Kréta szigetén,
akárcsak a világ más tájain ebben az időben és az ezt megelőző évezredben
szokásban volt a gyermekáldozat. A régészek Krétán sok olyan gyerekcsontot
találtak, amelyeken vágásnyomok maradtak.
Anatóliában
a hettita nép tagjai – amely már
magába olvasztotta az ősibb idők óta ott élő hattikat – a kereskedelmi útvonal mentén fontos városokat
alapítottak, pl. Hattuszaszt. Akkoriban az
anatóliai területet Hattumnak nevezték – sumér nyelven a „ha-tum” azt
jelentette, hogy „bronz tárgy”. Ugyanis itt a fémeknek kiemelkedő bőségű
lelőhelye volt. A nyersanyagokat és az ezekből készült tárgyakat cserélték el
Mezopotámiával élelmiszerekre. A közöttük közvetítő kereskedők kezdetben akkádok voltak, mostanra viszont asszírok vették át ezt a feladatot. Ez
az „óasszír kereskedelem” kora.
Bronztárgyak a bronzkorból [a kép forrása: https://bencsik.rs3.hu/egyiptomi-tengeri-hajoepites-toertenete-i-e-1200-ig/31-a-bronzkori-femmuvesseg-kezdetei-az-i-e-4-evezredben.html] |
Kánaánban
i. e. 1842-ben Ábrahám ágyasa, az Egyiptomból elhozott Hágár fiút szült, akit Izmáelnek
neveztek el.
A város, ahol
Ábrahám unokaöccse, Lót élt a maga törzsével – Szodoma
– a Holt-tenger nyugati partján állt, Gomora
pedig a Holt-tenger D-i csücskétől valamivel távolabb. A kis sós „tenger”*
vízszintje alacsonyabb volt, mint manapság. Szodoma földjeit az En-Gedi forrása
táplálta, ami rövid távolság után bele is torkollott a „tengerbe”. A közelben
aszfaltbánya is működött (ennek helye ma a víz alatt van), s az aszfaltot
gyapjúra, vászonra és más javakra cserélték el. (Az előző részben
ide dobták be Szodoma és Gomora előző királyainak holttestét, a mezopotámiaiakkal
vívott háború után). A háború után mindkét várost – ugyan
kevésbé pompásan – újjáépítették, nem
sejtve, hogy milyen rövid távra teszik ezt.
Szodoma romjai [a kép forrása: https://mult-kor.hu/megtalalhattak-a-bibliai-szodoma-varosat-20151015] |
*Holt-tenger: Valójában egy magas sótartalmú tó.
A terület
tektonikai* mélyén geológia törésvonal van*. Az ennek következtében keletkezett
mélyedés egyes részeit tölti ki maga a Holt-tenger és a Jordán-folyó is.
Ábrahám idejében több földmozgás is megrázta a területet. A városban élő nép
bízott a szilárd alapokra épített városban, ám a csak pár éve betelepült Lótot
még nomád ösztönei vezették, s egy sugallat hatására jobbnak látta odébbállni.
Két lányával kimenekült a városból – épp az utolsó pillanatban.
Tektonikai törésvonalak a Földön [a kép forrása: http://www.fajltube.com/biologia/szamitogepes/Java-sziget-kornyeki-foldmozga34797.php] |
*tektonikai: földtani szerkezeti
*geológiai törésvonal: Jelen esetben ez egy olyan
hely, ahol a mélyben, a kőzetlemezen hosszanti repedés képződött, s a nyílás
egyre nagyobbá válik, vagyis a kőzetlemez két része lassan távolodik egymástól.
„A két angyal
estére Sodomába érkezett,[…] ezt mondták […]: Vődet, fiaidat és leányaidat, meg
mindenedet, ami a tied a városban, vidd el erről a helyről!”
I. e.
1830-ban (Izmael egyébként ekkor 12 éves volt, de ő még Ábrahámmal élt a pusztában,
így csak a messzi távolból láthatta az eseményeket…) az égből váratlan tűzeső
érkezett, ami pillanatok alatt megsemmisítette a környék élőlényeit és
építményeit.
„A nap éppen
feljött a föld fölé […] Az Úr pedig kénköves tüzes esőt bocsátott Sodomára és
Gomorára[…] Így semmisítette meg azokat a városokat és azt az egész környéket, a
városok egész lakosságát, sőt a föld növényzetét is[…] Reggel fölkelt Ábrahám[…]
Odatekintett Sodoma és Gomora felé, meg annak az egész környéknek a földje
felé, és látta, hogy már csak füst szállt a föld felett, mint az
olvasztókemence füstje.”
Stephen
Collins kutatásai szerint itt is (akárcsak talán Indiában is,
nemrégiben) egy légrobbanás történt, amit egy aszteroida okozott. Ez magyarázhatja
például azt, hogy nem maradt kráter. A régészeti leletekből látszik, hogy a
földet egy „szuperforró” lökéshullám érte el, a levegőben szétrobbanó
aszteroida miatt, ami a környezetében mindent, pillanatok alatt elégetett.
Eredményeképpen egy gombafelhő keletkezett (ami a nukleáris robbantás
gombfelhőjéhez hasonló), ami akár több 100 km-ről is jól látható lehetett. Az
eseményt alátámasztja, hogy a város sártéglái megégtek, a régészek pedig olyan kerámiadarabokat találtak, melyek csak az
egyik oldalukon lettek „zománcozva” (a zománcozás technikáját jóval később fedezik majd fel az emberek). Az esemény után csupán törmelékhalmok
maradtak a két városból.
Lóték menekülnek [a kép forrása: http://igemorzsa.hu/gyerek_oldal/biblia-tanulmany/I.evfolyam/I.negyed/kicsi/12.html] |
Az alábbi videó arról szól, hogy hogyan jöttek rá a kutatók, hogy mi történhetett Szodomában:
Ekkor Sumér főkirálya még mindig Amar-Szín
volt, aki szerencsés távolságban tudhatta magát a végzetes eseményektől.
Uralkodásának legmaradandóbb tette az volt, hogy megépíttette Égissirgalban
Ningal templomát, ahol lánytestvére, Ennirzianna főpapnő volt. Égissirgal
Ur városában Színnek (sumér nevén Nanna,
azaz a Holdisten) és feleségének, Ningal istennőnek épített szentélykörzet
volt.
Egy évvel a
két várost ért tragédia után végre Ábrahám első feleségének, Sárának is
született egy fia. Izsáknak nevezték el őt. Izmael ekkor már 13 éves volt, de
idő közben Ábrahámnak másik ágyasától, Keturától is születtek fiai.
Ez az esemény
komoly feszültséget okozott Sára és a két ágyas között. Ha az
örökösödési törvény ekkoriban egyértelműen tisztázva lett volna, akkor ma talán
nincsen ellenségeskedés az arabok és a zsidók között.
Ugyanis az a
szokás, hogy az elsőszülött fiú örökölje a törzsfői posztot, Hágár fia, Izmael
mellett szólt. Az alapján viszont, hogy az első feleség első fia legyen az
örökös, Izsáknak kellett volna Ábrahám örökösévé válni. A két törvény közötti
átmeneti időszak lehetett ez; az ősibb időkben nem volt első feleség (ez nem
sorrendet, hanem rangot jelentett, „szeretett feleség”-nek is lehetne mondani),
csak több feleség. Így egyértelmű volt az elsőszülött fiú joga. Mostanra
viszont kezdett átbillenni a törvény az első feleség fiának javára.
Sára
tehát nem látta biztosítva fia jövőjét, ezért elérte Ábrahámnál, hogy a másik
kettőt, Hágárt és Keturát, fiaikkal együtt küldje el. Ábrahám
engedett neki, s kísérettel és bőséges ellátással elengedte őket, hogy
keressenek maguknak helyet máshol.
Megszületett Izsák, Ábrahám és Sára fia [a kép forrása: http://igemorzsa.hu/gyerek_oldal/biblia-tanulmany/I.evfolyam/I.negyed/kozep/13.html] |
Hágár
és Izmael
Egyiptom felé indultak vissza, Hágár szülőföldje felé, de Szinájon
(Sínai-félsziget) letelepedtek. Később, mikor felnőtt, Izmael egyiptomi nőt vett
feleségül, akivel – a hagyomány szerint – 12 fiuk született, akiktől 12 törzs
származott. S az egész arab nép ezektől származtatja magát.
Ketura
pedig, hat fiával kelet felé indult és a Jordánon túl telepedett le. Ők lettek
a midiánita törzsek alapítói.
I.e. 1825-ben
Sumér főkirálya Amar-Szín
után testvére, Su-Szín lett. Uralkodása idején a Sumér birodalmat
továbbra is kisebb, de folyamatos támadások érték: északról a hurrik, nyugatról az amoriták által. Előbbiek királyával
diplomáciai kapcsolatot létesített, utóbbiak elleni védelemként pedig
meghosszabbította a falat, amit már Sulgi elkezdett építtetni. Ez volt az ún.
„nomád fal”, akkádul „murik tidnim” (= „a nomádok visszavetője”). De egyik
módszer sem bizonyult igazán sikeresnek.
A korban sok
természeti csapás érte Kánaán vidékét. Természetes szokás volt ilyenkor
az isteneket áldozatokkal engesztelni. S minél kétségbe ejtőbb volt a helyzet,
annál nagyobb, személyesebb áldozatot igyekeztek adni. Így alakult ki – már
ezer évvel korábban – a gyermek – jobbára az elsőszülött fiú – feláldozásának
bemutatása. Városok ostroma idején pl. a családok legidősebb fiait ledobták a
falakról, abban a reményben, hogy a helyi istenség látva elkötelezettségüket a
segítségükre siet. Ugaritban El és Baál
imádatának bevett formája volt a gyerekkel bemutatott égő áldozat.
A járványok,
éhínség és egyéb bajok hatására végül Ábrahám, úgyis, mint népéért felelős törzsfő, úgy érezte, hogy neki is ezt kell
tennie. Izsák ekkor tizen-kevés éves lehetett, aki már tisztában volt
kora szokásaival.
Amikor apja
elhívta őt, hogy kísérje fel a hegyre, az oltárhoz, rájött, hogy miről van szó.
S hogy megmutassa apja iránti feltétlen engedelmességét, hagyta, hogy az
megkötözze a kezét és végigfeküdt az oltáron.
Izsák az oltárkövön [a kép forrása: http://igemorzsa.hu/gyerek_oldal/biblia-tanulmany/I.evfolyam/I.negyed/kozep/13.html] |
Amikor
azonban Ábrahám döfésre emelte tőrét, neszezést hallott a bozótosból –
észrevette, hogy egy kos a szarvánál fogva fennakadt. Ezt isteni jelként
értelmezte – nyilván óriási megkönnyebbüléssel – s a fia helyett a kost áldozta
föl.
Jahve
híveinek ettől kezdve tilos emberi életet kioltani.
„Júda fiai […] fölépítették a Tófet magaslatát
[…], hogy áldozatul elégessék fiaikat és lányaikat, bár ilyet egyáltalán nem
parancsoltam nekik, még csak eszembe se jutott”
(Biblia)
Így Izsák
végül férfivá érhetett. Amikor így lett, Ábrahám egyik szolgája elment Ábrahám
testvérének, Náhórnak törzséhez és Izsák számára feleségül kérte Náhór
lányát, Rebekát. A törzset Náhór vezette, de a családi ügyekben már
legidősebb fia, Lábán hozott döntéseket. Ő belegyezett a házasságba, s
szolgálóival elengedte Rebekát Ábrahám törzséhez.
I.e. 1816-ban Ibbi-Szín lépett a Sumér Birodalom trónjára,
Su-Szín fia. Ő is folytatni kényszerült elődei harcait. A hurrik ellenében sikerrel járt, akárcsak délen az Elám-beli Ansan várossal szemben.
A harcias hegyvidéki törzsek egyike
azonban megtámadta a király elámi csapatait, mire Elámban általános felkelés tört ki a sumér uralom ellen. De
a király sikeresen leverte ezt is, és a felkelés vezetőit Urba vitette.
Az amoritáknak viszont sikerült áttörni a
nomád falat és sorra foglaltak el sumér városokat.
I.e. 1815-ben
Ábrahám
eseménydús életének végére ért. Fiai – Izsák, Izmael és Ketura fiai
közül azok, akik elég közel voltak – együtt helyezték nyugalomra testét.
Valószínűleg ez volt az utolsó együttműködés a különböző anyáktól származó
utódai között…
Kilenc évvel később a Sumér birodalom királya, Ibbi-Szín, aki Ur városából
uralkodott, elküldte egyik katonai parancsnokát, Isbí-Errát 600 kg
ezüsttel északra, hogy gabonát vásároljon. Ő azonban gondolt egyet, miszerint
jobban is fel tudja használni ezt a vagyont. Nem tért vissza többé, hanem arra
hivatkozva, hogy a nomádok elleni harchoz hajókra és biztonságos kikötőkre van
szüksége kineveztette magát Íszín és Nippur városok helytartójává. Bölcsen
választott, hiszen Nippurban volt a Sumér Birodalom vallási
központja, így aki ezt a várost birtokolta, legitim uralkodónak tarthatta magát
a birodalomban. Ezek után követeket küldött a városok vezetőihez, hogy
elismertesse magát. Aki elismerte őt, az megtarthatta hivatalát, aki nem, azt
fogságba vetette.
Isbí-Erra ábrázolása [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Isbi-Erra] |
Csupán – talán Ibbi-Szín iránt érzett
valamiféle tisztelet miatt – Ur városát nem
támadta meg.
További érdekességekért kövess a facebook-on is (kattints)
További érdekességekért kövess a facebook-on is (kattints)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése