I.e. 2900 – 2800
Mezopotámia
déli részén, azaz Sumérban az
évezred során vált teljesen általánossá, hogy a városaikat fallal vették körül.
Sumér nagyjábóli területe [a kép forrása: https://tortenelemtanulas.blog.hu/2016/08/22/az_osi_sumerok_es_akkadok_tortenete] |
Ekkortájt
lehetett Kis város királya Etana, aki a királylista szövege
szerint „a pásztor, aki az égig
emelkedett fel, aki az országokat megszilárdította.” Róla szól az ezer
évvel később, akkádul lejegyzett Etana-eposz. Az eposz szerint Etanának nem született örököse,
ezért Samas istenhez (a Napistenhez) fohászkodott, aki megbízta, hogy mentsen
és gyógyítson meg egy bizonyos saskeselyűt. Az volt a jutalma, hogy a keselyű
felvitte őt Istár istennőhöz, ahol megtalálhatta a biztos nemzés füvét. Így
aztán mégis született örököse: Balih.
Az Etana-eposz egy jelenete; amikor Etanát a meggyógyított saskeselyű felviszi Istárhoz [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Etana] |
Urukban Enmerkar lányának férje uralkodott. Enmerkar
lánya Ninszun volt, Lugalbanda viszont lehet, hogy nem a
fia, csupán a hadvezére volt neki. Amikor Lugalbanda feleségül kapta Ninszunt,
ő lett Uruk új királya.
Ninszun egy ábrázolása [a kép forrása: https://en.wikipedia.org/wiki/Ninsun] |
Egyiptomban
egy évet már 365 napnak számoltak.
Az évszázadban először még az I. dinasztia utolsó
fáraója; Szeneferka vagy Neferszeka uralkodott, majd
megkezdődött a II. dinasztia időszaka.
Neferszeka hieroglifája [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szeneferka] |
Hotepszehemui
megújította a vallást és az adminisztrációt is. Az ő uralkodása idején zajlott
le egy földrengés a Nílus deltájánál.
Hotepszehemui hieroglifája [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Hotepszehemui] |
Unegről annyit lehet tudni, hogy ő volt az, aki
kiterjesztette a Ré-kultuszt, és felvette az Arany Nap (Nub Ré, Nebré avagy Raneb)
nevet. Nub ré
vezette be a kos szent állatként való tiszteletét is.
Míg ő északon uralkodott, vele párhuzamosan a déli terület királya Peribszen
volt. Délen még mindig Peribszen trónolt, amikor északon már új fáraót
koronáztak meg: aki pedig Szenedzs volt. Őt – északon – Hór
Sza követte.
Az Indus-völgyi
kultúrában is voltak olyan falucsoportok, amelyek városokká fejlődtek, s
fallal is körülvették őket. Ilyen volt Kot Diji, melyet kőfallal védtek, vagy
Mundigak, amit vályogtégla-fallal vettek körül. Rahman Dheri városa már ekkor
rácsszerkezetű utcahálózattal épült ki, ahol a házak frontja a főút felé nézett
és szintén erős fal vette körül a várost.
Rahman Dheri romjai [a kép forrása: https://salampak.com/fossils/] |
I.e. 2800 – 2700
A Brit-szigeten, Avebury-ben a két belső kőkört
még csak ekkor állították fel. Ennek a nagy kőkörnek a DK-i részétől indul a
West Kennet Avenue-nak nevezett, kőpárokkal határolt útvonal, ami összeköti a
Stonehenge-et és Avebury kőkört. Kezd úgy tűnni, hogy ezek a megalitikus építmények
egy rendszert alkotnak.
West Kennet Avenue-térkép [a kép forrása: http://www.exploringavebury.com/book-notes-90-100] |
A megalit-vidék térképe [a kép forrása: https://www.theguardian.com/travel/2009/jun/10/walk-guides-stonehenge] |
Valamivel
távolabb, ugyanebben az időben kezdték felépíteni a Silbury Hill-t is, ami egy
mesterséges domb. Ennek tetejét eredetileg lekerekítették, később laposra
formálták. Belső magja kavicsokból lett összehordva, melyeket cölöpökkel és
vándorkövekkel szegélyeztek és fedtek le, végül az egészet agyaggal kevert
mészkővel borították be.
Silbury Hill [a kép forrása: http://www.bradshawfoundation.com/avebury/silbury_hill/index.php] |
A
régészet régóta kutatja, hogy a hatalmas kőtömböket hogyan juttatták a
helyükre, kilométeres távolságokból.
Az
egyik izgalmas elmélet az akusztikus levitáció elmélete. Magunk is
tapasztalhatjuk, amikor a hangerőtől mozog a hangszóró. Ha két hangszórót
szembe állítanak egymással, közöttük keletkeznek olyan régiók, ahol a hang a
kétszeresére felerősödik, de olyanok is, ahol a hanghullámok kioltják egymást.
Az akusztikus levitáció ez utóbbi pontokon tud megvalósulni. [https://energiaoldal.hu/akusztikus-levitacio-lebegtetes-ultrahanggal-video/]
A
fennmaradt szóbeszéd, ami a történelem előtti korok óta mesékké, legendákká,
mítoszokká váltak, azt mesélik az araboknál, hogy a piramisokat hangok
segítségével építették. A papok bizonyos speciális pálcával megsuhintották a
követ, amitől az egy nyíllövésnyire előrecsúszott. A hangrezgések segítségével
pedig egyre magasabbra juttatták fel azt. Az aymara indiánok azt mesélték a
spanyol hódítóknak, hogy Tiahuanaco köveit trombitaszó segítségével
szállították és emelték a magasba. A Yucatán-fsz.-en található uxmali templom
esetében a helyi legenda füttyszóról szól. A görög mítoszokban Jupiter fia,
Amphion lantpengetéssel mozgatott hatalmas köveket. Magának, a Stonehenge-nek
esetében pedig a mese szerint – természetesen – személyesen Merlin énekelte a
varázsigét, hogy a kövek a helyükre kerüljenek.
Állítólag
egy brit zoológus, aki denevérek hangját figyelte ultrahang-detektorral, egy
ilyen kőkör mellett napkeltekor elhaladva vette észre, hogy a kövek felől
ismétlődő, gyors impulzusokban jön az ultrahang. (A nevét még nem találtam meg;
a felfedezés a Rollright Stones-nél történt, a tudatos mérés pedig a
Kingstone-nál). Az összehasonlító mérések során más épületeknél, vagy erdőben
nem figyelték meg ezt a jelenséget. Tehát elképzelhető, hogy a kőköröket
pontosan azért építették meg, hogy ezt a hangot létrehozzák.
Mérések
során azt is megállapították, hogy a körök közepén sem radioaktív sugárzás, sem
mágneses aktivitás nem mérhető.
Egy
svéd orvos Tibetben, az 1900-as években a következőket saját szemével látta (Theodore
Illion, szintén tibeti utazó valószínűleg az In secret Tibet c. könyvében
említi a dolgot): Félkörben álló tibeti szerzetesek hatalmas dobokkal és
kürtökkel érték el, hogy egy kő felemelkedjen. Kezdetben lassú ütemben
játszottak, majd egyre gyorsabban, míg a hang folyamatosnak nem hallatszott.
Óránként 5-6 kőtömböt tudtak így a helyére tenni. [http://ebredezok.hu/2015/02/a-hang-mint-osi-epito-technologia-1/]
A
módszert – kicsiben – ma is használják: Hangszórók segítségével állóhullámot
hoznak létre, amelynek rezgési csomópontjában a hangnyomás megemeli a tárgyakat
– sőt akár folyadékokat is. A lebegtetett tömeg nagyságának elvileg nincs
határa. [https://ipon.hu/magazin/cikk/akusztikus-levitacio-ultrahanggal]
Modern akusztikus levitáció [a kép forrása: https://ujvilagtudat.blogspot.com/2013/07/a-levitacio-lehet-kovetkezo-nagy.html] |
Tibeti akusztikus levitáció, a svéd utazó rajza alapján. Bal oldal: Felülnézet. A szerzetesek félkörben állnak, a lebegtetett tárgy pedig középen van. Jobb oldal: Ugyanez oldalnézetből [a kép forrása: ció: http://ebredezok.hu/2015/02/a-hang-mint-osi-epito-technologia-1/ |
Tibeti kürtök [a kép forrása: https://mocool.eu/ez-20-nagyon-furcsa-targy-repteren-hagyott-borondbol-kerult-elo/ |
Az európai
szárazföld kultúrája ekkor az ún. harangedényes
kultúra volt. Nevüket arról kapták, hogy a réz tőrök és csontgombok mellett
a tőlük származó legjellegzetesebb leletek olyan edények, amelyek fordított
harang-formájúak, s sávos-geometrikus díszítéssel látták el őket. Újfajta
díszítési elem volt a mészbetét készítése az edénybe. A harangedényes kultúra
egyben a sörivás (első) kultúrája is volt.
Harang formájú edények [a kép forrása: https://hir.ma/tudomany/valami-furcsa-dolog-tortent-europaba-4500-eve/8361 |
A harangedényesek mellett párhuzamosan volt jelen a zsinegdíszes kultúra – néha keveredtek
is egymással.
Kánaánban
Büblosz város is városfalat kapott.
Sumérban
megkezdődött az itteni városállamok; pl. Uruk, Ur, Lagas virágkora. Az
uralkodók függetlenedtek a papi hatalomtól, azaz a főpap már nem volt azonos
személy a királlyal. Ugyanakkor sémi
népek kezdtek bevándorolni.
Egyiptom
e századi fáraói:
Hór
Szekhemib-Perenmaat, Haszehem, és Haszehemui uralkodott. Ez
utóbbi egy polgárháborút követően ismét egyesítette Alsó- és Felső-Egyiptomot.
Nagy építkezéseket folytatott Nehen, Neheb és Abüdosz területén (ekkor épült a neheni
és az abüdoszi erőd). Felesége, Nimaathapi egy északi származású
nemes hölgy volt.
Haszehemui szobra [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Haszehemui] |
Őt követte a szép nevű Noferkaré, akinek
uralkodásáról azt mesélték alattvalói, hogy annak idején nagy jólét volt az
országban: „méz folyt le a Níluson”.
Noferkaszokar
megint csak Alsó-Egyiptom ura volt. Még az ő uralkodása idején készült egy
irat, melyben feljegyezték, hogy az országot hét éves éhínség sújtotta és
összeomlott egy szentély. Amikor Noferkaszokar egy álom hatására helyreállíttatta
a szentélyt, az éhínség is véget ért. Ezt az iratot Dzsedefhór herceg találta
meg, aki Noferkaszokar utóda lett.
Hudzsefa
volt a következő Alsó-Egyiptomi fáraó.
Ez alatt az
idő alatt Kína területén több kultúra is létrejött a Sárga-folyó
vidékén, de nem alkottak még egységes birodalmat.
Régészeti ihletésű kézműves tárgyak eladók itt (mécsesek, bögrék, gyertyák, ékszerek, dísztárgyak)
Még több érdekességért kövess facebookon is
Régészeti ihletésű kézműves tárgyak eladók itt (mécsesek, bögrék, gyertyák, ékszerek, dísztárgyak)
Még több érdekességért kövess facebookon is
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése