2020. október 23., péntek

32.1. Új évezred kezdődik - Amerikában [i.e. 1000-900]

 … éssss belépünk az i.e. I. évezredbe!

ÉSZAK-AMERIKA

 Úgy tűnik, hogy az észak-amerikai Poverty Point-kultúra a területén egy éghajlat-változás miatt az ökológiai egyensúly megbomlott. Az itt élő emberek a Poverty Point területét eddigre teljesen elhagyták. [a poverty pointról már itt és itt írtam]

KÖZÉP-AMERIKA

Olmékok

 I.e.1000 körül kezdett el felépülni a mai La Venta-ban megtalált ősi város. Egy mocsárral körülvett kis szigeten alakult ki, s eleinte egyetlen tengely két oldalán szimmetrikusan emelték az épületeket. Déli végén állt a 30 méternél magasabb agyagpiramis. A piramis előterében olyan agyagból rakott halmokkal szegélyezték az udvarokat, mely a szigeten kívülről származott. La Ventának volt labdatere is.

 A régészek gazdag sírmellékleteket találtak itt. Továbbá olyan 7 méter mély gödröket is, melyekbe sok tonna szerpentinkő-lapokat helyeztek, majd rögtön be is temették. Ezeket is természetesen a szigeten kívüli területekről szerezték.

 A színes (zöld) szerpentinkő-lapokat arra használták, hogy stilizált jaguárfejeket rakjanak ki belőlük. A lapok közti réseket sárga és narancssárga homokkal töltötték ki. Ám a mozaikokat azonnal be is temették.

 Monumentális kőszobraik is ebből az időből maradtak fenn, melyek legfőbb titka, hogy miért negrid arcokat ábrázolnak. Ezeket egyetlen bazalttömbből faragták ki. De mellettük pici jáde- és agyagtárgyak is fennmaradtak.

 Az olmékok úgy tartották, hogy ősüket az ősanyjuk egy jaguártól foganta (hasonlóan a magyar Emese – Turul madár-sztorihoz). A jaguárembert egy pocakos, puffadt arcú, fogatlan ínyű lényként (csecsemő?) ábrázolták, melyre azután rávésték a jaguár tépőfogakkal vicsorító száját és karmait.

 Az olmék kultúrában élő emberek kereskedelmet is folytattak. Kereskedőik által pedig messze földre eljutott kultúrájuk híre. Elvesztett-elejtett jáde-tárgyaik megtalálási pontjaiból egész szépen kirajzolódnak az egykori kereskedelmi útvonalak. Jártak a Mexikó területén és Guatemala csendes-óceáni partvidékén is. Magát a kékeszöld jádekövet pedig Costa Rica guanacastei vidékéről hozták.

Az olmékok kereskedelmi útvonalai

 A kereskedelmi útvonalak mentén San Miguel Amucónál egy olmék sztélé került elő, Juxtlahuaca és Oxtotitlán barlangjaiban pedig színes barlangfestményeket találtak.

A Juxtlahuaca-barlang festményei nagyjából 1 km-rel a földfelszín alatt találhatóak. Az 1. számúnak elnevezett festmény egy színes ember-ábrázolás. A figura hosszú, fekete köpenyt, csíkos tunikát, zöld tollas fejdíszt visel. Valószínűleg azért van jaguár-farka és azért jaguármintás a lába és a karja, mert azt akarták kifejezni, hogy egy ilyen állat prémjét viseli (vagy mert maga a jaguár-isten jelenik meg emberalakban). Egyik kezében madárszerű formát, a másikban talán kötelet tart, s mindkettőt a vele szemben kuporgó alak felé irányítja, nem ellenséges, inkább segítő mozdulattal. Nekem személy szerint úgy tűnik, hogy a kötél (?) másik végét a kisebbik figura a hóna alá fogja, mintha abba kapaszkodna (korai barlangászás?) csak a kötélnek pont ez a szakasza elkopott a rajzon az idők során.

Maga a kép 2 m magas.

A barlangban egy vörös színű jaguár-ábrázolás és egy tollaskígyó-ábrázolás is megtalálható.

Úgy tűnik, hogy ebben az időben nem volt nagyobb emberi teleülés a barlang közelében.

1. számú színes ember-ábrázolás https://hu.wikipedia.org/wiki/Juxtlahuaca-barlang

Az 1. számú ábra rekonstrukciója https://www.wikiwand.com/hu/Juxtlahuaca-barlang

 A központi szigetük körül lévő tavon túl az olmék földművesek éltek.

 A terület éghajlata forró, s nagyon csapadékos volt már akkor is. Ezért a hamar „kimosódó” földeket nem használhatták hosszú ideig. Pár év után hagyniuk kellett visszaerdősülni a területeket. Házaikat – valószínűleg az árvizek, belvizek miatt – épített halmokon emelték.

 Óriás olmék kőfejek San Lorenzo-ból és Tres Zapotes-ből is kerültek elő.

 San Lorenzo Tenochtitlán is az egyik vallási központja volt az olmék kultúrának. Mezőgazdaságból élt a település. A területen csatorna-rendszer is működött, mely nem csak ivóvizet szállított a lakosoknak, hanem rituális feladatokat is ellátott.

 Az olmék kultúra talán legősibb városa volt Cuicuilco. A város központja egy piramisokból, sugárutakból és terekből álló terület volt, melyet kis sekély medencék határoltak. Itt találták a régészek a kőáldozatok első nyomait és a legkorábbi kerámia-sírmellékleteket.

Maják

Nagyjából ebben az időben az irtásos-parlagolásos földművelésről intenzívebb termelésre tértek át.

 Ők úgy gondolták, hogy a mai világ többszöri teremtés eredménye. Vallási, rituális szerepe volt a labdajátéknak, amivel a kozmosz működését szimbolizálták. Egy gumiból készült labdát kellett egy 20-25 cm-es kőgyűrűn átdobni. A játék a jó és rossz harcáról szólt. A nyertes csapat tagjait a játék után föláldozták. Ez a feláldozás ugyanis megtiszteltetés és dicsőség volt. Obszidián-pengével vágták föl a papok az áldozatok mellkasát és emelték ki a még dobogó szívüket. Úgy hitték, hogy ezekkel az áldozatokkal táplálják isteneiket.

 A legnagyobb fennmaradt játéktér Chichén Itzában található.

 A maja városokat összekötő utaknak (sacbék-nak) is volt rituális jelentőségük; az őslakók rövid fohászokat mondtak el, amikor keresztülmentek egy ilyen úton.

játékszabályok - magyarázó ábra http://indafoto.hu/colon/image/14633117-09a262a2

Chichén itzá labdatere http://www.vassg.hu/2007.htm

... és egy kis hagyományőrző meccs egy góllal:



DÉL-AMERIKA

Chavín-kultúra

 Dél-Amerikában az i.e. I. évezred uralkodó kultúrája a Chavín-kultúra volt. Ez a kultúra egy közös vallásban egyesítette a tengerparti és a hegyvidéki népeket. Szertartási centrumuk Chavín de Huántar volt, ahol egy U-alakú épületegyüttest emeltek templomként. Ennek belterét belső falakkal méhsejt szerűen tagolták. Hitük középpontjában a jaguár, a kígyó és egy madár állt, melyek főbb tulajdonságait egy lényben ábrázolva egyesítették.

 Ebben a templomban találták az ún. Lanzon-sztélét és egy 4 méter magas, fehér gránitkőből készült obeliszket. Az egyik külső teraszon egy sor istenfej-szobrot helyeztek a falba.


Készítettek kerámia-korsókat, melyeket szürke-feketére égettek, a fémművességben pedig ismerték már a forrasztást, a domborítást, valamint az arany és az ezüst ötvözését.

A templomba belépni egy hatalmas, fehér gránitból és fekete mészkőből készült kapun át lehetett belépni.

A kultusz legfontosabb áldozati tárgya és státuszszimbóluma a Spondylus-kagyló volt.

Valószínűleg ehhez a kultúrához tartoztak azok az emberek is, akik ekkortájt telepedtek le a Titicaca-tó partvidékén, s megalapították Tiahuanaco települést. Öntözéses földművelésből éltek. Náluk kialakul az a hit, hogy a Teremtő a Titicaca-tó vizéből emelkedett ki, hogy megformálja a Földet és annak első embereit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

44. Elmúlik a járvány, szünetelnek a nagy háborúk [i.e. 430-420]

ÉSZAK-NYUGAT-EURÓPA Nagyjából ebben az időben - talán klimatikus okok miatt - kezdtek a mai Németország területéről északabbra; Skandináviáb...