Az itt következő részek kronológiája meglehetősen bizonytalan. Szinte nincs két forrás, amelyben egyeznének a dátumok. Ezért egyrészt a megnevezett uralkodókat igyekeztem egymáshoz igazítani, az alapján, hogy volt-e dolguk egymással (ebben az esetben ugyanis nyilvánvaló, hogy egy időben éltek), másrészt pedig a történetre fektettem a hangsúlyt. A század körülbelüli - az esetleges ellentmondások (melyeket igyekeztem kiküszönölni) a dátumok hibás mivoltából adódhatnak.
Közép-Amerikában elkezdtek megjelenni a falvak központjában vulkáni kőzetből épített piramis alakú emelvények. Voltak háziasított kutyáik, pulykáik, méheik is.
Az ismertebb történelmű földrészen;
Európában, azon belül a Brit-szigeten a Stonehenge építésének újabb
szakasza következett. Ekkor a patkó-alakban elrendezett köveken belül ovális
alakban rendeztek el granulitköveket. Majd i.e. 1550 körül a kövek körül kívül
két koncentrikus körben lyukakat ástak, amelyekben minden bizonnyal újabb
granulitköveket akartak elhelyezni, de ezzel már nem készültek el. A korábban körön belül
elhelyezett granulitköveket viszont valakik, valamikor, valamiért eltávolították.
Stonehenge [a kép forrása: https://starity.hu/magazin/42933-okori-titkok-nyomaban-stonehenge/] |
Krétán a kései minószi korszak
i.e. 1500-ig tartott. A sziget városállamai a király egységes uralma alá
kerültek. A sziget minden végéből utak futottak a knosszoszi
palotához. Az aktuális Minósz király sok föld fölé kiterjesztette hatalmát.
[Anatolij Varsavszkij: Kezdetben voltak a legendák]
Anatóliában, a Hettita Birodalom első uralkodója a században I. Labarnasz volt. Eredetileg Nesza városában uralkodott. Trónját féltestvére, a jogos trónörökös, Papahdilmah elől szerezte meg. Őt I. Hattuszilisz követte a Hettita Birodalom trónján. Ő áttette székhelyét az Anittasz által elátkozott Hattuszasz városába. A hettita uralmat kiterjesztette a tengerig. A „Kanis királynője” és a „Calpai történet” c. hettita művek az ő korából származnak (ezek egységes elbeszélésbe szerkesztve a Calpa-szövegben maradtak fenn). Egy város ostroma közben sérült meg a király, de még haza tudott menni és ott leírta végrendeletét, melyben fia helyett unokáját, Mursziliszt jelölte ki trónörökösként. Uralkodásának történetét pár évszázaddal később írták le (vagy másolták át), ennek címe „Palotakrónika”, de csak töredékesen maradt fenn.
Mezopotámiában Szín-muballit i.e. 1585-1566 között uralkodott Babilon fölött. Uralkodásának idején a jamini és szimali amorita törzsek harcaiban még az előző században Tirka város királya, a jamini törzsbeli Ila-kabkabi volt az erősebb. Ám azután, hogy Mári város királya, a szimali törzsbeli Jaggid-Lim meghalt és fia, Jahud-Lim került a trónra, Mári megerősödött. Jahud-Lim megölte Ila-kabkabit és családját, csupán a herceg, Samsi-Adad élte túl a mészárlást, aki Babilonba menekült. Itt megerősödött és pár év múlva innen kiindulva meghódította Mári városát. Bosszút állt Jahud-Limen és családján. Azt adta, amit kapott: a királyi családnak csupán, egyik fiát, Zimrí-Limet hagyta életben, aki apósához, I. Jarimlíhez menekült, Halapba.
Samsi-Adad megszerezte Assur trónját,
de nem vezetett be egységes adminisztrációt, csupán nomád törzsi királyként
uralkodott.
Anatóliában, a Hettita Birodalom első uralkodója a században I. Labarnasz volt. Eredetileg Nesza városában uralkodott. Trónját féltestvére, a jogos trónörökös, Papahdilmah elől szerezte meg. Őt I. Hattuszilisz követte a Hettita Birodalom trónján. Ő áttette székhelyét az Anittasz által elátkozott Hattuszasz városába. A hettita uralmat kiterjesztette a tengerig. A „Kanis királynője” és a „Calpai történet” c. hettita művek az ő korából származnak (ezek egységes elbeszélésbe szerkesztve a Calpa-szövegben maradtak fenn). Egy város ostroma közben sérült meg a király, de még haza tudott menni és ott leírta végrendeletét, melyben fia helyett unokáját, Mursziliszt jelölte ki trónörökösként. Uralkodásának történetét pár évszázaddal később írták le (vagy másolták át), ennek címe „Palotakrónika”, de csak töredékesen maradt fenn.
Mezopotámiában Szín-muballit i.e. 1585-1566 között uralkodott Babilon fölött. Uralkodásának idején a jamini és szimali amorita törzsek harcaiban még az előző században Tirka város királya, a jamini törzsbeli Ila-kabkabi volt az erősebb. Ám azután, hogy Mári város királya, a szimali törzsbeli Jaggid-Lim meghalt és fia, Jahud-Lim került a trónra, Mári megerősödött. Jahud-Lim megölte Ila-kabkabit és családját, csupán a herceg, Samsi-Adad élte túl a mészárlást, aki Babilonba menekült. Itt megerősödött és pár év múlva innen kiindulva meghódította Mári városát. Bosszút állt Jahud-Limen és családján. Azt adta, amit kapott: a királyi családnak csupán, egyik fiát, Zimrí-Limet hagyta életben, aki apósához, I. Jarimlíhez menekült, Halapba.
Zimrí-Lim levele egy Terka-beli hűtőház alapításáról [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Zimr%C3%AD-Lim] |
Babilon e-századi királyai Abí-esuh, Ammiditana
és Ammiszadúka voltak, akikről lényegében
csak a nevük maradt fenn.
Asszíriában Samsi-adad fia, Ismé-dagan
lett a következő uralkodó, aki Elám ellen harcolt, majd fia, Mit-Askur
viselte az Assur királya nevet. A további
asszír királyoknak csupán a neve maradt fenn.
1572-ben Ur
hadserege elfoglalta Babilont, négy évvel
később viszont ismét önálló király lett és visszaszerezte korábbi befolyását.
I.e. 1565-ben fia, Hammurapi örökölte trónját. Aváros népessége átalakult, többen lettek az amoriták, mint az akkádok. Emiatt a király már amorita nevet viselt, míg az őt megelőző királyok még akkád néven szerepeltek (holott már ők is amoriták voltak). Hammurapi először
templomokat építtetett, majd meghódította Íszínt, Urukot és több más várost.
Hammurapi [a kép forrása: https://tudasbazis.sulinet.hu/hu/muveszetek/muveszettortenet/muveszettortenet-7-evfolyam/az-o-es-kozepbabiloni-muveszet/a-hammurapi-fej] |
Hammurapi törvényoszlopa [a kép forrása: http://www.math.u-szeged.hu/~klukovit/Hallgatoknak/AlgTort/2013/mezop_a_h.pdf] |
Larsza utolsó önálló királya I. Rim-Szín volt, aki elfoglalta Íszín városát. Máriban I. Samsi-Adad uralkodott (aki
korábban Babilonba menekült, majd bosszúállása során megszerezte Márit). Samsi-Adad halálakor széthullott az óasszír állam. Mári trónjára Zimrí-Lim került, az a
herceg, akit bosszúállása során Samsi-Adad életben hagyott.
Zimrí-Lim
szövetséget kötött Hammurapival. A szövetséget kiterjesztették Elámra is. Elám segítségével elfoglalták Esnunnát.
Ezután azonban az elámi király megpróbálta Zimrí-Limet és Hamurappit
egymás ellen fordítani, de ők ezt időben felismerték.
