Az izraeliták tehát végre elszabadultak
rabszolgatartóik kezéből és kivonultak Egyiptomból.
David Rohl
szerint a harmadik napon az izraeliták az ún. Sás-tenger mellett (ez egy olyan
félsós vizű, mocsaras tó volt, amit csak egy keskeny földnyelv választott el a
Földközi-tengertől) haladtak. A Bibliában az eredeti kifejezést; „Jam szuf” a
görögök tévesen fordították „vörös” tengernek, valójában „nád”-tengert jelent
(hogy miből ered a félrefordítás, arról nem találtam információt). Ma itt van a
Ballah-tó.
A Yam-suf manapság [a kép forrása: https://hu.hotels.com/ho248300/isrotel-yam-suf-eilat-izrael/] |
Tehát a Sás-tenger mellett verték fel sátraikat, egy
homokdombon.
Azonban
nyugati irányából hirtelen meglátták a közeledő egyiptomi hadsereg fáklyáinak
fényét – a fáraó ismét meggondolta magát, s utánuk küldte seregének maradékát,
hogy visszahozzák a rabszolgákat.
A
kétségbeesett egyiptomiak az utcákat járták és azt keresték, hogy miként
vezethetnék le az izraeliták iránt érzett haragjukat. József sírját feltörték
és kifosztották. Nekiestek a szobornak és leverték a fejét rézbaltáikkal. A fej
begurult a sírkamrába vezető alagútba – s 3000 évvel később ott találták meg a
régészek.
Amikor az egyiptomi hadsereg közeledett az izraelita
táborhoz, újabb csoda történt: „az Úr
pedig egész éjjel visszafelé hajtotta a tengert erős keleti széllel, és
szárazzá tette a tengert, úgyhogy a víz kettévált. Izráel fiai szárazon mentek
be a tenger közepébe…” [Biblia]
A tenger kettéválasztása [a kép forrása: https://sites.google.com/site/kisbaranygyerekmagazin/egyiptom/atkeles-a-voeroes-tengeren] |
A tenger kettéválasztása [a kép forrása: https://mult-kor.hu/20100923_valoban_kettevalhatott_mozes_elott_a_tenger] |
Történészek
és hidrológusok elméletei szerint ez az esemény történhetett az erős szél
miatt, vagy esetleg a cunami miatt, ami a víztömeg visszahúzódásával kezdődik,
illetve még egy lávahíd képződése is felmerült, ami egy instabil képződmény,
felépülése után hamar összeomlik – de addig lehet rajta sétálni.
Mivel az
Ószövetségi feljegyzésekben nem szerepel a tűz semmilyen formában, az utolsót
kizárnám. Sőt, mivel az elbeszélésben egyértelműen a szél van megnevezve
okként, ennél maradok:
Bob Cornuke –
volt rendőrnyomozó – két társával, Jim Erwin – volt űrhajóssal – és egy
milliomos barátjukkal, Larry Williammel indultak neki az amatőr kutatásnak és
nagyon érdekes, amit találtak.
Szerintük a
tengeren száraz lábban való átkelés az Acabai-öböl déli végénél történhetett.
Az Acabai-öböl déli végében van a Tiráni-szoros, ahol egy zátony köti össze a két partot [a kép forrása: https://mult-kor.hu/20100923_valoban_kettevalhatott_mozes_elott_a_tenger] |
A Tiráni-szoros [a kép forrása: https://www.divecenter.hu/hir/4308] |
Itt ugyanis
húzódik a tenger alatt egy zátony, melynek felszíne egész közel van a tenger
felszínéhez. Erős szél hatására gyakran keletkezik ún. vihardagály. Ezt a
dagályt nem a Hold vonzása okozza, hanem az, hogy a szél nyomása egy adott
helyre tolja a víztömeget. Ilyenkor természetesen ahonnan elmozdul a víz, ott „vihar-apály”
lesz. Ilyesmi történhetett itt is.
Ha a keleti szél
eltolta a vizet a zátonyról, ott átsétálhattak az izraeliták, s amikor az erős
szél abbamaradt, a tenger vize ismét összezárult.
A zátony K-i
oldalán az amatőr kutatók nagy mennyiségű réz-darabot és örlőköveket is
találtak!
Bronzkori örlőkövek [a kép forrása: https://canadahun.com/temak/minden-ami-r%c3%a9g%c3%a9szet.31090/page-17] |
A
nád-tengeres elméletben a csodás átkelés máshol történt; még az út elején,
északon, a mai Ballah-tónál. Ott egy földnyelv hosszan benyúlik keleti irányban
a vízbe, s Kayl Drews softweres modellezése szerint a keleti szél hatására ez
is „kettéválhatott”.
A harci
szekerek kerekei a lágy, nedves iszapba beragadva nehezen mozogtak, de
kétségbeesésükben mégis megpróbálták utolérni az izraelitákat. Amikor azonban a
szél elállt, a tenger gyorsan a helyére mozdult. Dudimosze fáraó az egyiptomi partról nézte
végig, hogy serege a tengerbe vész.
Az izraeliták végre megünnepelhették szabadulásukat.
Azoknak az embereknek, akiket eddig ostorcsapásokkal kényszerítettek nehéz
munkára, abban a hitben, hogy egész életükben így lesz, mostantól mégis maguk
dönthettek a sorsukról, mindennapi tevékenységeikről... tényleg csodálatos élmény lehetett.
Vándorlásuk
következő emlékezetes szakasza az, amikor a Mara-tó (ma Keserű-tónak hívják)
mellett haladtak. Ennek vize nem volt alkalmas arra, hogy megigyák. Ám Mózes
ismerhetett egy sivatag-beli módszert a víz édessé, ihatóvá tételére: egy
bizonyosfajta fát tett bele a vízbe. (Úgy képzelem, hogy nem az egész tóba,
hanem a tóból valamilyen edénybe kivett vízbe).
„az Úr
mutatott neki egy fát. Azt dobta bele a vízbe, és édessé vált a víz.”
[Biblia]
Mara-tó [a kép forrása: http://wikimapia.org/783022/hu/Kis-Keser%C5%B1-t%C3%B3] |
Mózes
– 40 itt töltött éve után – alapos helyismerettel rendelkezett. Elevezette követőit
Elimbe (ma Ain Musa = „Mózes forrása”), ahol 70 pálmafa árnyékában 12
forrás várta őket. Itt egy hétre megpihentek.
Elim oázisa [a kép forrása: https://www.youtube.com/watch?v=eHqVZJy-mn4] |
Amikor
továbbmentek, előre küldte Hóseát, hogy kiszabadítsák abból a
bizonyos türkizbányából is az izraelitákat.
Kevés volt az
élelem ennyi embernek a pusztában, s az önállótlansághoz szokott, a tájt nem
ismerő nép zúgolódni kezdett Mózes ellen – hogy jobb lett
volna nekik Egyiptomban maradni, ahol legalább volt mit enniük…
Mózes
azonban tudhatta, mire vár: A fürjek vonulási ideje közeledett. „Estére húst esztek […] még azon az estén
fürjek szálltak oda, és ellepték a tábort.” [Biblia]
Számukra – akik nem tudták, a fürjek honnan hova, és
miért mennek – valóban úgy tűnhetett, hogy a rengeteg madár felhőben való
megjelenése „a semmiből” az ő kedvükért történt.
A fürjek és a manna csodájának történetére és
helyére a midiánita sivatagi törzsek
is máig emlékeznek a saját elbeszéléseikben.
A tamariszkusz
fa – amiből a következő állomásuk helyén több száz volt – alatt hajnalban
fehér, nyúlós lé található, amit valójában apró rovarok (levéltetvek: Trabutina
mannipara és Najacoccus serpentinus) választanak ki – a számukra fölösleges
cukortól megszabadulnak – így ez a váladék édes. Hajnalra apró kristályokból
álló ehető szőnyeget képez, amit azután a hangyák nappal elhordanak – kivéve,
ha a sivatagi emberek megelőzik őket. Ezt hívták mannának.
„Amikor
fölszikkadt a lehullott harmat, finom szemcsés dolog maradt a pusztán, mint
valami finom dara a földön.” [Biblia] Az izraeliták egymást kérdezgették,
hogy mi ez, mert nem ismerték, mire Mózes megmondta nekik, hogy „ez az a kenyér, amelyet az Úr adott nekik
eledelül.”
Tamariszkusz fa [a kép forrása: http://waterwhendry.blogspot.com/2007/05/tamarisk-big-ugly.html] |
Trabutina mannipara [a kép forrása: https://www.shutterstock.com/search/trabutina] |
Najacoccus serpentinus [a kép forrása: http://www.torathmoshe.com/wp-content/uploads/Proto-Sinatic-Inscriptions-Confirm-Details-of-the-Exodus.pdf] |
Hangya fogyasztja a tetű cukros váladékát [a kép forrása: https://en.wikipedia.org/wiki/Honeydew_(secretion)] |
Manna [a kép forrása: https://troybrewer.com/2017/10/23/enjoy-the-manna/] |
„Mózes azt
mondta nekik, hogy senki se hagyjon belőle másnapra.” – hiszen tudta, hogy
a hangyák, egyéb rovarok úgyis megeszik napközben amit találtak. A jövőjükért
aggódó emberek azonban még mindig nem bíztak benne, ahhoz szoktak, hogy ha van
mit enni, abból tartalékot tegyenek el későbbre. „De nem hallgattak Mózesre, hanem voltak, akik hagytak belőle másnapra
is, és az megkukacosodott, és megbüdösödött. Ezért megharagudott rájuk Mózes.
Így mindenki annyit szedett reggeliként, amennyit meg tudott enni. De ha már
forrón sütött a nap, megolvadt.” „íze pedig olyan, mint a mézeskalácsé”[Biblia]
A következő állomás a Refidim-oázisban lett
volna, de az már lakott volt. Ezek amalekiták
voltak, akik épp az izraelitákkal
ellentétes irányban, Egyiptom felé haladtak. Meg akarták hódítani Egyiptomot.
A nomád
seregek összecsaptak, s az izraeliták,
Hósea
vezetésével kiszorították az amalekitákat
az oázisból.
Azok tehát továbbsiettek céljuk felé és hamarosan be
is nyomultak a legyengült Nílus-deltába. Az eseményről Manethón
egyiptomi pap így emlékezett meg: „(…)
ránk zúdult az isten haragja, és váratlanul Kelet felől hitvány népek kaptak
bátorságra országunk megtámadására, és könnyedén, harc nélkül meghódították
azt, az ország vezetőit kiirtották, majd kegyetlenül felégették a városokat,
feldúlták az istenek szentélyeit, a teljes lakossággal ellenséges módon bántak
el, egy részüket megölték, másoknak gyermekeit és asszonyait rabszolgasorba
hurcolták. Végül még királyt is választottak a maguk köréből, akinek neve
Szalitisz volt. Székhelyét Memphiszben ütötte fel, megadóztatta Felső- és
Alsó-Egyiptomot, s a megfelelő pontokon helyőrséget helyezett el. Főként a
keleti országrészt erősítette meg, mert előre látta, hogy az asszírok egykor
még nagyobb erőre kapnak, és királyságára áhítozva megkísérelhetik a támadást.
Talált is a Szethroisz nomoszban egy megfelelő várost, keletre a Bubasztisz
folyóágtól; a város neve egy ősi vallási hagyomány alapján Avarisz volt. Ezt
újraalapította, falakkal megerősítette és nagy tömegű, mintegy 240 000 fős
hadsereget helyezett el benne őrségnek. Ettől fogva minden nyáron itt székelt,
s részben katonáinak gabonát és zsoldot osztott, részben a külső ellenség
megfélemlítése végett itt végeztetett hadgyakorlatokat. Tizenkilenc évi uralkodás
után hunyt el; utódának neve Béón volt, s ez 44 évig kormányzott.” [Josephus:
Apión ellen]
Az amalekiták
királyt is választottak itt maguk közül, akinek Szalitisz (= Selek)
volt a neve. Ő lett a hükszosz
dinasztia alapítója. Ez a fáraó Memphiszből uralkodott, adókkal sújtotta a
népet és őrségeket hagyott mindenütt.
Hükszoszok támadása [a kép forrása: https://m.mult-kor.hu/az-egyiptomot-lerohano-hukszoszok-hatalmas-varosfalara-bukkantak-20151125] |
Az izraeliták végre elérkeztek a Hóreb-hegyhez.
Mózes
és Áron
felmentek a hegyre, míg Hósea a tömeget úgy vezette, hogy
megkerüljék a hegyet.
Mózest
nagy szeretettel üdvözölte apósa, Jetró és nagy ünnepséget rendezett
neki. Majd megtették a szükséges készületeket, hogy a tömeget fogadni tudják.
Mózes
és Hósea
pedig felmentek a hegyre, látomást keresni*.
Látomáskeresés:Az indiánoknál és más természeti népeknél is meglevő szokás, amikor a hegyre egyedül felmentek és ott vagy éhezéssel, vagy hallucinogén növények igénybevételével, vagy más módon jutottak hozzá a látomásokhoz. Ezeket komolyabb valóságnak tartották, mint a hétköznapi valóságot.
Míg várták
visszatérését, addig a helyettes vezér Áron volt. A türkizbányából
kiszabadított nép fiai más vallásúak voltak, mint a Nílus-deltából szabadítottak. Ők Hathort
imádták.
Mivel ők nem
tapasztalták meg a korábbi (még a bányából való szabadítás előtt) történt
csodákat, bizonytalanabbak voltak. Úgy érezték, hogy ideje lenne engesztelő italáldozatot
bemutatni istenüknek, amiért a Nílus-deltabeli izraeliták tisztasági
szertartások elvégzése nélkül léptek be Hathor földjére, a Sínai-félszigetre.
Áron
– nyilván a békesség érdekében – megengedte nekik, hogy összegyűjtsék
aranyaikat, megolvasszák és elkészítsék belőle Hathor szobrát.
Egy nagy
aranyborjút készítettek, melynek szarva között a napkorong csillogott, rajta
két hosszú tollal. Nyakában aranylánc függött, rajta pedig az élet egyiptomi
jelképe szerepelt. Zajlott a Hathort dicsőítő ünnepség.
Mózest
és Hóseát
ez a látvány fogadta, mikor visszaértek. El lehet képzelni, hogy milyen haragra
gerjedtek. Hiszen a nép teljes mértékben nekik és az ő istenüknek, Jahvénak köszönhette
szabadulását, miért ünneplik hát rabszolgatartóik egyiptomi istenét??
Amellett Mózes - valahai hadvezérként és hercegként - pontosan tudhatta, hogy csak akkor számíthat győzelemre Kánaán földjén, ha egységessé kovácsolja népét. Ehhez pedig nagyon szigorú fegyelmet kellett megvalósítania. Nem hagyhatta, hogy a törvényeket, melyeket Isten nevében a népnek adott, bárki megkérdőjelezhesse.
Amellett Mózes - valahai hadvezérként és hercegként - pontosan tudhatta, hogy csak akkor számíthat győzelemre Kánaán földjén, ha egységessé kovácsolja népét. Ehhez pedig nagyon szigorú fegyelmet kellett megvalósítania. Nem hagyhatta, hogy a törvényeket, melyeket Isten nevében a népnek adott, bárki megkérdőjelezhesse.
Hósea
a csapataival végigsöpört a táboron. A túlélőket odaterelték a
bálványhoz, ahol Mózes széttörte a hegyről lehozott kőtábláit, majd
elpusztították az aranyborjút és nyomatékosították, hogy itt nincs más isten,
csak Jahve.
Mózes
ismét elvonult a hegyre, de az emberek ezalkalommal kitartottak. Amikor Mózes
visszatért kezében két nagy kőtábla volt, rajtuk 5-5 protosínai betűkkel leírt szóval,
melyek Jahve parancsait jelentették. (Egyiptomi írásmódot használtak, de sémi
nyelvű szavakra – ebben az ökörfej az alef, a szem az ajint, a ház a bét és így
tobább).
Az írás fejlődése [a kép forrása: https://www.facebook.com/VIVA-La-Evolution-620271124709223/] |
A 10 szó... [a kép forrása: David Rohl; Az elveszett testamentum] |
A kőtáblák
számára hordozható oltárt készítettek, melyet két rúd tartott. Ha megálltak, a
ládát sátorpavilonban helyezték el. Mózes pedig a Lévi törzséből
való férfiakat (a levitákat, amiért ők nem tisztelték a bálványt, s mert ő is ebből az ágból származott) kinevezte
Jahve papjainak és megtanította őket a szertartásokra (melyeket ő maga a midiánita
főpaptól, Jetrótól tanulhatott el).
A Frigyláda - talán így nézett ki [a kép forrása: http://ezomisztika.hu/book/export/html/151] |
Tovább
haladva, a Paran-hegynél rajzokkal díszített sziklákra leltek az izraeliták. A sziklafestményeken
állatok és íjakkal, botokkal, buzogányokkal és lasszókkal felszerelt vadászok
szerepeltek – ezek minden bizonnyal őskori sziklarajzok voltak. Ők hozzátették a magukét: egy kígyó előtt álló botot, egy szarvas oltárt és egy
tíz részre osztott táblát rajzoltak, valamint számos emberi alakot felemelt karral;
mintha imádkoznának. A környéken pedig apró kőköröket, oltárokat és oszlopokat
emeltek.
Mikor közel
voltak a célhoz; Kánaánhoz, megálltak, mert Mózes tudta, hogy
a területet erős királyok uralják. Az egykori rabszolgákkal nem lehet legyőzni
őket. Mózes tudta, hogy egy nemzedéket várni kell.
A helyet, ahol
megálltak, ma Petrának hívják (a nabateusok
vörös városa 1000 év múlva fog felépülni). A midiániták mai napig Vádi Muszának – Mózes völgyének nevezik a
helyet. Nem messze innen az Ain Musa – Mózes forrása csörgedezik, amit
Mózes fakasztott a sziklából.
C.
S. Jarvis őrnagynak a ’30-as években szintén sikerült vizet fakasztania a
sziklából: Egy kiszáradt vádiban ásás közben „egy nagy erejű mozdulatával
véletlenül egy sziklát talált el (a homokos meder helyett). A mészkő
kettérepedt és is leesett a földre. Alatta lágy kő volt, amelynek nyílásaiból
egyszerre vízsugár lövellt elő.” [David Rohl: Az elveszett testamentum]
A völgy
fölötti sziklás magaslaton egy oltárt építettek, ami az Ígéret Földje felé
nézett.
Ezekről az időkről szól (az Egyiptomi rabszolgasorban töltött időktől kezdve) a Teremtés Könyve és a Kivonulás Könyve.
Előbb Áron
halt meg. Mikor érezte halála közeledtét, Mózes és fia, Eleazár
felkísérték őt a hegyre. Áron átadta a papi jelképeket
fiának, majd letérdelt egy kődarabra – és meghalt.
Hamarosan Mózes is átadta az izraeliták vezetését Hóseának,
majd ő is megtért őseihez.
Mózes identitástudatot és hitet adott népének. Ezek nélkül aligha értek volna el olyan sikereket, mint az elkövetkező időkben elértek...
A szertartásokkal és higiéniával kapcsolatos törvényeket lefektették és nagyon szigorúan betartatták. Érdekes pl. a "tisztító víz" törvénye 3500 évvel ezelőttről: "Ez a törvény, ha egy ember meghal a sátorban: Tisztátalan hét napig mindenki, aki bement abba a sátorba, vagy a sátorban van (ahol a halott van). Tisztátalan minden nyitott edény, amelyre nem kötöttek födelet. [...] Vegyenek a tisztátalanért az elégetett vétekáldozat hamvából* egy edénybe, és öntsenek rá forrásvizet. Azután vegyen egy tiszta ember izsópot*, mártsa a vízbe és hintsen a sátorra, az összes edényre és azokra, akik ott vannak [...] mossa ki ruháját, mosakodjék meg a vízben, és este már tiszta lesz."
*hamu: Valamivel később a hamuból készítettek hamu-lúgot, majd a hamu-lúgból szappant.
*izsóp: gyulladásgátló hatású gyógynövény
Mózes identitástudatot és hitet adott népének. Ezek nélkül aligha értek volna el olyan sikereket, mint az elkövetkező időkben elértek...
A szertartásokkal és higiéniával kapcsolatos törvényeket lefektették és nagyon szigorúan betartatták. Érdekes pl. a "tisztító víz" törvénye 3500 évvel ezelőttről: "Ez a törvény, ha egy ember meghal a sátorban: Tisztátalan hét napig mindenki, aki bement abba a sátorba, vagy a sátorban van (ahol a halott van). Tisztátalan minden nyitott edény, amelyre nem kötöttek födelet. [...] Vegyenek a tisztátalanért az elégetett vétekáldozat hamvából* egy edénybe, és öntsenek rá forrásvizet. Azután vegyen egy tiszta ember izsópot*, mártsa a vízbe és hintsen a sátorra, az összes edényre és azokra, akik ott vannak [...] mossa ki ruháját, mosakodjék meg a vízben, és este már tiszta lesz."
*hamu: Valamivel később a hamuból készítettek hamu-lúgot, majd a hamu-lúgból szappant.
*izsóp: gyulladásgátló hatású gyógynövény
Hamu [a kép forrása:
http://humormagazin.com/hu/erdekessegek/a-hamu-25-fele-felhasznalasa-nem-a-szemetre-valo]
|
Hamulúg [a kép forrása:
https://birtokunk.blog.hu/2018/02/17/hamulug_keszitese_mososzer_hazilag]
|
Szappan [a kép forrása:
https://szappanmentor.hu/szappankeszites-egy-emberoltovel-ezelott/]
|
Izsóp [a kép forrása:
https://hobbikert.hu/magazin/amerikai-izsop-az-illatos-kerti-pillangomagnes.html]
|
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésÜdvözletem!
VálaszTörlésGratulálok az oldaladhoz, el is olvastam rajta az összes bejegyzést! Jó látni, hogy valaki megpróbálkozik Rohl elméleteinek egy részét vázlatosan összefoglalni. A "sztár-régész" állításaival mindössze annyi a problémája a komoly kutatóknak, hogy nem veszi figyelembe a hiteles régészeti eredményeket. A Hyksosokról például annyi biztosan megállapítható, hogy a harci szekeret is ők ismertették meg az egyiptomiakkal, amivel az állítólagos amalekiták (a csata bibliai leírása szerint) nem rendelkeztek. Sok-más lelet is cáfolja a fél-nomád szerűnek jellemzett amalekitákhoz fűződő eredetet. Avarisz vert-földes épületei, illetve a meglepően gyorsan kiépített, fejlett közigazgatási rendszer, valamint a palotagazdaságok leginkább az akkori észak-szíriai királyságokkal mutatnak megegyező jelleget.
A hyksosok eredete már nekem is évek óta az egyik kedvenc érdeklődési területem. A témában eddig ez a leglogikusabb érvelésű írás amit találtam:
https://bencsik.rs3.hu/component/content/category/18-a-huekszoszok-e-kanaani-eredetu-amoritak.html?layout=blog&Itemid=101
...illetve egy rövidebb cikk, amit még érdemes elolvasni:
https://m.mult-kor.hu/cikk.php?id=24785&fbrkMR=cookie
Remélem nem tűnt túl kioktatónak a hozzászólásom, mindössze hasznos infót akartam nyújtani a témában.
Szia! Köszönöm szépen a dicséretet és a kiegészítésedet is!
TörlésMinden ilyennek örülök, hiszen nem voltunk ott, csak a sötétben tapogatózunk, minél több elméletet és érvet-ellenérvet látunk, annál közelebb kerülhetünk az igazsághoz. A bevezető részben (ami az 1., de kissé bizonytalan vagyok, hogy látszik-e) írtam, hogy ahol több elmélet vetélkedik egymással, ott a számomra legszimpatikusabbat fogom kiválasztani. David Rohl nagyon meggyőző tud lenni, de ahogy megpróbálom rendszerbe szedni, néha én is találkozom önellentmondásokkal az elméleteiben.
A fentihez hasonló kiegészítéseknek azért is örülök, mert az ilyesmire már nincs kapacitása blogomnak, ha az időben haladni is szeretnék :) Most éppen az ősgörögök kötnek le hetek óta, hogy valami történetit kifésülgessek a mítoszaikból Robert Graves és James Frazer segítségével. Ez is nagyon érdekes lesz! :)