti félt rájuk feltekinteni. Fellépett a bárkára, elreteszelte az ajtaját és rábízta magát minden vagyonával együtt Puzur-Amurrira, a hajósra. Hajnalra fekete felhőből mennydörgött Adad, a vihar istene, előtte jártak hegyeket és völgyeket átlépve az istenek követei, Sullat és Hanis; Irragal, az alvilág istene leszakítja a pilléreket, Nimurta, a háború istene a gátakat, az Annunaki nevű alvilági istenek fáklyát ragadnak és borzalmas fénnyel árasztják el a messzi vidéket. […] Magukat az isteneket is félelemmel töltötte el a rettenetes vihar. […] Hat napon és hat éjszakán át tartott a vihar, a hetedik napon aztán elcsitult […] Megszólalt Ea, és ezt mondta Enlilnek: - Hogy is lehettél olyan meggondolatlan, hogy vízözönbe borítsd az egész világot? Aki bűnös, az bűnhődjék […] támadhatott volna oroszlán, vagy farkas az emberekre, hogy pusztítson közöttük. […] támadhatott volna éhínség az emberek között, vagy megtámadhatta volna őket Irra, a pusztító járvány istene, és ez is megritkíthatta volna soraikat. […] – Ezelőtt ember voltál Umnapisti, de mostantól fogva Umnapisti is, meg a felesége is hozzánk, istenekhez váljék hasonlóvá, lakozzék a folyamok torkolatánál!” [http://www.literatura.hu/lexikon/mitosz/vizozon.htm, Gilgames eposz, akkád-hettita kultúra]
Itt még kézzel fogható az emberek sértett igazság-érzete. Magukat érezték felelősnek az eseményekért, tudták, hogy sok bűne van
már az emberiségnek, de úgy érezték, hogy nem egyformán bűnösök. Bűnhődjenek akik megérdemlik, de hogy mindenki, válogatatlanul…? Ea is ezt magyarázta
Enlilnek.
Sumér vízözön [a kép forrása: https://uh.blog.hu/2013/06/09/ozonviz_mitoszok_arviz_ihlette_mitikus_tortenetek] |
A zsidó nép
ősei a sumérok őseitől vették át a történetet, de itt már az események mellett
az erkölcsi tanulság fontosabb, az ember már nem kritizálhatja a mindenség egy Urát. Ezért a történet nem foglalkozik az belső
ellentmondásokkal:
„Ezt mondta
Isten Noénak: Elhatároztam, hogy minden élőnek véget vetek, mert
erőszakossággal telt meg miattuk a föld. […] fölfakadt ezen a napon a nagy mélység minden forrása, és megnyíltak az
ég csatornái. Negyven nap és negyven éjjel esett az eső a földre. […] Amikor
már negyven napja tartott az özönvíz a földön, annyira megnövekedett a víz,
hogy fölemelte a bárkát, és az fölemelkedett a földről. A víz egyre áradt és
növekedett a földön, úgyhogy a bárka a víz színén úszott. A víz egyre erősebben
áradt a földön, és elborította a legmagasabb hegyeket* is az ég alatt. […] csak
Noé maradt meg és azok, akik vele voltak a bárkában. A víz százötven napig
áradt a földön.” [Biblia, zsidó-keresztény kultúra]
*A magas hegyeknek fordított szó az eredeti héber szövegben halmot is jelent. A mocsárban épített városokat (a Tigris és az Eufrátesz torkolatvidékén) a lápból kiemelkedő, mesterségesen magasított halmokon emelték. E szerint a fordítás szerint az áradat ezek közül borította el a legmagasabbat is. [David Rohl: Az elveszett testamentum]
*A magas hegyeknek fordított szó az eredeti héber szövegben halmot is jelent. A mocsárban épített városokat (a Tigris és az Eufrátesz torkolatvidékén) a lápból kiemelkedő, mesterségesen magasított halmokon emelték. E szerint a fordítás szerint az áradat ezek közül borította el a legmagasabbat is. [David Rohl: Az elveszett testamentum]
Zsidó vízözön [a kép forrása: http://www.noiportal.hu/rejtely-misztika/noe-barkaja-es-a-vizozon] |
S végül a
történet szájról szájra terjedve eljut majd a görögökhöz (ekkor már teljesen
mese-szerű és az erkölcsi tanulságra van kihegyezve):
„A Lükaón fiai
által elkövetett gaztettek híre az Olümposzra is eljutott. Zeusz szegény
vándornak öltözve beállított hozzájuk. Azok a levesbe, melyet elébe tettek,
egyik fivérük, Nüktimosz belsőségeit is belefőzték. Csakhogy Zeuszt nem
csaphatták be: fölborította az asztalt, s Nüktimosz kivételével, akit
feltámasztott, valamennyiüket farkassá változtatta*.
Zeusz undorodva tért vissza az Olümposzra, s
iszonyatos vízözönt zúdított a földre: ki akarta irtani az egész emberi nemet.
[…] elkezdett fújni a déli szél és szakadni az eső. A folyók bömbölve zúdultak
a tengerbe, amely ijesztően gyorsan kicsapott a medréből, és elmosta valamennyi
várost a part mentén és a síkságon.” [Robert Graves: A
görög mítoszok – görög kultúra]
*Itt egy értékrend-váltás is tettenérhető. Korábban valakit megenni szakrális cselekedet volt: így tették magukévá az illető erejét. Később azonban az anyagi lét felértékelődött, s az ölés kezdett mindenképp bűnné válni. Valószínűleg volt olyan időszak, hogy egyik nemzetiség a régi hagyományokat követte, míg a mellettük élő másik nemzetség már elítélte az ősibb szokásokat, így kétféle értékrend keveredett, vagyis megszületett a bűn fogalma.
*Itt egy értékrend-váltás is tettenérhető. Korábban valakit megenni szakrális cselekedet volt: így tették magukévá az illető erejét. Később azonban az anyagi lét felértékelődött, s az ölés kezdett mindenképp bűnné válni. Valószínűleg volt olyan időszak, hogy egyik nemzetiség a régi hagyományokat követte, míg a mellettük élő másik nemzetség már elítélte az ősibb szokásokat, így kétféle értékrend keveredett, vagyis megszületett a bűn fogalma.
Görög vízözön [a kép forrása: https://s9.www.tvn.hu/sessyaqwsxcderfvbgtzhnmjuiklop918273645qpwoeir987freemail2002/index.tvn] |
…sőt messze északra, a lappokhoz is eljutott a történet:
„Mindőn a
bűnözés elhatalmasodott az emberek között, […] A haragos Isten így szólt:
’Tőhegyre fordítom a világot, megparancsolom a folyóknak, hogy fölfelé
folyjanak, a tengerek vizét toronymagas fallá halmozom fel, és reádöntöm a Föld
bűnös fiaira, és ekként elpusztítom őket és az összes élőt.” [http://www.kagylokurt.hu/3265/kulturtortenet/a-vizozon-regeje.html]
Az évezred közepétől aztán újra hozzáfoghattak a
közel-keleti emberek, hogy benépesítsék világukat: „Ezek Noé fiainak, Sémnek, Hámnak és Jáfetnek a leszármazottai, mert
fiaik születtek az özönvíz után.” [Biblia]
Noé fiai; Sém, Hám és Jáfet [a kép forrása:
|
A sémitákat,
vagy szemitákat jelképezi Sém, a hamitákat Hám és az indoeurópai népeket Jáfet. A sémiták
Ny-Afrikában, a Szahara és a Száhel határán éltek, az akkor még termékeny területeken. Tőlük származnak majd az egyiptomiak és az akkádok. A klímaváltozás
révén már megkezdődött a terület lassú elsivatagosodása. Ezen a vidéken az
évezred során elkezdett differenciálódni a társadalom; lettek gazdagabbak és
szegényebbek. Gazdagabbnak az számított, aki tudott szerezni
elefántcsont-ékszereket, vagy például a Vörös-tengerből származó kagylókat.
A hamiták a Földközi-tenger és az Egyenlítő között
élő népek voltak (belőlük lesznek majd az arabok).
Az indoeurópaiak pedig az India, Közel-Kelet és K-Európa területén élők.
A Noé utódaitól származó népek Iosephus Flavius szerint, némi vándorlás után. A kékek a szemiták, a zöldek a hamiták és a pirosak az indoeurópaiak [a kép forrása:
|
I.e. 5500 körül kelet
felől újra népesült Palesztina és Anatólia, így Ugarit városa is. A városlakók
ezúttal előrelátóan földsáncot emeltek a város köré.
Lehetséges, hogy egy komolyabb népvándorlást
indított el az özönvíz, s ezért érkeztek Európába is új népek. Ők – vagy az
eredetileg itt élő nép és az övék keveredése – hozta létre a Körös-kultúrát
felváltó Vince-tordosi kultúrát. Ennek népe a folyamvölgyekből kissé feljebb
húzódott, a hegyekbe (mintha kissé tartottak volna a víztől) . Magukkal hozták a fémművesség
futurisztikus tudományát, amit a helyiek is megtanultak tőlük.
Művelték az
erdélyi aranybányákat (pl. Zalatnában) és nagy mennyiségben használtak rezet.
A
termékenységi kultusz folytatódott a vallásukban, ehhez készítették
apró agyagszobraikat. Továbbra is vonaldíszes kerámiát készítettek, de vörös
bevonattal fedték őket. Talpas házaik fala borona, vagy sövény volt, padlója
tapasztott agyag.
Vince-tordosi szobrocska [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Vin%C4%8Da%E2%80%93tordosi_kult%C3%BAra] |
Már tudtak kutat fúrni, amit a sajószentpéteri
kút-lelet bizonyít. A 15 m mély kút belsejét fával bélelték. A fabélés négy db.
ívelt részből áll, melyek összeillesztve csövet alkotnak. Ezt a gyűrűt, vagy
csövet egyetlen, kb. 250 éves tölgyfa törzséből alakították ki. [http://kame.hu/fuszdrupal/?q=content/neolit-kutat-%C3%A1sunk-7500-%C3%A9ves-bodonk%C3%BAt-saj%C3%B3szentp%C3%A9ter-hat%C3%A1r%C3%A1ban]
A sajószentpéteri kút maradványa [a kép forrása:
|
Egy gödörben (hulladékgödör?) találták meg a tatárlakai (Erdély) agyagtáblácskákat, melyeken sumér írással készített feljegyzések
szerepelnek. Van köztük egy téglalap alakú táblácska, melynek felirata
így szól: „Fogadalmi ajándékul Enlilnek 5 kenő edény, 10 kur árpa, 10 ló, Unu
városa.” A kör alakú táblácska felirata elszámolás-jellegű: „Liszt 60 + 10 kur
Palil istennek, 20 kur a főpap-királynak, búza 60 + 60 + 2 kur Usmu istennek,
Samas istennek”. Ez a darab elárul valamit az emberek korabeli számolási készségéről is.
És van még
egy rajzos agyagtáblácska. Ezen egy életfa áll, mellette jobbról és balról
egy-egy vadkecske.
A tatárlakai lelet [a kép forrása: https://s9.www.tvn.hu/sessyaqwsxcderfvbgtzhnmjuiklop918273645qpwoeir987freemail2002/index.tvn] |
A gödör radiokarbon-vizsgálata szerint ekkortájt keletkezett maga, a gödör. De hogy az agyagtáblácskák mikor kerültek bele, nem lehet tudni. Valószínűleg jóval később.
I.e. 5400-ra Mezopotámia északi részén a halaf kultúrát is felváltotta a dél felől terjeszkedő ubaid-kultúra. Ennek népe rájött, hogy az esővarázslás hatékonyabb változata az öntözés. A világon elsőként átálltak az öntözéses földművelésre.
I.e. 5400-ra Mezopotámia északi részén a halaf kultúrát is felváltotta a dél felől terjeszkedő ubaid-kultúra. Ennek népe rájött, hogy az esővarázslás hatékonyabb változata az öntözés. A világon elsőként átálltak az öntözéses földművelésre.
Egyhelyiséges szentélyeiket kezdték nagyobbra építeni. Ha a templom falai
ledőltek – aminek sokféle oka lehetett, földrengéstől kezdve az anyagfáradásig
– akkor annak saját törmelékén építették újjá. Ahogy ezt
folytatták évszázadokon át, a templomok egyre magasabbra kerültek, s magától
értetődővé vált az újabb generációk számára, hogy a templomnak magaslaton van a
helye. A templom teraszára egyre hosszabb
lépcső vezetett föl. Ezeket a majd később érkező akkádok „zakaru”-nak
(„kimagaslónak”) nevezik el, amiből a zikkurat szó származik.
A
Zagrosz-hegység területén élők rájöttek, hogy hogyan kell bort készíteni. Olyasmi ízű lehetett, mint a mai görög retsina, mivel a tartósításhoz fagyantát
használtak. Ezt a tudást hamar és nagy szorgalommal átvették a környező népek.
Rézkori boros "hordók"- ezek valójában csak 6000 évesek és Szicíliáról származnak [a kép forrása:
|
I.e. 5300-ban Thesszáliában megjelent a
larissza-kultúra. Egy darabig a sesklo-kultúrával párhuzamosan létezett. A larissza-kultúra népe
lovakat is tartott.
I.e. 5200-tól kezdve Szicíliáról elkezdtek elvándorolni
a stentilnello-kultúra emberei, s Máltáig jutottak.
Az évezred végére a Baltikumból eltűnt a
suomusjärvi kultúra.
Az évezred eseményei |
--> Régészeti lelet-ihletésű kézműves munkák (ékszerek, díszek, bögrék)
itt: https://www.alkotokboltja.hu/Shop/index/27279
--> Kövess facebook-on is: https://www.facebook.com/Bezzeg-r%C3%A9gen-338544310331985/?modal=admin_todo_tour
--> Kövess facebook-on is: https://www.facebook.com/Bezzeg-r%C3%A9gen-338544310331985/?modal=admin_todo_tour
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése