IZRAEL ÉS A KÁNAÁNIAK
Mivel a sok szokatlan név nehezen követhetővé teszi
az eseményeket, írok ide egy ki-kicsoda-kisokost, hogy visszakereshető legyen,
mint a régi drámáknál:
Saul: Izrael első királya, aki pásztorlegényből vált
királlyá
Isbóset/Mutbaál: Saul fia, aki akkor lett
trónörökös, amikor Jonatánt kitagadta Saul.
Abner: Mutbaál hadvezére
Jonatán: Saul első fia. Ő lett volna a trónörökös,
de túl jó kapcsolatban volt Dáviddal, Saul „fogadott fiával”, későbbi fő ellenségével.
Ehnaton: Egyiptom fáraója, elvileg Saul kortársa.
Dávid: Góliát megölője, akit Saul fiává fogadott,
majd féltékeny lett rá és ellenségévé tette.
Ajáb/Jóáb: Dávid hadvezére
Azahel: Ajáb/Jóáb öccse
Abdi-Hepa, Balu-Mehir, Milkilu és Suvardata: Kánaánita
uralkodók (Kánaánban sok városállam volt, ezek királyai voltak ők. Abdi-Hepa
volt Jeruzsálemé.)
Hadad-Aziru: Erős északi király (Amurrú királya, a
hettiták szövetségese).
Hanun: Ammonita király. Az ammoniták állama volt
Amurrú és Kánaán között.
Amikor az uralkodó Saul a fiát, Jonatánt, annak Dáviddal megtartott barátsága miatt kitagadta, őhelyette új trónörökösnek másik fiát, Mutbaált nevezte ki.
Amikor Dávid
és a filiszteusok legyőzték Sault, Gát uralkodója üzenetet küldött Ehnatonnak,
hogy jelentse Saul halálát: „Tudja meg a
király, az én uram, hogy a habiru, aki felkelt az ország ellen: a király, az én
uram istene kezembe adta és én lesújtottam rá.”
Miután
lenyugodtak az indulatok Saul népe és Dávid népe között; a város faláról levették Labaju/Saul, és
fiai; Jonatán, Melkisua és Abinadan testét és méltó módon eltemették,
elhamvasztották őket.
Mutbaál uralkodott most az izraelita törzsek nagyobb része fölött,
Dávid
pedig, aki a filiszteusok segítségével fordult szembe Saullal, Júda törzsének parancsolt, délen. Hurrita és judaita követői itt királlyá koronázták őt.
Dávid
most Abdi-Hepa,
kánaánita uralkodó ellen fordult,
aki korábban már jelezte az egyiptomi
Ehnatonnak,
hogy van oka félni az izraelitáktól. A korábbi segélykérő levél idején még Saul uralkodott az izraeliek fölött, így Ehnaton őt kérte számon, miért nem hódol be
a fáraó akaratának. De úgy tűnik, hogy Ehnatonnak éppen elég más gondja volt
otthon… [lásd itt]
Most, hogy Dávid
legyőzte Sault, mindent megtett, hogy bosszút álljon Saul haláláért…
Dávid
és Mutbaál együtt gyakoroltak nyomást a Sáron-síkság városainak vezetőire, hogy söpörjék el az amalekitákat, akik „elárulták” Sault.
Erről szintén
érkezett egy panasz-levél Ehnaton levéltárába, melyet az egyik kánaáni város
vezetője, Balu-Mehir írt: „Tudja
meg a király, az én uram, hogy a király, az én uram ellen fellázadt két fia,
Labaju két fia elhatározta, hogy elveszi a királytól, az én uramtól a földeket,
azon kívül, amelyeket apjuk elvett…”
De hamarosan sor került arra is, hogy Dávid és Mutbaál egymással megütközzenek. David Rohl szavait idézve egy „Brian élete”-be illő jelenet következett (és valóban): A két oldalt képviselő 12-12 katona állt fel egymással szemben. Majd előhúzták kardjukat, s ellenfelük oldalába döfték – mire 24 ember esett össze holtan. Ezután egymásnak esett a két sereg.
„Ezt mondta Abner [Mutbaál hadvezére] Jóábnak [Dávid hadvezérének]: Rajta, álljanak ki a legények, és rendezzenek harci játékot előttünk! […] Mindegyik megragadta ellenfelének a fejét, kardját pedig ellenfelének az oldalába döfte, úgyhogy együtt estek össze. […] Ekkor igen heves harc fejlődött ki, […]” [Biblia]
Végül Abner,
Mutbaál
hadvezére meghátrált seregével. Ajábnak (Dávid hadvezérének) öccse; Azahel
üldözőbe vette, de Abner visszafordult és megölte üldözőjét. Ajáb bosszút fogadott
öccse haláláért Abner ellen.
David
Rohl számol be róla, hogy Ehnaton amarnai levéltárának padlóján olyan
„leveleket” találtak, melyek a következő neveket őrizték meg: Mutbaál, Tadua
(=Dávid), Ajab (Dávid hadvezére), stb. Többek között ezzel támasztja alá, hogy Ehnáton Saul
és Dávid kortársa lehetett.
Nem sokkal a
vereség után Abner átállt Dávid oldalára. Ezt az átállást, hogy ne árulóként
gondoljon rá az utókor, egy érdekes indokkal menti föl a bibliai történet: „Míg a hadakozás tartott Saul háza és Dávid
háza között, Abnér erősen kitartott Saul háza mellett. De volt Saulnak egy
Ricpá nevű másodfelesége. […] Egyszer
azt mondta Isbóset/Mutbaál Abnérnak: Miért mentél be apám másodfeleségéhez?!
[Az apja, Saul halála után történt „bemenés” a másodfeleséghez valójában sokkal
többet jelentett – legalább gyanúsítás szintjén – mint egy sima látogatást;
ezért halljuk a számonkérő hangnemet.] Ezen a számonkérésen és gyanúsításon
aztán Abner annyira megsértődött, hogy átállt Dávid oldalára,
Isbósettel/Mutbaállal szemben. „Követeket
küldött […] Abnér Dávidhoz, hogy ezt
mondják a nevében: […] Köss velem
szövetséget […] és hozzád fordítom
egész Izráelt. Dávid ezt felelte: Jó”
Mutbaál
az uralkodó kánaánita neve. Az izraeli név: Isbaál. Mindkét név azt jelenti az
adott nyelven: „Baál embere”. Ebből is látszik, hogy amikor Saul/Labaju
kiemelkedett a pásztorok közül, mennyire nem határolódott még el az egyszerű
izraelita ember a helyi, kánaánita vallástól.
Dávid
– a politikai korrektség jegyében – nyilvánosan megsiratta Abnert, de Ajabot
nem büntette meg tettéért. Elképzelhető akár az is, hogy úgy kezelte őt, mint –
sokkal később a törökök azokat a magyarokat, akik el akarták árulni saját
népüket; az árulót árulóként, akkor is, ha az ellenségtől jött. – Azaz
lehet, hogy Dávid maga ölette meg Abnert árulásáért, hiszen a Biblia többi
részéből mind az derül ki, hogy annak ellenére, hogy Saul az ellenségévé vált,
továbbra is tisztelte őt és fiait – talán Jonatán emléke miatt.
Ugyanakkor a
Biblia így szól: „Amikor ezt Dávid később
meghallotta [azaz, hogy Ajab megölte Abnert], ezt mondta: Örökre ártatlan vagyok országommal együtt az Úr előtt
Abnér, Nér fia vérének a kiontásában. Szálljon ez Jóáb fejére és egész
családjára” [Biblia] Ugyanakkor azt is szem előtt kell tartani, hogy ebben
az időben varázserőt tulajdonítottak a kimondott szónak. Ha kimondták azt,
amire vágytak, mintha az már a valóság lenne, azt remélték ettől, hogy az valósággá
is válik.
Nem sokkal
később Mutbaált két benjaminita törzsfőnök álmában megölte –
ami egyébként kiválóan szolgálta Dávid hatalmi törekvéseit.
Ugyanakkor Mutbaál gyilkosait, mint árulókat kivégeztette, majd nyilvánosan
megsiratta Mutbaált is. Dávid a Biblia szerint ezeket
mondta, amikor elhozták neki Mutbaál/Isbóset fejét: „én elfogattam és megölettem Ciklágban azt, aki hírül hozta nekem, hogy
meghalt Saul, és aki azt gondolta, hogy örömhírt hoz. Ezt adtam neki a hírért.
Hát akkor most, amikor gonosz emberek meggyilkoltak egy igaz embert a saját
házában, a fekvőhelyén, hogyne kérném számon tőletek a vérontást, hogyne
irtanálak ki benneteket az országból!? Akkor Dávid parancsára legényei
felkoncolták őket.”
Dávidot
végre ténylegesen egész Izrael
királyává választották: „Ezután elmentek
Dávidhoz Izráel összes törzsei […] és
Dávid király szövetséget kötött velük […] ők pedig fölkenték Dávidot Izráel királyává.” [Biblia]
A Jeruzsálemben
élő nem izraelita népek, pl. jebuziták
egyre nagyobb veszélyben érezhették magukat. Abdi-Hepa ismét
jelezte Ehnatonnak a problémákat: „A király [itt Ehnatonra gondol, hiszen neki hódolt a Közel-Kelet is]
országa megadta magát a habiruknak! Íme ezt tette Miliku és Labaju fiai, akik a
király országát a habiruknak adták!”
Abdi-Hepa
neve kevert név; kánaánita nyelven az „abdi” azt jelenti, „szolgája”, a „Hepa”
pedig egy hurrita istennő neve. Hurrita nyelven az uralkodó úgy hangzott,
„arwana”, s a Biblia Jeruzsálem ekkori uralkodójára Arauna néven hivatkozik –
ami a hurrita „uralkodó” jelentésű szó torzult változata. [David Rohl]
Ráadásul a
gázai egyiptomi kormányzó is
visszarendelte a fáraó katonai egységeit a Közel-Keletről. Jeruzsálem
teljesen védtelenül maradt az izraelitákkal
szemben. Abdu-Hepától még egy levél érkezett, melyen 3000 év
távlatából is világosan érezhető a kétségbeesett hangnem: „Gondoljon a király [=
a fáraó]
az ő országára [a
közel-keleti vazallus-területekre]!
A király országa odaveszett! Minden ellenem támadt. Hadban állok egészen Steru
(Szeir) földjéig, egészen Gát-Kármelig. Az összes király békében van
(egymással), de én hadban állok. Úgy bánnak velem, mint egy habiruval [zsoldossal], s én nem
látogathatom meg a királyt [=
a fáraót],
az én uramat, mert hadban állok. Olyan (egyedül) vagyok, akár a hajó a tenger
közepén. A király erős karja elvette a Naharim (Mitanni) és Kasi (Kus) földjét,
ám a habiruk most a király összes városát elvették. Egyetlen király sem maradt hű a királyhoz, az én uramhoz – mind
elveszett!... Turbazút levágták Szile (Zsile, Egyiptom határán) kapujánál. A
király nem tett semmit! Íme, a habirukhoz
kapcsolódó szolgák lesújtottak a lakisi Zimreddára, miközben Japti-Haddát (is)
megölték Szile kapujánál. A király (most sem) tett semmit! Küldjön a király
egy képviselőt, aki testvéreimmel együtt elvisz engem, s mi a király, a mi
urunk közelében halunk meg.” [Amarna levelek - David Rohl; Az elveszett testamentum]
Ez az utolsó
levél Abdi-Hepától. A következő, amit tudunk, a Bibliából derül ki: „Dávid azonban bevette Sion (Jeruzselám) várát.”
De innen jóval több részletet is megtudhatunk:
Jeruzsálem
falának tövében, kívül volt a várost vízzel ellátó forrás, a
Gichon. Ezt egy torony védte, 4 méter vastag falakkal. Ez volt a forrás-torony.
Innen a víz egy medencében gyűlt össze, amit szintén fal védett; ez volt a
„medence-torony”. A város vízhordói így biztonságban tölthették fel
készleteiket, anélkül, hogy a várost el kellett volna hagyniuk. A
medence-toronyból pedig csatorna indult kifele, a város körüli földekre, azok
öntözésére. A csatornát kőlapokkal fedték le és földet szórtak rá, hogy
elrejtsék.
Az izraeliták azonban fölfedezték ezeket a csatornákat…
Ajab,
Dávid hadvezére önként vállalkozott arra, hogy pár emberével bemásszon a
csatornába…
A vízhordók
alagútján keresztül sikerült is bejutniuk az erőd falai mögé, megkeresték a
főkaput és az őröket lefegyverezve belülről kinyitották azt. Az izraeliták, a habiru zsoldosok és hurrita szövetségeseik berontottak a
városba, s elfogták Abdi-Hepát és családját.
Egyedül Gát
uralkodója, Suvardata érkezett Jeruzsálem segítségére.
A két sereg –
a városé és az izraelitáké – megütköztek. A filiszteusokat az izraeliták
visszaszorították. Suvardata halálát látva a filiszteusok hadseregében lévő
habiruk (zsoldosok) átálltak az izraeliták oldalára.
Az egyiptomi udvarba – ekkor már Tutanhamonhoz
– újabb kétségbeesett levél érkezett, ezúttal egy Milkilu nevű ember,
Gézer királya kezéből: „Tudja meg
a király, az én uram, hogy az ellenem és Suvardata ellen irányuló harc súlyos.
Mentse meg a király, az én uram országát a habiruktól! Vagy küldjön a király,
az én uram szekereket, amelyek elvihetnek minket, különben szolgáink végeznek
velünk!”
Milkilu levelei egyszerre megszakadnak, s Gézerből
új uralkodó ír a fáraónak. Az új uralkodót Adda-Danu-nak hívták. Egyiptom végre csapatokat küldött, de arra utasította Gézer királyát, hogy védje meg a parti síkságon
haladó kereskedelmi útvonalat (az egyiptomiaknak a Közel-Keletből ugyanis
egyedül ez volt fontos).
Dávid
Jeruzsálem bevétele után méltó királyi palotát építtetett magának:
Megállapodást kötött a libanoni Türosz királyával, Ahirammal (a
Bibliában Hiram), melynek értelmében Dávid kapott egy csapat főníciai kőművest, ácsot és
elefántcsont-faragót, s a palotát felhúzták a város legmagasabb pontjára.
Az új
városrészt Sionnak nevezték el. A palota északi oldalán lévő udvarban
állandó díszes sátrat állítottak fel, hogy ott őrizzék a Szövetség ládáját.
„Hírám, Tirusz
királya követeket küldött Dávidhoz, azután cédrusfákat, ácsmestereket és
kőműveseket, akik palotát építettek Dávidnak.” [Biblia]
Amikor
meghozták a Frigyládát, Dávid királyi köpenyét
ledobva táncolt Jahve hatalma előtt. Úgy tervezték, hogy templomot is építenek
ide, s meg is kezdték a munkálatokat.
„Dávid és
Izráel egész háza pedig szent táncot járt az Úr színe előtt mindenféle ciprusfa
hangszernek, citerának, lantnak, dobnak, csörgőnek és cintányérnak a
kísérletével. […] De Míkal [Dávid
főfelesége] éppen akkor tekintett ki az
ablakon, amikor az Úr ládája Dávid városába ért, és látta, hogy Dávid király
ugrálva táncol az Úr színe előtt, ezért szívből megvetette őt.” Ez a mondat
egy kulturális különbségre utalhat, habár Míkal Saul lánya volt. De úgy tűnik,
hogy a sauli ága az izraelitáknak már filiszteus-kánaáni szokásokat követtek,
melyben a királynak méltóságosnak kellett lenni. Az izraeli hagyományokat őrző
dávidi izraelitáknál viszont szabad, sőt elvárás volt olyan módon táncolni az
Isten előtt, ami a másik népcsoport számára megbotránkoztató volt. Legalábbis
erre a látványra hivatkozik a Biblia, mikor arról mesél, hogy „Míkal […] ezt mondta: Milyen dicső volt ma Izrael királya! Úgy mutogatta magát
szolgáinak a szolgálói előtt, ahogyan csak féleszű ember szokta magát
mutogatni! […] Ezért nem lett gyermeke
Míkalnak, Saul leányának holta napjáig.” Ugyanakkor az is lehet, hogy
csupán az alól a „szégyen” alól akarták felmenteni Míkalt, hogy első
feleségként nem lett gyermeke a királytól.
Azt, hogy Dávidnak
nem sikerült még az életében felépíttetni a jeruzsálemi templomot, később úgy
magyarázták az írástudók, hogy az Úr egyenesen megtiltotta Dávidnak a templom
építését: „Te házat akarsz nekem építeni,
hogy abban lakjam? Hiszen attól kezdve, hogy kihoztam Izráel fiait Egyiptomból,
nem laktam házban mindmáig, hanem csak hajlékomban, a sátorban jártam. […] Helyet készítettem népemnek, Izráelnek is,
és úgy ültettem el ott, hogy a maga helyén lakhat. […] az Úr akarja a te házadat építeni.” [Biblia]
A nyugalom és
békesség azonban nem tartott sokáig. Északról új ellenfél jelentkezett, Amurrú királya, Hadad-Aziru.
Amikor Hadad-Aziru
elkezdett a Kánaánban területeket meghódítani, Tutanhamon Egyiptomba rendelte őt, hogy
elszámoltassa. Hadad-Azirunak 12 havi házifogsága alatt volt ideje
meggyőzni a fáraót arról, hogy ő csupán Egyiptom „rendőreként” intézkedik a Kánaánban.
Amikor azonban hazaengedték őt, azonnal fegyverbe szólította népét, az amoritákat. Hamar saját kis birodalmat
hozott létre északon. Szumur elfoglalásakor megölte az ottani egyiptomi
kormányzót, Paurút/Pawarát, s így az ő kezébe került Egyiptom féltett parti
kereskedelmi útvonala. Hadad-Aziru szövetséget kötött a hettitákkal, s az ő seregükkel együtt Dél felé fordult.
Dávid
látva Hadad-Aziru ténykedését, szeretett volna felkészülni a
vele való háborúra. Küldöttséget szalajtott az ammonita Hanun királyhoz. Az ammoniták azonban azt hitték, hogy a
küldöttek kémek, ezért gúnyolódó tömeg előtt hajukat lenyírták, szakállukat
leborotválták, hogy megszégyenítsék őket, majd mindenféle szertartást mellőzve
hazaküldték őket.
„Dávid így
gondolkodott: Szeretettel bánok Hánúnnal […] elküldte tehát Dávid a szolgáit […] Amikor megérkeztek Dávid szolgái az ammóniak országába, ezt mondták az
ammóniak vezérei uruknak, Hánúnnak: […] azért
küldte hozzád Dávid a szolgáit, hogy ezt a várost megszemléljék, kikémleljék és
elpusztítsák! Elfogatta azért Hánún Dávid szolgáit, szakálluk felét lenyíratta,
ruhájuk felét fenekükig levágatta és visszaküldte őket.” [Biblia]
Dávid
a megszégyenített küldöttségnek csak ennyit üzent: „Maradjatok Jerikóban, míg ki nem nő újra a szakállatok, s csak aztán
térjetek vissza.”
Jerikónak
ekkor már csak a romjai álltak, de a régészek találtak egyetlen külön kis
épületet, mely éppen ebből az időből maradt fenn. [David Rohl]
Az ammonita Hanun azonban
sejtette, hogy hibájuk nem marad megtorlatlanul. Ezért gyorsan felkereste az amorita Hadad-Azirut, hogy
szövetséget kössön vele az izraeliták
ellen.
Hamarosan meg
is indult Dél felé az amorita sereg.
Az ammoniták pedig városuk előtt
várták őket, hogy egyesüljenek velük. Ajab/Joáb most azon volt, hogy
megelőzze az amorita és az ammonita sereg egyesülését, amit
sikerült is elérnie. Az ammoniták
visszamenekültek városfalaik mögé. Az amoriták
zsoldosai (habirui) pedig, látva, hogy nem tudják seregeiket egyesíteni,
elmenekültek a seregből.
David Rohl kronológiája szerint ezzel a csatával ért
véget a század.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése