KIS-ÁZSIA ÉS KÖZEL-KELET
A Közel-Kelet és Kis-Ázsia térképe a bronzkor vége felé [https://worldarkeoloji.blogspot.com/2016/02/kizzuvatna.html] |
Arzava
Arzavának
ebben az időben önálló királya volt, Kupanta-Kuruntasz személyében,
akinek a hettita I.
Tudhalijasszal voltak nézeteltérései.
Kizzuvatna:
Trójától
keletre, de még a Hettita Birodalomtól
innen, a Ny-Anatóliában élő népek több nagyobb várost alapítottak.
Közös nyelvként ezek a népek a luvi
nyelvet használták, és annyira együtt tudtak működni, hogy a hettiták és a tengerparti népek számára
jelentős fenyegetést jelentettek. [https://index.hu/tudomany/tortenelem/2016/07/16/a_nulladik_vilaghaboruban_pusztult_el_troja/]
A luvi nyelv a hettita nyelvből
származott; annak egy olyan nyelvjárása lehetett, ami keveredett egy korai, nem
indoeurópai nyelvvel. Szavaik lejegyzésére a hettitákkal ellentétben (talán
éppen azért, hogy megkülönböztessék magukat tőlük) hieroglifákat használtak.
A luvi etnikum Kizzuvatnában élt. A század elején még Mitanni része volt, ám később visszanyerte függetlenségét és
a Hatti Birodalom vazallusává
fog válni.
Tarhuntaradu
– aki a hettita Szuppiluliumasz
kortársa lesz – néhány kaszka
törzzsel szövetséget köt a Hettita
Birodalom és Vilusza (a Trója környéki terület) ellen.
Ugyanakkor más kaszkák ellen
bizonyára harcolt, mert III. Amenhotep kaszka rabszolgákat kért tőle.
Tarhuntaradu után Anzapahhadu lép Arzava trónjára, aki szintén
ellenséges viszonyban marad a hettita
Szuppiluliumasszal.
Mitanni (a hurriták állama)
Mitanniban
Parsatatart Saustatar követte. Szíriai területetit sorra
vesztette el Egyiptommal
szemben. Kantucclilsz és I. Tudhalijasz, hettita uralkodók legyőzték Mitannit.
Pár
évtizeddel később az akkor uralkodó Tusratta gyakorlatilag harc
nélkül adta fel nyugati területeit, amikor a hettiták megtámadták. De fővárosát, Vassukannit még
tartotta. Innen menekült Hattusasba Sattivaza, aki feleségül kapta a hettita uralkodó lányát. Ez a hettita uralkodónak azért volt érdeke,
mert Sattivazát
saját vejeként visszahelyezte Mitanni
trónjára, ezzel vazallusává téve az országot.
Azonban Sattivaza
ellen merényletet próbáltak meg elkövetni, aki ennél fogva kénytelen volt ismét
visszamenekülni Hattusasba.
Később
I.
Artatama lépett a trónra, őt pedig II. Suttarna
követte. Uralkodása alatt Mitanni
rövid időre elvesztette Kizzuvatnát.
II.
Suttarna a lányát, Kiluhepát III. Amenhotephez
adta Egyiptomba feleségül.
A hettitákat
a kaszka betörés kötötte le éppen,
így Mitanninak viszonylagos
nyugalma volt. II. Suttarna később Szuppiluliumasz hettita királytól jelentős vereségeket
szenvedett, szíriai vazallusait
elvesztette. Ezt kihasználva I. Assur-uballit, Asszíria uralkodója jelentős
területeket hódított el Kelet-Mitannitól.
II. Suttarnát
legidősebb fia, Artasumara követte. Az ő uralkodása alatt a Hettita Birodalom elhódította Mitannitól Kizzuvatnát, ami elégedetlenséget váltott ki népéből, s
fölkeléshez vezetett. A puccs élére valószínűleg öccse, Tusratta állt, aki
el is foglalta a trónt. Az ország belviszályokkal terhes évtizedei alatt Mitanni tovább hanyatlott.
Mivel Egyiptom Asszíriával igyekezett szövetkezni, Tusratta a hettiták barátságát kereste. Feleségül
vetette fiával, Sattivazával Szuppiluliumasz hettita uralkodó egyik lányát. De hogy Egyiptommal való kapcsolatát is
javítsa, egyik lányát, Taduhepát III. Amenhotephez
adta.
Tusratta
egy lázadás során halt meg.
Őt II.
Arattarna követte, majd III. Suttarna következett,
aki a hettitákkal szemben az asszírokkal szövetkezett. A hettita sereget azonban Tusratta fia, Kili-Tesub
erősítette, aki atyja trónját igyekezett visszaszerezni. A hettitákat Pijaszilisz vezette. A lakosság III.
Suttarnával rokonszenvezett. III. Suttarna a hettiták ellen vonult, de vereséget
szenvedett, mire a fővárosban is lázadás tört ki ellene. Az asszírok III. Suttarna
segítségére siettek és megostromolták Vassukannit, a fővárost. Az asszírok támadása miatt azonban a hurriták is III. Suttarna
ellen fordultak.
Pijaszilisz
és Kili-Tesub
bevonult Mitanniba és Kili-Tesubot
kikiáltották királynak. Ő pedig felvette
a Sattivaza
nevet. Ezzel Mitanni teljes
egészében hettita befolyás alá
került.
Mitanni következő királya I.
Sattuara. I. Sattuara fellázadt a hettita hatalom ellen, majd behódolt. Mitanni neve innentől Hanigalbat. Hanigalbat
megtámadta Asszíriát, de nem járt sikerrel.
Ezt követően Hanigalbatnak
még két uralkodója volt; Vaszasatta és II.
Sattuara.
Az asszír
I.
Sulmánu-asarídu megtorolta a hurriták
lázadását – ezt a történelemben hurrita holokausztnak nevezik. Aki tudott
közülük, az felköltözött az Örmény-felföldre és ott létrehozták azokat a
fejedelemségeket, melyekből majd Urartu fog létrejönni. A Tigris-folyó mentén
fennmaradt néhány hurrita
városállam, melyeket nem sokkal később I. Tukulti-Ninurta pusztított
el.
Asszíria
Assur-uballit
levetette a hurriták igáját Asszíriáról, sőt olyan
győzelmeket aratott Mitanni
fölött, hogy a hettitáknak be
kellett avatkozniuk.
Asszíria
annyira megerősödött, hogy Egyiptom
az ő szövetségüket kereste.
Adad-nirári,
az uralkodó az Eufráteszig akart eljutni, hogy az ottani kereskedelmi utakat
ellenőrizhesse. Ebben azonban a Babiloni
Birodalom akadályozta.
Hanigalbat
(a korábbi Mitanni) megtámadta Asszíriát,
de Adad-nirári
visszaverte seregüket.
I. Sulmánu-asarídu
király követte Adad-Nirárit. A hurritákat
az asszírok kiirtották Mitanni/Hanigalbatból a lázadás megtorlásaként. Ezt az eseményt a
történelemben hurrita-holokausztként említik.
Az asszíriok
ezt követően arra törekedetek, hogy a Babiloni
Birodalom ellen vonuljanak, amivel azonban erősen sértették a hettiták és Egyiptom érdekeit.
Mukis Királyság
Ez az amorita királyság É-Szíria területén
volt. Többnyire hettita fennhatóság alatt állt, de néha Mitanni vagy Egyiptom
hatalma alá került. Ebben az időben Mitanni
uralta 7 évig, míg az előző független uralkodó, I. Ilim-ilimma fia, Idrimi
el nem ment Kánaánba, hogy
ott sereget gyűjtsön öröksége visszafoglalásához.
Hettita Birodalom
Most I.
Tudhalijasz, Kantuccilisz fia volt a Hettita Birodalom uralkodója.
Uralkodása a Hettita Birodalom lassú, de
stabil erősödésének kezdete volt. A hurrita
befolyás is erősödött; I. Tudhalijasz felesége is
egy hurrita nő, Nikalmati volt. A
későbbiek során az uralkodóknál „divat” lett hurrita nevet viselni.
Tudhalijasz
támogatta Ahhijavát (az akhájokat),
Kupanta-Kuruntasz
azonban (Arzava uralkodója)
kis híján Arzava részéve
tette a területet. Ezt Tudhalijasz nem tűrhette,
ezért megtámadta és legyőzte Kupanta-Kuruntaszt. Az arzavai uralkodó végül
megszökött a vesztes ütközetből és hazatért. [https://hu.wikipedia.org/wiki/Arzava#Hettita_%C3%B3-_%C3%A9s_k%C3%B6z%C3%A9pbirodalom_kora]
Ezt követően
a Hettita Birodalomnak ÉK
felől támadt veszélyes szomszédja; a kaszkák
„személyében”.
A „Kaszka Birodalom”
államszerveződésben nem jutott el magasabb szintre, de az itt élő kaszkák viszonylag egységes
törzsszövetséget hoztak létre. A Hettita
Birodalom teljes fennállása alatt ők akadályozták meg, hogy a hettiták a Fekete-tengerhez kijussanak.
[https://www.wikiwand.com/hu/Kaska]
Most a kaszkák támadták is a Hettita Birodalmat, ezért a
király áthelyezte fővárosát Hattuszaszból Szapinuvába. Ebben a
városban volt az időjárás-isten kultusza. Jelentős hurrita kulturális hatás is érte a várost. [https://hu.wikipedia.org/wiki/Szapinuva]
Közben
a régi főváros arisztokráciája elégedetlenkedett, Kizzuvatna visszanyerte függetlenségét Mitannitól; ezért a Hettita
Birodalom szerződést tudott kötni Kizzuvatnával,
melynek értelmében Szunasszura luvi
(kizzuvatnai) király vállalta a Hettita
Birodalom DK-i határainak védelmét. Ez azonban nem egyenrangú felek
szerződése, hanem egy vazallusi szerződés volt.
Tudhalijasz
tehát segítséget nyújtott Ahhijava/Akháj-föld királyának, Attariszijasz/Átreusznak,
s ezzel jelentős nyugati területekhez jutott.
Viszont
egyenrangú szerződést kötött Egyiptom
fáraójával, II. Amenhoteppel.
Tudhalijasz
uralkodásának végére birodalmának befolyása kiterjedt majdnem egész Anatóliára
és elfoglalta Mitanni
fővárosát, Vassukannit is. Mitanni
területét Kizzuvatnához
csatolták (vagyis fordult a kocka; az előző szádban Mitanni része volt
Kizzuvatna, most viszont Kizzuvatna része lett Mitanni).
A kaszkák már közel jártak a régi
fővároshoz, Hattuszaszhoz.
Tudhalijasz
kivételes módon természetes halállal halt meg. De a leányági trónöröklés
hagyományát még őrizték; az új király a király lányának, Aszmu-Nikalnak a férje, I.
Arnuvandasz lett. Aszmu-nikal, Tudhalijasz lánya, az arinnai
napisten papnője volt. [https://hu.wikipedia.org/wiki/Aszmu-Nikal]
Fontos lelet
a korból „Tudhalijasz kardja”: Egy bronz hosszúkard, ami Hattuszasz
közeléből került elő. A penge hármas bordázatú. Utólagosan rávésett felirat
vallja: „Amidőn Tudhalijasz, a nagykirály
szétzúzta Asszuva országát, felajánlotta ezeket a kardokat a Viharistennek, az
ő urának.” A felirat azonban valószínűleg csak annyit jelent, hogy
fogadalmi felajánlásként Tudhalijasz királynak ajánlották.
Tudhalijasz kardja [https://hu.wikipedia.org/wiki/Tudhalijasz-kard] |
Aszmu-Nikel pecsétje [https://hu.wikipedia.org/wiki/Aszmu-Nikal] |
Arnuvandasz volt tehát az új király. Fennmaradt a nagypecsétje, amelynek körirata
ékírásos, középső részén pedig luvi hieroglifák szerepelnek.
A kaszkák I. Arnuvandasz
uralkodása alatt elfoglalták Nerik városát, ami az arinnai Napistennő
gyermekének, a Viharistennek kultikus központja volt, akiknek vallásos
fesztiválokat rendeztek itt. A hettiták
úgy vélték, hogy ez a sok csapás a kaszkák
részéről azért éri őket, mert nem tisztelték eléggé isteneiket. Ezért a király
és a királynő együtt írtak egy himnuszt, melyben felróják az isteneknek, hogy a
kaszka néptörzs támadja és feldúlja
jámbor, istenfélő országukat. Nerik kultuszát átköltöztették Hakpisz
városba.
Törvénybe
foglalta a várak kapuinak és lépcsőinek kialakítását, kötelezővé tette a
vakolást, megtiltotta, hogy a várfalakhoz közvetlenül csatlakozzon bármilyen
épület (talán hallotta Jerikó történetét…), és még egy fajta műemlékvédelemről
is gondoskodott: „csak úgy lehet
újjáépíteni valamit, ahogy az eredetileg készült”. Törvényei kitértek a
csatornák karbantartására is.
Az ő
uralkodása alatt Arzava
trónját Madduvattasz vette át, de formálisan a kis ország
független maradt.
Arnuvandasz
után II.
Tudhalijasz lépett a Hettita
Birodalom trónjára. Felesége Szatanduhepa volt, tanácsadója és
tábornoka pedig egy Szuppiluliumasz nevű ember.
II.
Tudhalijasz alatt meggyengült a Hettita Birodalom; mind Arzava,
mind a Kaszka Birodalom
hatalmas területeket foglalt el belőle.
Újabb
ellenfélként pedig Hajasza
tűnt fel északon.
II. Tudhalijasz
külpolitikai ügyekben levelezést folytatott Egyiptom fáraójával, aki már III. Amenhotep
volt.
II. Tudhalijasz halála után Taduhepa új férje II.
Hattuszilisz lett, őt pedig a valószínűleg gyermek- vagy fiatalkorú
III.
Tudhalijasz követte.
Mivel nagyon
fiatal volt még, úgy igyekeztek biztosítani hatalmát, hogy a nemességet
megeskették, elfogadják őt trónörökösnek. Azonban a Hettita Birodalmat folyamatosan támadták mind a kaszkák, mind az arzavaiak, valamint a hajaszaiak,
ráadásul pestisjárvány dúlt. Mindez a szent király rituális hatalmának
gyengeségét mutatta, így halnia kellett. A hadsereg tisztjei összeesküdtek
ellene és megölték. II. és III. Tudhalijasz
családtagjait lemészárolták. Az összeesküvés vezetője Szuppiluliumasz volt, aki
győzelme után el is foglalta a Hettita
Birodalom trónját és új dinasztiát alapított.
III. Tudhalijasz [https://hu.wikipedia.org/wiki/III._Tudhalijasz_hettita_kir%C3%A1ly] |
Szuppiluliumasz
legyőzte
Hajaszát és lánytestvérét
feleségül adta az ottani királyhoz, Hukkanához, hogy ezzel hettita tartománnyá tegye a területet. Hukkanának
megtiltotta, hogy a továbbiakban korábbi feleségeivel érintkezzen.
Legyőzte a kaszkákat is, a Hettita Birodalom fővárosa pedig újra Hattuszilisz lett.
Szuppiluliumasz
uralkodása alatt lépett Arzava
trónjára Tarhuntaradu, majd Anzapahhadu. Mindkét király
ellenséges viszonyban volt a hettitákkal.
Arzava meg is támadta a Hettita Birodalmat, de hamar vissza kellett, hogy vonuljanak.
Szuppiluliumasz
egyik fiát, aki szintén az Arnuvandasz nevet viselte, kijelölte
trónörökösének, de míg el nem jött az ideje, hogy a fiú trónra lépjen, megtette
őt kizzuvatnai pappá és a
királyi testőrség vezetőjévé. Másik fia, Telipinusz fiatalon Kizzuvatna főpapja lett, majd
később a Halapi Királyságot kormányozta, mikor apja Szíria ellen
vonult.
Az egyiptomi Ehnaton fáraó
uralkodása alatti zűrzavart kihasználva Szuppiluliumasz elfoglalta a
korábban egyiptomi
fennhatóság alatt álló szíriai területeket. Ebben segítette őt Amurrú* fejedelme, Abdi-Asratum,
Gubla fejedelme, Ríbaddi és Ugarit
uralkodója, II. Níkmaddu. Az uralkodók levelezése fennmaradt Ehnaton
levéltárában.
Amurrú: Az amoriták királysága Kánaán északi részén.
Azonban a
szövetségesek egymás iránt már nem volt lojálisak: Ríbaddi számos
levélben panaszkodott Ehnatonnak, hogy Abdi-Asratum
területeket próbál elfoglalni tőle. Abdi-Asratum halála után fia, Aziru
el is fogta Ríbaddit.
Ehnaton
halála után az özvegy királynő, Anheszenamon férjül kérte a hettita Szuppiluliumasz egyik fiát.
Miután követei jelentették, hogy Egyiptomnak
valóban nincs trónörököse, Szuppiluliumasz elküldte
fiát, Cannancát. A herceget azonban út közben megölték. Szuppiluliumasz
bosszúból hadjáratot indított Egyiptom
kánaáni és észak-szíriai szövetségesei ellen. Seregében
azonban fertőző betegség (pestis vagy nyúlpestis) terjedt el. A fertőzést
elkapta Szuppiluliumasz és belehalt, de meghalt kijelölt örököse, (II.)
Arnuvandasz is.
Nyúlpestis: Baktérium okozza; a behatolási ponton
fekély képződik, majd begyulladnak a közeli nyirokcsomók és láz.
Ekkor
Szuppiluliumasz másik fia, II. Murszilisz lépett a Hettita Birodalom trónjára,
miközben Telipinusz nevű fia, aki a Halapi Királyságot
kormányozta már régóta, annak önálló királya lett, de testvére hattuszaszi
főhatósága alatt.
A hettitákat nyugtalanította, hogy Mitanni/Hanigalbat, megszűnt, mint ütközőállam az asszírok felé. Ezért II.
Muvatallisz
ezért békére törekedett velük. Inkább Egyiptomra
koncentrált.
Hanigalbat
utolsó királya II. Sattuara volt.
Babiloni Birodalom
Hamurappi
után sok király volt, kiknek csak a neve maradt fenn. Hamurappi és utódai még
amoriták voltak. Az ő dinasztiájuk után a tengerföldi dinasztia következett,
majd a kasszita dinasztia.
A kasszita
dinasztia egyik királya, I. Kadasman-Enlil volt, aki
levelezésben állt III. Amenhoteppel.
Kánaán
Kánaán
északi részén állt Büblosz (Gebla) városa, ahol Ríbaddi uralkodott
ebben az időben. Amurrú (Kánaán és a Hettita Birodalom közé szorult kis „ország”)
királya pedig Abdiasirta volt, majd az őt követő Aziru, akik
mindketten harcoltak Ríbaddi ellen. Olyannyira,
hogy Ríbaddi
segítséget kért Ehnatontól. Ő azonban nem nagyon avatkozott közbe, csak
amikor Aziru már legyőzte Ríbaddit, akkor fejezte ki Ehnaton
nemtetszését és udvarába rendelte Azirut. Csak akkor engedte őt
haza, amikor a hettiták már Amurrút
veszélyeztették. Aziru azonban, mikor hazatért, szövetkezett a hettitákkal.
Az Amarna-levelek egyike [https://hu.wikipedia.org/wiki/R%C3%ADbaddi#/media/F%C3%A1jl:Amarna_Akkadian_letter.png] |
AFRIKA
Egyiptom
IV.
Thotmesz valószínűleg testvéreivel viszálykodott a trónért. Trónra lépését
az álom-sztélé örökítette meg. Ennek szövege szerint a herceg megpihent a
Szfinx árnyékában és elaludt. Álmában megjelent neki a Napisten (ebben az
időben az ő szobrának tekintették a szfinxet) és megkérte, szabadítsa ki a
sivatag homokjából, mely egyre inkább maga alá temette. Cserébe a trónt ígérte
neki. Thotmesz kiásatta a szobrot, védőfallal vetette körül, s elfoglalta a
trónt.
IV. Thotmesz álomsztéléje [https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81lom-szt%C3%A9l%C3%A9#/media/F%C3%A1jl:ReproductionOfDreamSteleOfThutmoseIV_RosicrucianEgyptianMuseum.png] |
Uralkodása
alatt megszilárdult a Mitannival
kötött béke, és tovább épült a karnaki templom-együttes. Már az ő idejében
egyre jelentősebb volt a Nap-kultusz. Első számú trónörököse korán meghalt, így
a trónt másik fia, III. Amenhotep örökölte.
A gyermekkorú III. Amenhotep [https://www.wikiwand.com/en/Amenhotep_III] |
III. Amenhotep [https://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_red_granite_statue_of_Amenhotep_III] |
III.
Amenhotep majdnem 4 évtizedig uralkodott. Kb. 12 évesen léphetett
trónra, kezdetben anyja állt mellette régensként. Uralkodása alatt Egyiptomban béke és bőség
honolt. Virágzott a kereskedelem és a kultúra. Felépült a luxori
templomkomplexum és a karnaki templom-együttes jelentős része. Rengeteg
– különféle eseményeket megörökítő – szkarabeusz-amulett készült ebben az
időben. A fáraó istenítése soha nem látott mértéket öltött.
Luxori templomok maradványai [https://www.invia.hu/blog/luxor/] |
Szkarabausz-amulettek [https://nlc.hu/advent_tuti_tippek/20081126/rzo-vedo_amulettek/] |
Hatalmas
háreme volt. Főfelesége Tije, akivel valószínűleg még
mindkettejük gyerekkorában házasították össze. Tijének egész életében
nagy volt a befolyása a fáraóra. Szedeingában (Núbia) templom is épült
neki.
Egy emlék-szkarabeusz
felirata így szól: „[…] a nagy királyi
hitves, Tije, kinek apja neve Juja, anyja neve Tuja. Őfelsége elrendelte egy tó
készítését a nagy királyi hitves, Tije – élet adassék neki – számára városában,
Dzsakaruban. […] Őfelsége az
Aten-tjehen királyi bárkán hajózott rajta”
Tije
személyesen levelezett más uralkodókkal, mint pl. Mitanni királyával, Tusrattával.
III.
Amenhotepnek több külföldi származású felesége is volt. Pl. Giluhepa
és Taduhepa
Mitanniból. Giluhepa II. Suttarna lánya, Tusratta testvére volt, s a fáraó
uralkodásának 10. évében érkezett Egyiptomba,
317 hölgyből álló kíséretével. Ő lett a fáraó „második felesége”.
Taduhepa
Tusratta lánya volt, kb. 15 éves lehetett, amikor az egyiptomi fáraó felesége lett,
annak kb. 36. uralkodási évében – a béke megszilárdításának zálogául.
III.
Amenhotepnek három saját, Tijétől született lánya is a
felesége lett: Szitamon, Iszet és Henuttaneb.
Uralkodása
elején sor került egy núbiai lázadás
leverésére, de ezt leszámítva nem a hadjáratok, hanem a diplomácia jellemezte
uralkodását. Az ún. Amarna-levelek az ő leveleivel kezdődtek, melyeket Asszíria, Mitanni, a Babiloni
Birodalom és a Hettita
Birodalom uralkodóival váltott. I. Kadasman-Enlil, bablioni király pl. egy levélben
feleségül kérte III. Amenhotep egyik lányát.
Az egyiptomiak ekkor kulturálisan is
nyitottak más népek felé, s kezdték a más országok népeit is Ré által
teremtettnek tekinteni. A béke hatására fellendült a kereskedelem – Mükénét,
Knósszoszt, Phaisztoszt is említik hieroglifák a fáraó halotti
templomában. Sőt Görögország kontinentális részén is találtak olyan
egyiptomi leleteket, melyek erre az időre datálhatóak.
Egyik fontos
embere volt a fáraónak Hapu fia Amenhotep, építkezéseinek
vezetője, aki egyszerű katonai írnokként kezdte pályáját. A déli országrész
vezírje Ramosze volt.
Mivel III.
Amenhotepnek volt ideje megöregedni, utolsó éveit már nagyon
betegesen töltötte. Múmiájának vizsgálatából megállapítható, hogy fogai –
kopásuk miatt – begyulladtak, begennyesedtek, iszonyúan fájhattak.
III.
Amenhotep halála után fia, IV. Amenhotep örökölte a
háremét.
IV. Amenhotep mellett az
anyja, Tije, tanácsadóként működött tovább.
IV.
Amenhotep megkoronázása még Ámon isten
kultuszának központjában történt, Karnakban. A fáraó eleinte a
hagyományosan, sólyomfejű emberként ábrázolt napistent, Ré-Harahtit imádta, de
nemsokára Aton, a napkorong imádata töltötte be a szívét. Aton tiszteletére
templomépítésbe kezdett, mégpedig Ámon városában. Egy fennmaradt beszédében
kiáltványt intézett a néphez, vallási reformját magyarázva. Kinyilatkoztatta,
hogy Egyiptomban a korábban
tisztelt istenek nem voltak hatékonyak – beszüntették mozgásukat és templomaik
romba dőltek – szemben Atonnal, az örökké mozgó és létező napistennel.
Nevét is megváltoztatta, felvette az Ehnaton
nevet.
Ehnaton [https://ancientegyptonline.co.uk/akhenaten/] |
A régi
isteneket, különösen Amont kíméletlenül megsemmisítették. A magas obeliszkek
tetejére felmászva ellenőrizték, hogy nem maradt-e olyan ábrázolás vagy
felirat, amit a földről nem vettek észre, hogy azt is eltüntessék. [Óvilági
kultúrák – Officina nova]
*Itt Terry Pratchett „Kisistenek” c. művét ajánlom figyelmetekbe.
A karnaki
építkezések abbamaradtak. Mivel Théba Ámon kultuszának városa volt, a
fáraó áttette székhelyét egy olyan helyre, mely „nem volt sem istené, sem istennőé, sem királyé, sem királynőé, senki
más nem mondhatja magáénak.” – ahogyan a fáraó fogalmazott az alapítószövegében.
Ez a város Ahet-Aton lett. A helyszín kiválasztásában szerepet játszott egy
sziklahasadék, amely úgy helyezkedett el, hogy a Nap éppen a két szikla között
kelt fel.
Ahet-Aton maradványai [https://www.flickr.com/photos/plingthepenguin/31009529865/in/album-72157660812615978/] |
Az új város
gyorsan épült, mivel az újfajta építkezési módszerrel dolgoztak, melynek során
lényegesen kisebb kőtömböket használtak.
Mivel a
papságot vallási reformjával maga ellen fordította, azokra a nemesekre
számíthatott, akiket ő maga emelt nemesi sorba, de a hadsereg támogatását is
élvezte.
Miután
felépült városa, a vallási reform is szigorodott. Egyiptom többi istenének kultuszát betiltotta. Azok ünnepeit
nem rendezték meg. Templomaik jövedelmének egy részét átirányították Aton
kincstárába. Azokat a hieroglifákat, melyek egy-egy istenségre utaltak,
megszüntették, s helyettük fonetikus írásjeleket használtak.
Ehnaton
testvére, Áj herceg volt a hadak vezetője, barátja és segítője pedig Hóremheb.
[Istenek, megváltók, próféták – Hegedüs Géza, Hahn István – Ehnaton]
Az
Aton-himnuszt valószínűleg maga a fáraó írta. A művészetben a könnyed
természetesség vált uralkodóvá, sőt a már-már eltúlzott naturalizmus. A
falakon, oszlopokon megjelentek az élénk színek, vidám, természeti jelenetek.
De ebben a naturalizmusban még mindig jelen volt a szimbolizmus.
Ehnaton nap-himnusza [https://hu.wikipedia.org/wiki/Aton-himnusz#/media/F%C3%A1jl:Aten_worship_-_Great_Hymn_to_Aten2.jpg] |
Mitannival hűvösebbé vált a
viszony, Tusratta, Mitanni királya arról panaszkodott egy
levelében, hogy Ehnaton csak aranyozott szobrokat küld neki az apja
által ígért színarany szobrok helyett. Mivel Mitanni belső polgárháborúk és hettita támadások martalékává vált, Egyiptomnak új mezopotámiai barátra volt szüksége,
ezért Asszíria felé fordult.
Ehnaton
uralkodásának 12. évében a Hettita
Birodalom legyőzte Mitannit,
s egyre nagyobb fenyegetést jelentett Egyiptom
számára. Egyiptomban járvány
pusztított, ami valószínűleg elvitte a királyi család több tagját, Ehnaton
is ebbe halt bele, uralkodásának 12. évében. A járvány az egész Közel-Keleten
tombolt.
Ehnaton
főfelesége a legendás szépségű Nofertiti volt. Férje uralkodása
alatt már-már társuralkodóként állt mellette.
Nofertiti [https://hu.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Nofertiti.JPG] |
ÁZSIA
Kína
A Csou törzs végül annyira megerősödött,
hogy átvette a főhatalmat. Uralkodóik történetmesélői persze megmagyarázták,
hogy azért, mert a Sang-dinasztia utolsó királya olyannyira züllött és
kegyetlen volt, hogy muszáj volt… Ezzel megkezdődött a Csou-dinasztia korszaka. Ebben a korban öltött formát
tulajdonképpen a kínai kultúra. Vu király volt az, aki
meghódította a sangok befolyása alatt álló területeket. A meghódított területet
rokonainak, híveinek és a behódolt területek vezetőinek adta adományul – hiszen
túl nagy volt, hogy egyedül kormányozza. Ezek elismerték a Csou dinasztia politikai és szakrális hatalmát, de többé-kevésbé
önállóan uralkodtak. Első uralkodói követték Vu példáját.
India
A Gangesz
völgyében is kezdtek letelepedni és földművelő életmódra váltani az emberek.
I.e. 1200 körül új kerámiahagyomány jelent meg Pandzsáb
és Rádzsasztán területén; a fekete-vörös kerámia és a festett szürke
áru. Utóbbi alkotói új településeket alapítottak a Gangesz mellékfolyói mentén.
Úgy tűnik, hogy a néhány száz évvel korábban Pakisztán hegyeiben
megjelent Gandhára-kultúra népe
vándorolt ide. A Gandhárai királyság kereskedelmi és kulturális
találkozási pont volt India és a Közel-Kelet között. Nem tudni
miért, népének egy része keletebbre vándorolt, s
megérkezett a Gangeszhez.
Ők már vasat
is használtak; fegyvereket és szerszámokat készítettek belőle. Lóhátról
harcoltak. Ez a korszak a késő védikus epikus költészet kora, ami – egyelőre
szájhagyomány útján – az indoeurópai törzsek harcait örökítette meg. Az eddig
itt élő dászákat szolgaságba
taszították.
A földeket az erdők irtásával és a mocsarak
lecsapolásával tették művelhetővé. Házaik egyszerű, kör alakú, gerendavázas,
zsúpfedeles, paticsfalú, több helyiséges építmények voltak. [Óvilági kultúrák –
Officina nova]
Srí Lanka
Még a veddák éltek itt, a sziget őslakói.
veddák [https://magyarok-srilankan.blogspot.com/2014/08/sri-lanka-informaciok-sziget-rovid.html] |
Korea
Már létezett,
egy Kodzsoszonnak nevezett
ország a félsziget területén, ahol a nép földműveléssel foglalkozott és klán-struktúrában
élt.
Vietnám
Véget ért a Phung-nguyen kultúra. Kialakult az
öntözéses rizstermesztésen alapuló, bronzeszközöket használó Dong Dan-kultúra, a Vörös-folyó
síkságán. Nevezetesek a kultúra bronz dobjai, -fegyverei és -szerszámai. A
technológiát helyben alakították ki, de később érték DK-Ázsiai hatások.
Dong-Son bronzdob [https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Dong_Son_bronze_drum_by_Gy%C3%B6rgy_Fusz_(2010),_2018_Paks.jpg] |
Japán
Továbbra is Dzsómon korban éltek, amit a vonaldíszes
kerámia és a különös kis áldozati szobrok jellemeztek.
Dzsómon-szobrok [https://tsukaiban.wordpress.com/2016/03/20/japan-tetko/] |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése