AMERIKÁBAN
Észak-Amerikában a Poverty Point nevű területen tovább építkeztek. [előzmények a 25.1. részben; itt] Ekkortájt emelték a terület szakrális központjának tűnő "A-halmot", ami nagyobb a többinél. 22 m magas, alapja 215 m x 200 m, tehát nagyjából kör alakú. Ez félkör alakú halmok által körülölelt kör középpontjával van egy magasságban, a félkörökön kívül. Úgy tűnik, hogy ezt nagyon gyorsan, mindössze kb. 3 hónap alatt emelték. Mielőtt a munkához hozzákezdtek volna, a területén a növényzetet felégették. Már ezt a felégetett területet befedték egy iszapréteggel. Az A-halom környezetében felfedezték a régészek azokat a gödröket is, ahonnan az építők a löszt kiáshatták.
Találtam egy rövid kis youtube-videót róluk (angolul):
Így nézhetett ki a Poverty Point a maga idejében [a kép forrása: https://mysticalraven.com/history/15088/the-3000-year-old-ancient-pyramids-in-louisiana-are-more-incredible-than-you-know]
Az "A-halom" ma, felülnézetből [a kép forrása: https://grouptourmagazine.com/travel-in-time-at-poverty-point-world-heritage-site/]
Az "A-halom" ma, oldalról [a kép forrása: https://www.crt.state.la.us/dataprojects/archaeology/povertypoint/mound-a.html]
Az olmékok területe Közép-Amerikában [https://hu.wikipedia.org/wiki/Olm%C3%A9kok] |
Az olmék civilizációnak már i.e. 1600-tól
kezdve vannak nyomai Közép-Amerikában, amikor földművesek telepedtek le
itt. Ám nagyobb településeik és első központjaik csak i.e. 13. századtól kezdve
létesültek. Az egyik ilyen San Lorenzo
Tenochtitlán. Ekkor és itt épültek azok a 3 méter magas kőfejek, melyek
érdekes módon negrid jegyeket viselnek. A hely nagyrészt szertartás-központ
volt, városfalak nélkül. A városnak volt egy bonyolult vízelvezető rendszere,
ami nem csak ivóvizet hozott, de rituális célokat is szolgált.
Olmék kőfej [https://www.trekearth.com/gallery/North_America/Mexico/Gulf/Veracruz/San_Lorenzo_Tenochtitlan/photo1501405.htm |
Az olmékok másik nagy települése szintén az i.e. 13. század végén vált központtá, ez Laguna de los
Cerros területén volt. Egy közeli vulkanikus hegy bazaltját bányászták, de
maga, a terület mocsaras volt.
A Laguna de los Cerros területén megmaradt ősi romok bozóttal borítva [https://www.pinterest.co.uk/pin/197032552428146947/ |
Az olmékoknál is létrejött egy uralkodói
réteg, élén a papkirállyal, akiket isteneik földi megtestesüléseinek tartottak,
akárcsak a Közel-keleten, vagy az ősi görögöknél nagyjából ugyanebben az időben. Egyfajta mágikus-sámánisztikus
vallást gyakoroltak. A sámánok hallucinogén gombák és egyéb bódító anyagok
használatával léptek kapcsolatba a természetfölötti világgal. Az áldozatok és
szertartások barlangokban zajlottak le. Az olmékok
terjesztették el Közép-Amerikában a jaguár-kultuszt.
Szobraikat
egyetlen tömbből faragták ki és lépcsős piramisokat emeltek.
Tenochtitlán piramisa [https://www.cleanpng.com/png-san-lorenzo-tenochtitln-tres-zapotes-olmec-colos-2420679/preview.html |
A sírokat
melléklettel látták el, s a mellékletekben gyakran csecsemőre emlékeztető kis
szobrocskák is voltak.
Ismerték már a kerámiatechnikát és kereskedelmet folytattak
távolabbi kisebb törzsekkel.
Csecsemő-szobor (?) [https://hu.wikipedia.org/wiki/Olm%C3%A9kok] |
A negrid
szoborarcok mellett érdekessége még a kultúrának, hogy olyan, mintha a
piramisépítés hagyományát is máshonnan hozták volna; hiszen letelepedési
területük nem köves, hanem mocsaras volt. Tehát olyan területen éltek, ahol kifejezetten nehéz volt követ találni.
Thor Heyerdahl* elmélete szerint Afrikából érkezett
emberek hajóztak vagy inkább sodródtak át az óceánon, s ők alapították ezt a
kultúrát.
*Thor Heyerdahl művei: Tutajjal a Csendes-óceánon
(ugyanis személyesen kipróbálta, hogy ősi afrikai tutajjal el lehetett-e jutni
Közép-Amerikáig), Aku-aku – A Húsvét-sziget titka, A Ra-expedíciók, A
Kon-Tiki-től a Ra-ig – egy elmélet kalandja, Fatu Hiva, Tigris. 11 egyetem
avatta őt díszdoktorává.
Thor Heyerdahl személyesen bizonyította be, hogy egy bronzkori tutajjal át lehet jutni az Atlanti-óceánon [https://varldenshistoria.se/utforskning/upptacktsresor/kon-tiki-thor-heyerdahl-pa-vansinnigt-aventyr-mot-polynesien] |
Ebben a században
már a maja kultúra is létezett Közép-Amerikában.
Ők is tudtak kerámiákat készíteni, amellett pedig irtásos-parlagoltatásos földművelést
folytattak.
Ősi közép-amerikai kerámia [https://keresztmagazin.wordpress.com/tag/olmek-civilizacio/] |
EURÓPÁBAN
Európa [http://europa.terkepek.net/ |
Kelta világfa [http://ebredezok.hu/2015/06/a-kelta-vilagfa-es-a-szent-fak-kultusza/] |
A Föld keletebbi oldalán, a bronzkori civilizált világban a század folyamán jelentős értékrendbeli átalakulás kezdődött
meg.
A prehellén matriarchális
felfogás és a hellén (azon
belül akháj) patriarchális felfogás találkozása lassan új
értékrenddé áll majd össze: a rengeteg istent befogadó olümposzi vallássá.
BRIT-SZIGETEK ÉS NY-EURÓPA
A Brit-szigeteken
és Ny-Európában a bronzkor vége felé az ősibb halomsíros
kultúra mellett megjelent az urnamezős
kultúra. A halomsíros kultúra –
értelemszerűen – halomsírokba, kurgánokba temetkezett. Jellemzően
katonatársadalom volt. Az urnamezős
kultúra népe a halottai hamvait külön mezőkön urnákba helyezve temette el. Az
italikus és a kelta nyelveket tőlük származtatják. A
század végére a két kultúra összeolvadt a Hallstadti-kultúrává.
Bronztárgyak a Hallstatti kultúrából [https://24.hu/tag/hallstatti-kultura/] |
Hallstatti kultúrából való kocsi [https://sirasok.blog.hu/2011/03/19/kocsi_a_hallstatt_kulturaban] |
Hallstatti kultúra halomsírja a Soproni-hg.-ben (mikor Sopronban laktam, számtalanszor sétáltam el mellette) [https://hu.wikipedia.org/wiki/Hallstatti_kult%C3%BAra#/media/F%C3%A1jl:Varhely_12.jpg] |
A Brit-szigeten hatalmas szakadék jelent meg a kulturális fejlődésben a D-i és az északabbi
részek között. A háborúk sújtotta Közel-Keletről és a széteső birodalmakból
ugyanis rengetegen menekültek nyugatra és telepedtek itt le. A továbbiakban
pedig kereskedelem révén tartották a kapcsolatot civilizáltabb őshazájukkal, s
magukkal hozták, menekítették a pásztorkirályok hagyományait is. A keletiek
hite szerint a termékenység a Gabona Szellemétől függött, aki megegyezett az
Erdő Királyával és a Viharistennel, aki a főisten is szokott lenni, s ezt az
istent egy mágikus hatalommal rendelkező király megszemélyesítette: ugyanígy
volt D-Britanniában is. Kijelöltek egy szent királyt, aki szemükben azonos volt
a Termékenység Istenével. E szent király pedig őrizte szent tölgyfáját, melyen
az aranyág, vagyis a fagyöngy nőtt.
Az emberek úgy gondolták, hogy a fába a tűz, azaz a Nap fénye és melege (amit
csiszolással elő is tudtak varázsolni belőle) villámcsapás által került bele. A
tölgyfa viszont az életerejét (ezáltal nyilván a tűz magját is) télen az ilyenkor is zöld fagyöngybe menti át. A fagyöngy ugyanis nem érintkezik a földdel
(ahogyan a királynak sem volt szabad), így a föld nem szívhatta ki belőle a
mágikus erőt. Egyébként a fagyöngy maga is – „nyilván” – villámcsapás által
került a fára. A király életereje a fáétól, a fáé pedig a királyétól függött.
*Fagyöngy: Örökzöld, félélősködő növény. Némi ásványi
anyagot és vizet elvon gazdanövényétől, de maga is fotoszintetizál.
[https://pannonhirnok.com/tragedia-villamcsapas-a-gyenesdiasi-strandon/] |
Tűz előcsiholása fából [http://www.kalasnyikov.hu/pages/sub/tuleles.htm] |
Fagyöngyök egy fa koronájában [http://www.botanikaland.hu/viscum-album/feher-fagyongy/] |
SKANDINÁVIA
A
Brit-szigeteken élő mágikus, pásztorkirályos, matriarchális hagyomány élt Skandináviában
is. Az itteni népek szintén kereskedelmet folytattak a mediterrán területekkel;
borostyánt cseréltek bronztárgyakra. A prehellének
a „kimmerek”, illetve a „laisztrügonok földjének” nevezték ezt az északi vidéket, a népet pedig az „örök sötétség polgárainak”, hiszen
megtapasztalhatták utazásaik során, hogy ezen a földön télen egy bizonyos
időszakban nem kel föl a Nap. De azt is elmesélték (ez már nyilván nyári
tapasztalat volt), hogy „az este és a
reggel olyan közel esik egymáshoz, hogy a pásztorok, akik napnyugtakor
hazahajtják a nyájaikat, találkoznak azokkal, akik hajnalban a legelőre hajtják
a magukét”, amivel arra a jelenségre utalhattak, hogy nyáron az északi
vidéken vagy nagyon rövidek az éjszakák, vagy le sem megy a Nap.
Az északi
barbár népek a maguk fejlettségi szintjén az eseményeket még ekkor is
sziklarajzokon örökítették meg.
Ez az animáció megmutatja "kívülről nézve", hogy hogyan "nem kel fel" a Nap télen (az árnyék egy nap alatt fordul körbe, itt 2 téli és 2 nyári napot láthatunk) és "nem nyugszik le" nyáron a sarkvidéken. [https://giphy.com/gifs/summer-vs-solstice-7gjoDwoFEYRfa |
Skandináviai sziklarajzok hajókról és más járművekről [https://hu.depositphotos.com/100905454/stock-photo-bronze-age-rock-carvings-in.html |
Volt egy Aun
vagy On
nevű királyuk, akinek emlékét csak a mítoszok őrzik. Az ő előre meghatározott
uralkodási ideje 9 év volt. Minden 9. évben egyik fia volt a helyettese, akit
maga helyett föláldozott (ennek a szokásnak az értelméről az előző részben volt
szó: https://bezzegregen.blogspot.com/2019/11/28-az-izraelitak-meghoditjak-kanaant.html).
Ám amikor a 10. (legkisebb) fia került volna sorra, már igen öreg és gyenge
lehetett, s nem engedte meg népe, hogy az utolsó fiút is megölje. A fiú ölte meg az
öreg királyt, s lett az erős új király.
Európára
általában az jellemző a században, hogy a prehellén
és egyéb mediterrán hajósnépek letelepedésre alkalmas helyeket kerestek – az
őslakosok megtámadásával és elűzésével, esetleg beolvasztásával. [https://hu.wikipedia.org/wiki/Eur%C3%B3pa_t%C3%B6rt%C3%A9nelme]
BALKÁN
Az ősi "Görögország" városai [https://hu.maps-greece.com/%C3%B3kori-g%C3%B6r%C3%B6g-vil%C3%A1g-t%C3%A9rk%C3%A9p |
A 13.
században Szthenelosz szent király és Diomédész hadvezér
„iker”-párosát Mükéné és Tirünsz trónján Eurüsztheusz
követte. A mítoszokban ő volt Héraklész riválisa, aki azért lett
király, mert koraszülöttként előbb született meg, mint Héraklész. Sorozatosan
megalázta parancsaival vetélytársát, ám félt is tőle – amikor
Héraklész
a városban járt, ő mindig elbújt egy bronzurnába. A mítosz arról is
megemlékezik, hogy Héraklész (mert megsértették őt), megölte Eurüsztheusz 3 fiát,
de a sajátjait sem kímélte. Ez utóbbi tettét a hellén utókor őrültséggel
magyarázta.
A valóság, mely a fenti mítosz magját adta, úgy
nézhetett ki, hogy Eurüsztheusz volt a szent
király, Héraklész pedig a hadvezére. Amikor Eurüsztheusznak
eljött az ideje a szimbolikus halálra, egy bronzurnába zárták. Úgy tűnik, hogy
eleinte a szent királyt a trónon a saját fiai helyettesítették, akiket azután
megöltek, később pedig a hadvezér fiai voltak a helyettesek.
Azt, amikor a
király az őt helyettesítő gyermekeit megölte, az utókor már nem értette, ezért
magyarázta őrültséggel.
Bronzkori kerámiakép, melyen Eurüsztheusz elbújik a bronzurnába [https://hu.wikipedia.org/wiki/Eur%C3%BCsztheusz] |
A későbbi, hellén mítosz szerint Héraklész csecsemőkorában megfojtotta a kígyót, amelyik rá akart támadni [https://hu.wikipedia.org/wiki/Eur%C3%BCsztheusz] |
Eurüsztheusztól
Pelopsz
fia, Atreusz
nyerte el a trónt. Könnyen lehet, hogy őróla mesél a hettita „Vádemelés Madduwatta ellen”
c. mű, ami a hettiták és görögök közötti összecsapásokról szóló,
egykorú beszámoló, hettita nézőpontból. Ebben a görögök vezetőjének neve Atriyas, ami valószínűleg
megfelel az Atreusz névnek. Görög szemszögből a korabeli eseményekről az Iliászból értesülhetünk.
Atreusz/Atriyas
idejében a trónt a szent király és helyettese időben osztották föl egymás
között. A szent király – Thüesztész – a nyári
napfordulóig ült a trónon, utána pedig a helyettese, Atreusz váltotta őt, a
királynőt is feleségül véve erre az időre.
Mükéné trónján Thüesztész és Atreusz után
Atreusz fia, Agamemnón következett. Apja halála után legyőzte
Thüesztészt, így lett király. Azonban már a patriarchátus betörését mutatja,
hogy felesége Spárta királyának, Thündareósznak
a lánya, Klütaimnésztra Mükénébe
költözött, férje házába.
Agamemnón halotti maszkja [https://hu.wikipedia.org/wiki/Agamemn%C3%B3n] |
Mükéné romjai [http://www.tudtad.com/2014/07/fenseges-mukene.html] |
Spárta romjai [https://24.hu/tag/sparta-2/] |
Kréta
szigetén a mindenkori királyt mellékneve Minósz volt. Azonosították őt a
Viharistennel, akinek szimbóluma a Bika volt. Szokás volt a Holdistennőt
képviselő királynő tiszteletére bikaugrást és táncot bemutatni. A királynő
finom művű, drágakő-virágokkal díszített aranykoszorút viselt, amilyenek elő is
kerültek a Mokhlosz-kincsekkel*.
A Mokhlosz-kincsek egy darabja (a koronáról sajnos nem találtam képet) [http://www.moczar.hu/index.php?modul_id=forum&from=700&amount=100] |
Az után, hogy
a Théra vulkán hatalmas robbanása tönkretette a minószi civilizációt Krétán, a sziget népe még egy kis időre
új erőre kapott. A Földközi-tenger K-i térségéért küzdöttek a különféle hajós
népek. [Robert Graves: A görög mítoszok]
Athén lett Kréta nagy ellenfele. Egy
alkalommal a krétaiak megtámadták Athént, azok pedig a harcban megölték a krétai
herceget. A mítosz legalábbis erre hivatkozik, amikor arról beszél, hogy Athén (jóvátételként) köteles volt adót fizetni
Krétának. Nem is akármilyet: minden 8. évben 7 fiút és 7 lányt
követeltek tőlük (valószínűleg a Napot, a Holdat és az öt (ismert) bolygót szimbolizálták számukkal – és az ezek által uralt részeit a világnak). [Robert Graves: A görög mítoszok]
Krétán
a bika-tiszteletet fogoly-tisztelet (a madáré) előzte meg. A dürgési
időszakban híres labirintusaik közepébe – melyeket kezdetben sövényből
alakítottak ki – elhelyezték a hím fogolymadarat. Ő eljárta extatikus táncát, a
nőstény foglyok pedig a labirintus utcácskáin eljutottak hozzá. Később ezt a
termékenységi madár-táncot utánozták saját táncukkal az emberek egy festett, vagy
mozaik-labirintuson a Hold-istennő ünnepén. [Robert Graves: A görög mítoszok]
A knósszoszi palota egyik freskója bikaugrást ábrázol [http://www.moczar.hu/index.php?modul_id=forum&from=700&amount=100] |
Föld alatti járatok Knósszoszban [https://femina.hu/utazas/knosszosz_a_mitoszok_romba_dolt_varosa/] |
Minden 8.
évben lejárt a király ideje, ám ilyenkor helyette a 7-7 athéni ifjút áldozták
föl: hírhedt bronzbikájuk, a Thalosz mellkasában égették el őket. A Thalosz valószínűleg
azonos a Minotaurusszal.
A Minotaurusz [http://mitologiaefantasia.blogspot.com/2013/05/minotauro.html] |
Az athéniak
egyszer csak megelégelték a dolgot, s egyik hercegük; Thészeusz (Aigeusz
fia) Krétán trónkövetelőként lépett föl. A próbákat* kiállta, az öreg
királyt legyőzte, s a királylány; Ariadné* kezét elnyerte. Ettől
kezdve Ariadné lett a főpapnő, aki a Hold-istennőt megszemélyesítette.
Ám Thészeusz
nem akart Krétán maradni.
A
matriarchális rendszer velejárója volt, hogy a trónörökösnőt minden földjeihez való jogától
megfosztották volna, ha külföldre megy. Ezért – ahogy a mítosz is mondja – Ariadné
nem ment el Thészeusszal Krétáról.
Thészeusz
viszont hazatért, s Athén királya lett. Itt
az volt a szokás, mikor az öreg királynak lejárt az uralkodási ideje, hogy egy magas szikláról a tengerbe vetették őt.
*Thészeusz próbái: A mítoszok szerint sok királyt
megölt, mindegyiket a maga „módszere” szerint (mert ezek ilyen kegyetlenkedő királyok voltak). A királyok legyőzésével elnyerte
azok trónját. A módszerek különböző városok rituális királyfiatalító
áldozatának módszerei voltak. Ha valaki király lett; egy módon megmenekülhetett
korai halálától; ha uralkodása vége felé elvált feleségétől, ez ugyanis
egyenértékű volt a hatalmáról (trónjáról) való lemondással. Úgy tűnik,
Thészeusz többször is élt ezzel a lehetőséggel; mikor eljött az idő, továbbállt
és másik királylány kezét nyerte el – így ismét királlyá válhatott.
Robert Graves
nála azzal magyarázza ezeket a mítosz-beli királygyilkosságokat, hogy ő és
hellénjei véget akartak vetni ennek a matriarchális szokásnak. Számomra azonban
ellentmondásos ezzel, hogy amikor Thészeusz hazamegy Athénba, saját apját is
egy magas szikláról a tengerbe vetik.
*Ariadné
fonala talán annak emléke, hogy a labirintustáncot néha
úgy járták, hogy köteleket fogtak közben – ennek segítségével megtartva a térformákat
és távolságokat.
Lassanként a
tenger fölötti uralom a krétaiak
kezéből az athéniakéba ment át.
[Robert Graves: A görög mítoszok]
Kreón,
Thébai királya arra kérte Amphitrüónt,
Mükéné és Tirünsz
királyát, hogy szabadítsa meg Thébait a theumesszoszi rókától. Kreón
és Amphitrüón
a mítoszokban a hódító akhájokat
képviselik, a theumesszoszi róka
alatt pedig az őslakosok papnői értendők. Hekaté – azaz fogyó Hold – papnői
ugyanis rókának öltözve végezték szertartásaikat, melyek között emberáldozás is
szerepelt. Ők természetesen nem voltak hajlandóak elfogadni a hódítók és Zeusz
patriarchális uralmát, s rendszeres heves támadásokat intéztek az akháj Perszeusz-dinasztia ellen.
A hellén mítosz szerepet ad a theumesszoszi róka legyőzésében Héraklésznek.Ez utólagos kitalálás, Héraklész király olyan
nagy hőse volt az őslakos (prehellén) népnek, hogy a hellén Perszeusz-dinasztia jobbnak látta, ha
a saját családjukból származtatják őt, s a mítoszok úgy módosultak, hogy
Héraklész bennük Héra (vagyis a matriarchátus) ellensége lett. A valóságban
éppen, hogy a védelmezője lehetett a régi rendszernek - de hát "a történelmet a győztesek írják".
A „lernai
hydra” története is hasonló jelentésű: A lernai termékenységi rítusokat is igyekeztek az akhájok (az egyik hellén törzs) kiirtani. Az ő részükről
érthető, hiszen a papnők szokása volt idegeneket elkapni és széttépni, majd
megenni őket, vagy legalábbis egyes testrészeiket. A véletlenszerűen felbukkanó
idegenekről ugyanis azt gondolták aratáskor, hogy a Gabona Szelleme úgy próbált
elmenekülni, hogy ember alakot vett föl, s ezért jelent meg hirtelen az idegen
ember. Márpedig a Gabona Szellemét nem volt szabad elengedni (hiszen az adott nekik termést): elfogták az idegen embert,
lefejezték, földarabolták, ettek belőle, majd a maradványait egy folyóba
dobták. Enni azért ettek belőle, hogy így testükbe kerüljön a Gabona Szelleme, s ezáltal újra megszülhessék, a folyóba pedig
esővarázslás céljából dobták.
Küzdelem a lernai hydrával [https://arturjotaef.wordpress.com/2017/03/17/1498/] |
Ám az
értetlen akhájok hiába irtották a
papnőket, mindig újabbak és újabbak jelentek meg (mint ahogyan a mítoszban a
hydra fejei újra meg újra kinőttek), míg végül föl nem égették az egész szent
ligetet.
Amphitrüón
tirünszi és mükénéi
király fia, Iphiklész próbák kiállása során elnyerte Kreón király
lányának, Automeduszának a kezét és ő lett Thébai
új szent királya. A valódi hatalmat azonban hadvezére, Héraklész gyakorolta.
Héraklész
egyszer csak úgy döntött, hogy a szent király is ő akar lenni, s magához
ragadta a teljes királyi jogkört. Ahhoz, hogy ezt megtehesse, különböző
próbákat kellett kiállnia – erről szól a 12 próbájáról szóló mítosz. A próbák közül az első egy oroszlán megölése
volt. Ezt követően további vadállatokkal
kellett rituális harcot folytatnia. Egy-egy állat egy-egy évszakot szimbolizált
(Bika – Oroszlán – Skorpó – Hidra*; a napfordulók és napéjegyenlőségek állatövi
csillagképeinek megfelelően), ugyanis így szerezhette meg a hatalmat az
évszakok fölött.
*Ma az ide illő csillagkép a Halak lenne. Egyelőre
nem találtam nyomát, hogy az utolsó téli hónap, a február csillagjegyének, a
Halaknak helyében az ősi időkben miért a Hidra szerepelt.
A szent király küzdelme az oroszlánnal [https://www.vintagewineandport.co.uk/blog/Cambas-Nemea-1970] |
Herkules (21. századi ábrázolás, Hollywood) [https://index.hu/kultur/cinematrix/2014/07/25/muszaj_herkules/] |
A jelöltnek
meg kellett küzdenie egy vagy két bikával, vagy bikának öltözött emberrel is. A
bika – a szarvai miatt – holdszimbólum volt. Az ősök hite szerint az esők és
viharok teliholdkor érkeztek, az ég dörgésében és a bika bőgésében pedig
azonosságot láttak. Vagyis úgy gondolták, hogy a bika a bőgésével elő tudja
idézni a vihart – ha kellett, fáklyák dobálásával még rásegítettek, így
utánozva a villámlást. Ha a király-jelölt legyőzte a bikát, annak erejével
képessé vált arra, hogy esőt varázsoljon.
Bikafej [https://szerzoikonyvkiadas.blog.hu/2016/09/19/miert_halt_bikaval_minosz_felesege] |
A bikával
azután fel kellett szántania egy területet, azt be kellett vetnie és le kellett
aratnia – lehetőleg egy nap alatt. Ezt minden bizonnyal szimbolikusan kellett
elvégeznie. A próbák közül részben erről szól Augeiász istállóinak mítosza,
melyben a 12 ezüstfehér bika világosan jelképezi a 12 holdhónapot. E feladat
elvégzésével a király képessé vált a földek termékennyé tételére.
A
sztümphaloszi madarak elűzése a mocsárban lakó lázdémonok elűzését jelentette.
Az emberek a lázdémonokat madáralakban képzelték el, s a beteg embertől is kereplőkkel
és csattogtatókkal igyekeztek elűzni őket, akár a valódi madarakat. Ezzel a
király képessé vált népe egészségének megőrzésére.
A próbák közé
tartozott a királylány övének megoldása is – meg kellett vívnia a lánnyal, aki
e közben drámajáték formájában alakváltozásokon ment keresztül: volt hidra,
rák, szarvastehén, vadkanca, végül pedig felhő.
Az öreg
királyt lónak álcázott papnők vették üldözőbe, majd elkapták, széttépték és
ettek belőle. Később ló-vontatta szekérről megrendezett balesetben esett le a
király és lovai halálra zúzták. Még később az új király feladata lett egy
vadlovat megfékezni (Diomédész kancáinak meséje), az öreg királynak pedig
levágták a haját (ezzel is jelképezve erejének fogytát), felesége pedig, azaz
az anyakirálynő, aki egyben a főpapnő is volt, azonos a Hold-istennővel (akinek
egyik elnevezése Héra volt), megfosztotta őt királyi jelvényeitől és ruháitól,
s végül a máglyára fektette.
Az új király
felavatása során az anyakirálynő jelképesen megszülte az új királyt. Az pedig rituálisan
megtagadta halandó szüleit, s így Héra és a Viharisten fiává vált. Mind a négy
égtáj felé kilőtt egy nyilat, majd egy ötödiket függőlegesen, a zenit felé.
A király
felvette az Atlasz („sokáig szenvedő”) melléknevet is, mert úgy tartották, hogy
az eget (a Napot) is ő tartja a helyén.
Atlasz [http://percyjacksonhu.blogspot.com/2013/05/mitologia-percy-jackson-modra-atlasz.html |
Mikor a
megkoronázás pillanata elérkezett, a nép szitkokat kiabált az új király felé,
nehogy az istenek féltékenyek legyenek rá.
Az
anyakirálynőnek, azaz a Hold-papnőnek a király megölése, illetve a helyettes
megölése, vagy szimbolikus megölése után (azaz minden évben) el kellett végeznie
rituális fürdését, melynek során megtisztult a gyilkosság bűnétől.
Thébaiban a
királynak évenként kellett megfiatalodnia. Ilyenkor „leszállt az alvilágba”, vagyis mindenki úgy tett, mintha a király meghalt
volna. Előtte azonban beavatást kellett nyernie az Eleusziszi Misztériumokba. A
beavatást őszi napéjegyenlőség idején tartották meg, hogy előkészítsék a
királyt arra, amikor a téli napforduló idején meg kell halnia – eleinte
jelképesen, aztán egyszer csak a valóságban is. A misztériumokban eljátszott
drámából tudta meg a király, hogy mi vár rá. Kapott egy mirtuszkoszorút (a
mirtusz a halál egyik jelképe volt), jelképesen megtisztult, majd Hekaté, a
holtak istennője (nyilván az egyik papnő) háromfejű szörny alakjában egy
rézurnába zárta. A király 24 órát töltött itt. Közben a királyi család egyik
tagja – rendszerint a király egyik fia – helyettesítette őt a trónon.
Mirtusz [https://www.kardinalis.hu/Myrtus-communis-valodi-mirtusz] |
Amikor a
király visszatért, ezüstlevelű hársfa gallyaiból font koszorút viselt – ez a fa
az újjászületés szimbóluma volt (már a suméroknál is). Most egy 8 főből álló
kardtánc-csoporttal kellett jelképesen megküzdenie.
A fiút ezután
tűzáldozatként megölték, majd a király, hogy kiengesztelje fia lelkét,
leharapta az egyik ujját, vagy ujjpercét.*
*A szokás némely óceániai természeti népnél a
legutóbbi időkig létezett: Ha meghalt egy családtagjuk, levágták egy
ujjpercüket.
Ezután a
szent király – az általa legyőzött oroszlán bőrét viselve – részt vett az 50
nőből álló papnő-testület erotikus orgiáján, amit egy kő-phallosz körül
rendeztek. (Az egyik mítosz ennek emlékét őrzi, amikor arról mesél, hogy
Héraklésznek egy király mind az 50 lányával együtt kellett hálnia).
Egyszer
azonban eljött az idő, amikor nem a király helyettesének, hanem magának a
királynak kellett meghalnia. A téli napforduló idején egy vadkannak, vagy egy
vadkannak álcázott trónkövetelőnek kellett megölnie a szent királyt. Ez az
állat is (agyara miatt) holdjelkép volt.*
*Itt szükségét érzem egy személyes utalásnak:
Kedvenc íróm, Terry Pratchett Korongvilágjában a nép nem karácsonyt ünnepel a téli napforduló idején, hanem Vadkanapó ünnepét tartja.
Terry Pratchett Vadkanapó c. könyvének borítója, melyen látszik, hogy az író számára világos volt az egész hagyomány háttere |
Héraklész
azonban ismét rendbontónak bizonyult, ugyanis ideje lejártakor ő is elvált
feleségétől és igyekezett elnyerni egy másik – nyilván jóval fiatalabb –
királylány kezét. Az öreg királyok azonban nem nézték jó szemmel az ilyen
kiugrott királyokat, akik nem teljesítették meghalási kötelezettségüket.
*Elgondolkodtam azon, hogy ha egy társadalomban
az a normális, hogy vagy a király öli meg saját fiát, vagy a királyt öli meg a
fia és veszi feleségül mostohaanyját – ahhoz, hogy valaki ne teljesítse ezeket
az elvárásokat; ahhoz neki kellett pszichopatának lennie…?
Eurüsztosz,
Oikhalia királya nem is akarta őt vejének elfogadni. Ám Héraklész
megölte az öreg királyt – a szokásnak megfelelően – s így elnyerte Oikhaliát
és a lányt, Iolét.
A későbbi
idők során, amikor az akhájok már
meghonosították a patriarchális rendszert és az olümposzi Zeusz uralmát, az
őslakók mítoszait is saját szájuk íze szerint formálták. Héraklészt, mint
patriarchális hőst vették át, s neki tulajdonították néhány korai győzelmüket
az őslakók matriarchális szokásai fölött. Így vált Héra fia a mítoszokban Héra
ellenségévé. [Robert Graves: A görög mítoszok]
Ezt a Herkules-filmet érdemes megnézni: Herkules-film Na nem történelmi szempontból, inkább csak a szórakozásért. Van benne jó sok anakronizmus, de vizuálisan szép és néhány jelenet igazán látványosra sikerült.
További érdekességekért kövess a facebook-on is (kattints)
Ismét egy élvezetes, remek írás, ami ráadásul számomra új ismereteket is adott a régi görögök szokásairól. Azt hiszem sok átlagember megrökönyödne, hogy milyen aberrált, véres szertartásai voltak ennek az általában vadregényesen ábrázolt kultúrának. Az emberáldozási szokásuk eddig sem volt újdonság számomra, de a rituális kannibalizmus már egy kicsit erős. Graves híres könyvét még nem olvastam, úgyhogy nem tudom milyen forrásokat használt, de valószínűleg nem csak az epikus művekre támaszkodott Kíváncsi vagyok, hogy milyen konkrét tárgyi leletek utalnak ezekre a rituálékra, úgyhogy utána is keresgélek néhány helyen.
VálaszTörlésA másik, ami számomra érdekesség, hogy még ezekben a korokban is volt dominancia harc a matriarchális és patriarchális jellegű közösségek között. Ezen kívül a hettiták és a görögök kapcsolata is egy ritkán tárgyalt téma, aminek ugyancsak érdemes utánalesni.Ceramtól és Zamarovskytól is van egy-egy könyvem a hettitákról, rá is pillantok témára kíváncsiságból, hátha találok valami érdekességet.
Köszönjük a tartalmas írást!
Köszönöm a dicsérő szavakat és a tartalmas véleményt! :) Graves munkássága is lenyűgöző, de számomra Frazer teszi igazán érthetővé, hogy mit miért hogyan gondolhattak (Aranyág c. könyv). Tárgyi leletekre nem nagyon utal, viszont a fejlődés különböző szintjén élő népeknél a közelmúltig fennmaradt szokásokra annál inkább. És amit ír, mind nagyon logikus.
VálaszTörlésTovábbi kellemes időtöltést kívánok a blogommal! :)