Elám sorra hódította meg az asszír városokat, most már Márit is fenyegetve, míg hadseregének másik
része Babilont veszélyeztette. Elám királya még
egy törzset is fellázított Hammurapi ellen, ráadásul Rim-szín
nem sietett Hammurapi segítségére. Szerencséjére azonban az elámi uralkodó
megbetegedett és visszavonult. Mikor i.e. 1537-ben újra támadott, Hammurapi
már felkészülten várta.
Ezt követően Larszával folytatott háborút. Az első veszteségek
után Rím-Szín
szövetségesei elhagyták őt. Amikor Rím-Szín meghalt, Hammurapi
be is vette Larszát és ezzel ő lett egész Mezopotámia
ura. Ezután Esnunnát is legyőzte. Ennek hatására eddigi hű szövetségese,
Zimrí-Lim
kezdett amiatt aggódni, hogy Hammurapi túl erős lett
mellette és megtámadta Babilont. Hammurapi
azonban legyőzte őt és földig rombolta Márit.
Amikor pedig Esnunna lázadt föl, a Dijála folyó vizét ráeresztette. Ezzel
mindkét város eltűnt a történelemből.
Hamurappinak
fennmaradt a híres törvény-oszlopa, amire felvésette az istenek törvényeit, a
világ rendjének megőrzéséhez szükséges szabályokat. De nem csak a törvényeket
jegyeztette le, hanem a sumér és agadei elődök – addig szájhagyomány útján
fennmaradt – történeteit is.
Uralkodásának
végét klímaváltozás jellemezte: nagy ütemű elszikesedés zajlott, s az emiatti, Szíria
felől történő népvándorlás okozott gondokat. Mikor élete végén megbetegedett Hammurapi,
fia Szamszuilúna
folytatta az uralkodást. Azonban ekkor hatalmas fölkelés tört ki, s a déli
területek Tengerföld néven,
új dinasztia vezetésével elszakadtak. Szamszuilúna (aki IV. Szobekhotep egyiptomi fáraó kortársa lesz) jóval kisebb
birodalma élén i.e. 1485-ig uralkodott.
Az amoriták és a régi mezopotámiaiak közötti ellentétet mutatja, hogy egyikük főistene
óriási félelmet keltett a másik népben és viszont. Az amoriták legfőbb istene El (akit viharistennek is neveztek) volt,
míg a mezopotámiaiaké Baál (akit
szintén neveztek viharistennek is).
Természetesen
rég nem emlékeztek rá, hogy isteneik ugyanonnan eredtek, a valamikori
adamitáktól (Ádám törzsétől), akik még Éa néven tisztelték őt. Miután
elvándoroltak az Édennek nevezett földről, Ábel követői Mezopotámiába kerültek,
istenük neve pedig – az uralkodó néptől függően – sumér nyelven Enki lett, hettita
nyelven Aja-ra változott, akkádul El lett, a babiloniaknál Éa volt, majd később
Ilu (ebből lesz majd az Allah alak). Az ugaritiak pedig a saját nyelvükön
egyszerűen „Úr”-nak; Baálnak nevezték őt, de náluk összemosódott a nagyon ősi,
Bika-formájú termékenységistennel.
Kain
követői Elám területére vándoroltak, majd onnan a Perzsa-öböl északi részére,
azután Egyiptomba. Eddigre sok törzsre oszlottak szét, s közülük az amoriták
eljutottak Kánaánba ( itt újra találkoztak „testvéreikkel”, de ezt ekkor már
nem tudták). Éa neve náluk sumér nyelven Anu-ra változott, majd az amoriták már
Ja-nak, a midiániták Jahvénak hívták.
Az
amoriták legfőbb istene tehát Ja volt; a viharisten, a mezopotámiaiaké pedig
Baál; a bika-alakú viharisten. Utóbbit Baál-Zebul („a szentély ura”) néven a
szentélyek védőistenének is tartották és bika-szarvakkal ábrázolták. A héberek
a saját nyelvükön Baál-Zebub-ra („Legyek ura”) torzították. Innen ered a
Belzebub alak, amit az ördöggel azonosítottak (hiszen halálos ellenségük istene
volt) és – akár a bikát – máig is szarvakkal ábrázolják. [Hahn István: Istenek
és emberek]
Külön viszolygással töltötte el a hébereket az, hogy Baálnak még mindig szokás volt gyerekeket áldozni, míg náluk ez már jóideje feledésbe merült, sőt Ábrahám esete óta egyenesen tilos volt.
Baál egy héber ábrázolása [a kép forrása: https://www.facebook.com/1501670036719142/photos/a.1501674326718713/1786650484887761/?type=1&theater] |
Asszíriában Samsi-adad fia, Ismé-dagan
lett a következő uralkodó, aki Elám ellen harcolt, majd fia, Mit-Askur
viselte az Assur királya nevet. A további
asszír királyoknak csupán a neve maradt fenn.
Egyiptomban ekkor már tudtak üveget készíteni.
Szehemkaré, a félig héber, félig egyiptomi származású fáraó uralkodása után anarchia
következett.
Az őt követő,
félig-meddig ázsiai származású fáraók visszaszorultak a nyári palota, Avarisz környékére (a Nílus-deltába). Ott
létre tudtak hozni egy kis, független királyságot – és kereskedelmet folytattak
Kánaánnal, Mezopotámiával és Anatóliával.
Elhelyezkedésüknek köszönhetően ellenőrzésük alatt tudták tartani a déli
birodalom (Felső-Egyiptom) fáraóinak kereskedelmi ügyeit.
III.
Szobekhotepet Noferhotep követte az
uralkodásban, i.e. 1565-ben. Az ő uralkodása volt az első olyan időszak, amikor
a hébereket nagy számban
rabszolgának hajtották, mert a fáraó már „nem
ismerte Józsefet” [Biblia] és nem érzett semmiféle hálát népe iránt.
Ellenben nagyon félt növekvő létszámuktól. "Izráel fiai pedig szaporodtak, gyarapodtak, megsokasodtak és annyira megerősödtek, hogy tele lett velük az ország." [Biblia] Az új fáraó így gondolkodott: "Lám, az izraeli nép nagyobb és erősebb és erősebb, mint mi. Bánjunk csak okosan vele, hogy még többen ne legyenek, mert ha háború támad, ő is ellenségeinkhez csatlakozik." [Biblia]
Vagyonukat királyi rendeletre lefoglalták, állataikat elhajtották. Csak azok a hivatalnokok tarthatták meg hivatalukat, akik feltétlen hűséget esküdtek a fáraónak.
Vagyonukat királyi rendeletre lefoglalták, állataikat elhajtották. Csak azok a hivatalnokok tarthatták meg hivatalukat, akik feltétlen hűséget esküdtek a fáraónak.
III. Szobekhotep neve (apjáéval együtt) egy faragott Scarabeusz-bogár talpán [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/III._Szobekhotep] |
Noferhotep [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/I._Noferhotep] |
Mivel az
északi kereskedelmet akadályozta a Nílus deltájában kialakult kis
fél-héber királyság, a fáraó figyelme ismét a déli tartományok felé fordult,
pl. Kus Királysággal folytatott kereskedelmet, hogy csökkentse a delta
uralkodóinak befolyását. Avarisz királya (a
deltában) kénytelen volt együttműködni vele, hogy ő meg a délről származó
kincsekből részesülhessen. Ezzel Noferhotep sikeresen
csökkentette a delta-beliek politikai befolyását. A főníciaiak, akik a Földközi-tenger keleti részén éltek,
igyekeztek közvetlenül a gazdagabb felső-egyiptomi állammal üzleteket kötni.
Noferhotep
maga mellé vette társuralkodónak fivérét, Szihathort, i.e. 1533-ban, de
neki csak három hónap jutott a trónon, mert „szerencsétlen baleset érte őt”. Ekkor másik testévre lett a
társuralkodó, IV. Szobekhotep, aki egészen 1508-ig volt Felső-Egyiptom
fáraója. A testvér-fáraók szülei ugyan nem királyi családból származtak, de
tisztán egyiptomiak voltak, ez volt az előnyük az északi, kevert népből
származó királyokkal szemben. Koronázásakor felvette a Hanoferré („Ré tökéletessége a horizonton ragyog”)
uralkodói melléknevet. Ő szövetséget kötött Paentjenuval,
az északi királlyal. A szövetséget Paentjenu legidősebb lánya, Merit
és IV.
Szobekhotep Hanoferré közötti házassággal pecsételték meg. Így Felső-Egyiptom
bekebelezte a delta-beli királyságot, s vele Gósent, az izraeliták területét is.
IV. Szobekhotep [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/IV._Szobekhotep] |
Uralkodása alatt az izraelitákból – mint idegenekből – fokozatosan házi rabszolgák
lettek. A fiatal férfiakat arra kötelezték, hogy IV. Szobekhotep Hanoferré
építkezésein dolgozzanak. Az ázsiaiak maradékát pedig a palotától keletre, egy
túlzsúfolt nyomornegyedbe kényszerítették. A szegénység és alultápláltság miatt
tele voltak élősködőkkel és visszamaradtak a fejlődésben. Az átlagos
élettartamuk 32 év körül volt.
Az egyiptomiak viszont ez alatt az idő
alatt sikeres harci szekeres alakulatot létesítettek, ami Avariszban állomásozott. Így ellenőrzés alatt tudták tartani a
delta-beli izraelita népességet, és
az északi határt, nehogy Kánaánból rokonaikkal együttérző újabb ázsiaiak
támadják meg Egyiptomot. IV. Szobekhotep Hanoferré azt a
rendeletet hozta, hogy minden izraelita
fiú újszülöttel végezni kell. A régészek valóban megtalálták Avariszban a mészárlás áldozatainak kicsi
sírjait.
Jákob harmadik fiának, Lévinek az unokája volt
Jokebed. Jokebednek és feleségének, Amramnak i.e. 1530-ban, ilyen körülmények
között született egy fiuk. De volt már egy nagylányuk is, a 10 éves Mirjam.
Mirjam
gyakran látogatta meg ősatyja, József szobrát (bizonyosan elgondolkodott arról,
hogyan lehetséges az, hogy üldözött népe ősatyjának egykor az egyiptomiak
szobrot és piramist állítottak…) és szívesen hallgatta a messzi világokból
érkezett kereskedők meséit. A babiloni kereskedők kifejezetten büszkék
voltak frissen írásba vetett történeteikre, s szívesen szórakoztatták az
idegeneket azzal, hogy eposzaikból idéztek nekik.
Mirjam
emlékezetében megragadt Nagy Sarrukín története, mely szerint egy nádból font
kosárban az Eufrátesz vizére bízták őt, majd király lett belőle.
Amikor
megszületett a törvény által halálra ítélt kisöccse, úgy döntött, megmenti úgy, hogy leutánozta Sarrukín történetét: Egy csónak-szerű kosárba tette a
csecsemőt és a Nílus vizére bízta, nem is teljesen véletlenszerűen.
Ugyanis a kosár a királyi fürdőhely nyugodt vizére
sodródott. Ott pedig a fáraó első felesége, Merit talált rá. Merit
is ázsiai származású volt, hiszen ő volt Paentjenu király lánya (a
Felső-Egyiptom és Nílus-delta közötti szövetség „pecsétje”). Megsajnálta a
kisfiút és örökbe fogadta őt. Hapimoszesz-nek („az
áradás gyermeke”-nek) nevezte el. Ebből alakult ki később a becézett Moszesz
alak, amit héberül „Móse”-re fordítottak, ami „kihúzott”-at jelent.
Mózes
tehát a királyi palotában nőtt fel és nagy műveltségre tett szert. Folyékonyan
beszélt pl. akkádul és ismerte az ékírást is. Érdeklődött minden írott anyag
iránt, így kerültek a kezébe az ékírásos táblák is, melyeket a babiloni
Hammurapi király küldött Egyiptomnak ajándékba. Emellett – hercegként –
megtanulta a hadviseléssel és vadászattal kapcsolatos dolgokat is és értett az
emberek irányításához. Gyerekkori katonaiskola-beli társai vezérükként
tekintettek rá.
Amikor a
fáraó ismét kezébe tudta venni az északi kereskedelmet, a déli kereskedelem
jelentősége csökkent. Kus
Királysággal való viszonya megromlott.
Kus
Királyság ebben az időben egy militarista
társadalom volt. Harcos-királyaikat nagy, homokból és földből emelt halmokba
temették fővárosukban, Kermában. A halmokat
több részre osztó gödörkben pedig több száz szolgát temettek el velük (élve),
hogy a túlvilágon is szolgáljanak majd a királynak. (A szokás még
Mezopotámiából jött – Gilgamest is így temették el
– „Hám fiaival”, de csak Kus földjén maradt fenn idáig).
A kusita király elhatározta, hogy ha
megvenni nem tudja Egyiptom kincseit, elveszi erővel. A Nílus áradásával egy
időben megindultak hajóik északra. Meghódították a legdélibb egyiptomi,
partmenti városokat, ahol a túlélőket vagy rabszolgákká tették, vagy
megeskették, hogy hozzájuk lesznek hűségesek. Buhen
város parancsnoka átállt hozzájuk.
Útjuk közben
a núbiai erődöket is sorra meghódították.
Az egyiptomi
hadsereg ugyan szembeszállt velük, de vesztettek és a kusiták hamarosan bevették Théba szent városát is. Kirabolták a
karnaki templomot, a papokat pedig délre vitték, rabszolgának. IV.
Szobekhotep Hanoferré fáraó Iti-tauiból
visszavonult az északi Avariszba. A kusita harcosok elfoglalták Memphiszt is. Kifosztották sorra a városokat és
a templomokat.
Karnaki templom [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Karnaki_templom] |
Mózes
– hercegként – nekilátott, hogy megújítsa az egyiptomi hadsereget, aminek élére
katonaiskolai barátait nevezte ki. Sikeresen vissza is foglalta Memphiszt, majd Thébát.
Végül az egyiptomi erők egészen a kusita
fővárosig, Kermáig űzték vissza őket. A kusita király szorult helyzetében
felajánlotta, hogy megadja magát és a lányát, Tjarbit hercegnőt
odaígérte Mózesnek. Mózes elfogadta a békeajánlatot.
Az egyiptomiak kisebb katonai erőt hagytak
Kermában helytartóként. A
vályogtégla-emelvény, ahol a nagykövet háza állt, még ma is megvan (Deffufa). A
város magasságában, a Nílus közepén pedig felállították a fáraó életnagyságú
szobrát. Mózes, a győztes hadvezér óriási népszerűségre tett szert. Az események miatt azonban a fáraó félteni kezdte saját fiának trónörökösi jövőjét, hiszen Mózes népszerűsége meghaladta a többi királyi hercegét, holott ő csak örökbefogadott
családtag volt. A fáraó már a harcok alatt is tüntetően távolmaradt.
Deffufa [a kép forrása: https://www.tripadvisor.co.uk/LocationPhotoDirectLink-g9456064-d9453878-i246047635-Kerma_s_Archeological_Site-Kerma_Northern_State.html] |
Mikor egy
alkalommal Mózes saját népéhez látogatott el, szemtanúja lett
annak, hogy egy egyiptomi munkafelügyelő megver egy izraelita rabszolgát. Felháborodott és úgy vágta fejbe a
munkafelügyelőt, hogy az meghalt. Ez éppen kapóra jött a féltékeny fáraónak, mi az, hogy egy tisztavérű egyiptomit megöl valaki egy ázsiaiért... Mózes
érezte, hogy nem tud ebből jól kijönni, ezért ázsiai kereskedőnek öltözve gyorsan
eltűnt Egyiptomból. A Sínai-félsziget pusztájába menekült...
Kínában
Tang császár után fia, Ta Csia lett volna a trónörökös, de
idejekorán meghalt, ezért öccse, Vaj Ping lett az új császár.
Ő utána századokon át olyan császárok következtek, akiknek csupán a neve maradt
fenn.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése