A Brit-szigeten folytatódott az Avebury Henge
építése, amit már az i. e. 3400-ban elkezdtek. Eddig egy nagy sánckör
jelentette az építményt, a több körben álló óriásköveket most állították fel.
Ennek külső köre, az „outer circle” Európában a legnagyobb átmérőjű ilyen
kőkör. A nagy körön belül két kisebb kőkör látható, a „northern inner ring”
(északi belső gyűrű) és a „southern inner ring” (déli belső gyűrű). Belülről
kifelé haladva lettek felállítva a kőkörök.
Az Avebury henge alaprajza [a kép forrása: https://ericwedwards.wordpress.com/2014/05/08/avebury-and-its-environs-as-a-ritual-landscape/] |
Avebury henge [a kép forrása: https://www.visitwiltshire.co.uk/things-to-do/avebury-stone-circle-and-avebury-manor-and-garden-p134483] |
Szintén a Brit-szigeten van a Silbury Hill, amiről szintén volt már szó, s ami egy
mesterséges mészkődomb. Az i. e. 28. században kezdték építeni, de a fő építési
időszaka az i. e. 24. századra esett, most pedig folytatódott. A domb teteje
alatt néhány méterrel lépcsőmaradványok vannak. Ez lehetett az építkezés
középpontja, ahonnan körbe leszórták a törmelékeket (mészkövet, agyagot,
termőtalajt, kavicsot, kovakövet, homokkövet, kagylót, mohát, fadarabokat,
fagyöngyöt, marhacsontokat és agancsdarabokat).
A Balkán területén már ott éltek az úgynevezett pelaszg törzsek, amikor észak felől más népek bevándoroltak. A két nép összeolvadásából lettek a görögök ősei.
A Balkán területén már ott éltek az úgynevezett pelaszg törzsek, amikor észak felől más népek bevándoroltak. A két nép összeolvadásából lettek a görögök ősei.
Most, az i.e. 22. században, a Földközi-tenger egyik
szigetére, Máltára új népcsoport érkezett, akik felváltották az előzőleg
itt élt népességet, amelyik a Xaghrai kőkört megépítette. De ez az új
népcsoport (akár csak az előző) még mindig ismeretlen a régészet számára.
Anatóliában
egyre nagyobb számban jelentek meg a hettiták
és a hurrik, akik a Kaukázus
területéről érkeztek és az itt élő hattik
közé keveredtek be.
Kanis mellett Karkemis is fontos kereskedőtelepük
volt az asszíroknak. Ez a város Mezopotámia
északi kereskedelmi kapujává vált. Kövezett rakpartja volt, vízikapuval
ellátva, kőalapú vályogfallal körülvéve. Sok más várossal együtt ez is Ebla
uralma alá tartozott.
Karkemis városa a térképen [a kép forrása: http://rapatur.blogspot.com/2009/01/karkemis.html] |
Mezopotámia
területére ebben az időben a hegyvidékekről akkádok érkeztek, akik kezdetben békésen keveredtek a helyi - főként sumér - népességgel. Volt közöttük egy Laibum nevű férfi, aki
Azupiranu városban telepedett le. Itt megismerte Istár/Inanna egy papnőjét,
akire Enítum néven („enu” = kitett, „entum” = papnő – akkád nyelven)
emlékszik a történelem. Istár papnőinek ebben az időben már szüzességi
fogadalmat kellett tenniük, ami érdekes változás a termékenység-varázsló
szertartások kora után*. Ez a papnő azonban – Laibummal – megszegte fogadalmát,
s ennek gyümölcseként fia született. A fiút, hogy elrejtse bűnét, kitette az
Eufráteszre egy kosárban és a sorsára hagyta.
*A papnők még mindig magas rangú, nagy tiszteletben
álló nők voltak, akiket csak a király ölelhetett, hogy szimoblikusan eljátssza
a természetet megtermékenyítő erőket [http://www.noiportal.hu/rejtely-misztika/szent-szex-buja-aldozat-a-szerelem-istennoinek-oltaran]
Ősi szövegeket őriztek, melyek Inanna és Dumuzi
egyesüléséről írtak, meglehetősen részletesen – ennek talán oktatási célja is
volt. Az, hogy ezekben a szövegekben a szeretkezés női szemszögből kerül
kifejtésre, mutatja, hogy még a matriarchális időkből származnak.
A nő szimbóluma, a lefelé mutató háromszög,
jellegzetes jelkép volt még ebben az időben is; fogadalmi ábrázolásként
használták – sok ilyen került elő pl. Assur városából.
Mivel a földi és a kozmikus rend fenntartása
céljából kulcsfontosságú volt a király és a főpapnő szexuális kapcsolata,
lehetséges, hogy a többi – „kezdő” – papnőnek kellett szüzességi fogadalmat tennie,
s ezt addig megtartani, míg főpapnő nem lett valamelyikükből. De az is lehet,
hogy a király és a papnő egyesülése csupán szimbolikus módon történt meg, s így
a szüzességi fogadalom és a termékenységvarázslás nem zárja ki egymást, sőt
előbbi feltétele az utóbbinak, a papnő rituális tisztasága révén. [https://mult-kor.hu/szex-istenekkel-isteni-szex-az-okori-mezopotamiaban-20180503]
A kisfiút egy Akki nevű, vízmerítő* foglalkozású
férfi találta meg, kimentette a folyóból és felnevelte. A fiú neve Sarrukín
lett. Sarrukín fiatal korában nevelőapja kertészeként dolgozott.
Uruk és Ur trónján Lugalkiginedudut a fia, Lugalkiszalszi
követte. Aksak városában egy Súsin nevű férfi uralkodott,
de i.e. 2159-ben elfoglalta városát Kis királya, Puzur-Szín. A
követkő évben azonban Puzur-Szín is meghalt, trónján pedig fia, Ur-Zababa
követte.
Az ifjú Sarrukín Ur-Zababa udvarába
(Kis városába) került, a király pohárnokaként, s olyan ügyes volt, hogy idővel
a király főminiszterévé vált.
Sarrukín [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Sarruk%C3%ADn_akk%C3%A1d_kir%C3%A1ly] |
Lagas királya
ugyanekkor Urukagina volt, aki egy népmozgalomra támaszkodva űzte
el a korábbi uralkodót, Lugalandát. Urukagina nem csak a hatalom
megszerzéséhez használta fel az embereket, hanem uralkodóként is szem előtt tartotta a köznép érdekeit és ahogy trónra lépett, reformokba kezdett. Korlátozta a
gazdagok és a hatalmasságok önkényét. Előírta, hogy ha egy gazdag vásárol egy
alárendelttől, akkor ezüsttel kell fizetnie, de az alárendelt nem kötelezhető
eladásra, ha nem akar eladni valamit. A papoknak megtiltotta, hogy a köznép
kertjéből gyümölcsöt, vagy fát vegyenek el. Megtiltotta az uzsorát* és az
áruhalmozást*. Biztonsági intézkedéseket vezetett be a tolvajlások, rablások és
gyilkosságok ellen. Előírta a temetkezések állami finanszírozását és támogatta
az árvákat és az özvegyeket.
uzsora: aránytalanul magas kamat kérése kölcsönadott
pénzért.
áruhalmozás: áruk visszatartása, hogy a kialakult hiány
révén drágábban lehessen eladni az adott árukat.
Természetesen
ezzel szerzett magának ellenségeket is – elsősorban a papság soraiban. A papok
összefogtak ellene, Umma akkori királyával, Lugalzaggeszivel.
Lugazaggeszi
rögtön, trónra lépése után terjeszkedésbe fogott; ennek egyik lépése volt
számára Lagas elfoglalása, Urukagina legyőzésével. Ezt követően megszerezte
Urt, Urukot, Kist (Ur-Zababa városát) és Nippurt is. Királyi székhelyét Urukba
helyezte át. Így ő lett az, aki megteremtette az egységes Sumér Királyságot. Fennhatósága kiterjedt egész Mezopotámiára,
egészen a Földközi-tenger keleti partjáig. A kereskedelem működése érdekében
katonákkal biztosította a karavánutakat.
Ebben az időszakban a Perzsa-öbölbe hatalmas
mennyiségű hordalékot szállító Buranunna-folyó folyamatosan és gyorsan
töltögette föl a partvidéket. Emiatt az egykor tengerparti városok, mint Larsza,
Eridu és Lagas fokozatosan egyre inkább eltávolodtak a tengerparttól. Ez pedig
lassan visszavetette a sumérok
kereskedelmét a Perzsa-öbölben.
Kis városban Ur-Zababa főminisztere, Sarrkukín
olyan ügyes politikus lett, hogy saját fejedelemséget alapított i.e. 2117-ben,
melynek fővárosa az őáltala alapított Agade lett. Agade várost azért
alapította, hogy így jelképesen függetlenné tegye magát Babilontól. A legenda
szerint Marduk isten (Babilon istene) emiatt megátkozta őt.
Sarrukín
feleségül vette az akkád Taslultumot, akitől gyerekei
születettek: Rímus, Manistusu, Enhéduanna, Ibarum
és Abaistakal.
Enhéduanna
felnőve a helyi holdisten, Nanna főpapnője lett.
I.e. 2105-ben egy alkalommal Ur-Zababa
(aki mostmár Lugalzaggeszi vazakkusaként uralkodott Kisben) olyan álmot látott,
ami nagyon nyugtalanította őt. Ebben az álomban a király Istár kezétől fulladt
meg. Magához hívatta főminiszterét, Sarrukínt, hogy segítsen megfejteni
az álmot. Ezután megbízta őt, hogy ölje meg az udvari kézművesek főnökét, Belistikalt. Ám ez nem sikerült neki, mert „Istár közbelépett”. (Úgy gondolom, itt arról van szó, hogy Istár a kézművesek istene (is)
volt, s ezért az álom szimbolikája azt sugallta a királynak és
álomfejtőjének, hogy a kézművesek fognak a király életére törni. A
király ezért akarta a merényletet ily módon megelőzni. S ezért volt
Istár az, aki megvédte hívét.) Erre Ur-Zababa
méregbe gurult, hogy főminiszterére sem számíthat, mert ilyen ügyetlen volt, s követként elküldte őt Lugalzaggeszihez, az Urukban
székelő főkirályához. Egy írott üzenetet kellett elvinnie. Az üzenetben Sarrukín a saját halálos ítéletét vitte. Ugyanis a levélben Ur-Zababa azt kérte Lugalzaggeszitől, hogy ölje meg követét.
Sarrukínt azonban egy
álom figyelmeztette a veszélyre. Ezért megtámadta Lugalzaggeszit és le is győzte. Az egykori főkirályt nyakkalodában Nippur városába, az Ékur nevű szentélykörzet kapujához
állították (ahol Enlilt imádták) – további sorsa ismeretlen.
„Uruk város fegyverrel leveretett, királysága
Agade városba ragadtatott el.”
Nippur romjai [a kép forrása: https://en.wikipedia.org/wiki/Nippur] |
Ezt követően Sarrukín
hazament Kisbe, ahol egy álmot látott. Az álomban Anu és Enlil istenek
elrendelték, hogy rombolja le Ur-Zababa palotáját is.
Ő pedig engedelmeskedett isteneinek, s Kisben
palotaforradalom tört ki a vezetésével, ő pedig átvette a hatalmat.
Sarrukín
ezzel megalapította az Akkád
Birodalmat.
Elám
ország élére egy vazallusát állította.
A meghódított
területek társadalmi szerkezete változatlan maradt. A nép számára csupán annyi
változott, hogy a sumér városok
vezető pozíciói akkád férfiak kezébe
kerültek.
Így uralkodott az összes sumér város fölött Sarrukín,
immár akkád ’alkirályok’ segítségével.
Azonban az egykor független
városállamokban a lázadozások szinte állandóak lehettek.
„Öregkorában
minden ország fellázadt ellene”, de ő „kitörve
seregüket megverte, pusztulásukat okozta”.
[David Rohl: Az elveszett testamentum]
Egyiptomban
i.e. 2228-2175-ig I. Pepi volt a fáraó, Teti fáraó fia. Két féltestvérét
vette feleségül. Uralkodása idején a központi hatalom meggyengült az
arisztokratákkal szemben. A tartományi fejedelmeket megpróbálták házasságok
révén az uralkodóházhoz kötni, de ez is inkább függőségi helyzetet okozott a saját maguk számára. I. Pepi kereskedelmi
expedíciókat indított a Sínai-fsz.-re, Palesztinába, valamint Núbiába.
I. Pepi fáraó [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/I._Pepi] |
Pepi fáraó fia volt Nemtiemszaf, aki i.e.
2175-ben lépett trónra. Uralkodói neve Merenré lett, de csak rövid ideig
uralkodott.
Őt apai féltestvére, II. Pepi követte,
6 évesen. Fiatal kora miatt anyja régenskedett mellette. II. Pepi, hogy
újra megerősítse a központi hatalmat, számos olyan kiváltságot eltörölt, ami a
papi, vagy nemesi földekhez kapcsolódott. Ám ezzel még nem aratott sikert, az
arisztokraták valóságos kiskirályokká váltak mostanra. Hivatalukat – mint a királyok
– fiaikra örökítették. Ugyanakkor kötelességeiket elhanyagolták, pl. nem védték
meg a Nílust a kelet felől beözönlő népekkel szemben, akik a szárazság elől
áramlottak a Nílus vidékére. A Nílus áradásai ekkoriban kicsik voltak, ami
éhínséghez vezetett. A kiskirályként viselkedő arisztokraták azonban csak a
robotot növelték, fényűző építkezéseiken.
II. Pepi fáraó, a felett régenskedő anyjával ábrázolva [a kép forrása: https://www.ask-aladdin.com/egypt-pharaohs/pepi-ii/] |
Kínában
i.e. 2137-ben napfogyatkozást figyelhettek meg.
A Sárga-folyó völgyében Csuan-hszü
után (aki nem régen megtiltotta a vérfertőző házasságokat) Ku lett a császár.
A Sárga Császár legidősebb fiának, Sao-haonak a fia volt Csiao-csi, s az ő fia
volt Ku. A Sárga Császár második fiának, Csang-jinek a fia volt Csuan-hszü, aki
uralkodott, s akinek halála után visszaszállt a hatalom a másik testvér ágára.
Így Ku, avagy Kao-hszin trónra léphetett. Őt fia, Cse követte.
Amikor ő meghalt, féltestvére, Jao császár következett,
akire bölcs és mértékletes uralkodóként emlékeznek. Télen szarvasbőr öltözékkel
védte magát, nyáron pedig egyszerű kenderruhában járt és cserépedényből evett
és ivott. Legfőbb feladatának tekintette, hogy valamennyi emberéről
gondoskodjon. Egyik alattvalója, Kun, aki egyébként szintén a Sárga Császár egyenes
ági leszármazottja volt, fogta az övéit, és keletre vándorolt, a Szung-hegyig.
Itt Jao
császártól földet kaptak, cserébe pedig hűségesküt tettek neki. Itt, ennek a
hegynek a lejtőin nőtt fel Kun fia, Ta-jü, aki megházasodott és neki is egy fia
született, Csi.
Jao
császárnak volt egy fia, Tan-zhu, aki azonban léhűtő volt.
Hogy őt jobb útra terelje, feltalálta a bekerítős sakkot* (vej-csi). De nem
sikerült őt megnevelni, azért, hogy ne ő legyen a következő uralkodó, Jao
inkább lemondott a trónról Sun javára, akihez két lányát, O-huanot
és Nü-jinget
is hozzáadta. A két fiatalasszony Sun családjában azzal szembesült, hogy
folyamatosan Sun életére törnek, hogy megszerezzék vagyonát. Ám Sun
mégis tisztelettudóan szolgálta őket – ezért így tettek az asszonyok is.
*A bekerítős sakk talán legismertebb neve a
"go", amit valóban kb. 4000 évvel ezelőtt találtak ki Kínában, s
azóta is játsszák. A "go"-t eredetileg fekete és fehér (sötét és
világos) kavicsokkal játszották, egy 17x17 négyzetre osztott táblán. Egy-egy
kavicsnak annyi "élete" van, ahány szabad mező van körülötte. Ha ez
0, akkor a kavics "fogollyá" válik és lekerül a tábláról. A játékosok
célja minél több foglyot gyűjteni és minél nagyobb területet bekeríteni.
A go-játék néhány lépése [a kép forrása
https://hu.wikipedia.org/wiki/Go#/media/F%C3%A1jl:Go-board-animated.gif]
|
Jao császár [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Jao_cs%C3%A1sz%C3%A1r] |
A Sárga Császár kisebbik fia volt Csang-ji. Az ő fia
volt Csuan-hszü. Az ő fia volt Csiung-csan. Az ő fia volt Csing-kang. Az ő fia
volt Csü-vang. Az ő fia volt Csiao-niu. Az ő fia volt Ku-szou. S az ő fia volt Sun.
Amikor meghalt, két felesége a folyóba ölte magát.
Sun szintén nem akarta mihaszna fiára, Sang-csünre
örökíteni a hatalmat. (Sang-csün)
Ebben az időben Kun hazatért családjával. A
Sárga-folyó völgyét gyakran sújtotta árvíz, ami akadályozta a gazdasági
fejlődést. Először Kunt, Ta-jü apját bízták meg a folyamszabályozás
megszervezésével. Ő 9 éven át dolgozott rajta, de nem járt sikerrel. Fia
folytatta munkáját és egy Hou-csi nevű férfi volt a
segítségére, aki Ku császár egyik fia volt. Ta-jü rájött, hogy a gátak és töltések önmagukban csak
felduzzasztják a vizet, ezért öntözőcsatornákat is kiépített, valamit nem
művelt árterekre irányította a vízfölösleget. Sőt, a meder kotrását is
bevezette. A Sárga-folyó egy szakaszát ma is Jümenkou néven, vagyis „Jü kapuja”-ként
ismerik.
Ezzel a munkával elnyerte a törzsek bizalmát, Sun
pedig őt tette meg hatalma örökösének.
Ta-jü
i.e. 2205-2147-ig uralkodott. Ő volt a Hszia-dinasztia első uralkodója. A
hagyomány szerint uralkodása végén egy vadászat során halt meg.
Az ő idejében Kínában már fokozatosan felbomlott az
ősközösségi társadalom. Helyette magántulajdonon alapuló, rabszolgatartó
társadalom alakult ki. A törzsek területén egységes mértékrendszert vezettek be
(ami talán hozzájárult a csatorna- és gátépítés sikeréhez).
Ta-jü-t fia, Csi követte, i.e.
2146-2117-ig. I.e. 2135-ben – nem tudjuk, miért – kisebbik fiát, Vu-kant
száműzte nyugatra. I.e. 2131-ben Vu-kan fellázadt apja ellen, mire Csi
egyik miniszterét küldte oda, hogy büntesse meg fiát. Erre Vu-kan megadta magát.
Amikor Csi is meghalt, idősebb fia, Taj
Kang lett az örököse, aki i.e. 2188-ban kezdte meg uralkodását.
További érdekességekért kövessetek a facebook-on is (kattints)
További érdekességekért kövessetek a facebook-on is (kattints)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése