I.e. 3200 – 3100
Közép-Amerikában,
Mexikó területén ebből a korból származnak az ottani legrégibb agyagedények.
A Pireneusi-félszigeten
felállították a Los Millaresi megalitokat. Ezek három koncentrikus kört
alkotnak. Az ezt használó nép sok kerámiát hagyott hátra, melyeket ugyanolyan
szimbólumokkal díszítettek, mint magukat, a köveket. Az itt élő nép gyakran
harcolt a szomszédaival.
Los Millares rekonstrukciós makettje [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Megalitikus_kult%C3%BAr%C3%A1k] |
Los Millaresi romok [a kép forrása: https://curiosmos.com/los-millares-the-largest-known-fortified-neolithic-settlement-in-europe/] |
Los Millaresi rekonstrukció [a kép forrása: https://www.alamy.com/reconstruction-of-buildings-los-millares-prehistoric-chalcolithic-image151275860.html] |
Los Millares [a kép forrása: http://www.faydon.com/Millares/Millares.html] |
Ebben az
időben ment fel Ötzi az Alpokba.
Ő az, akinek jégbe fagyott, mumifikálódott testét pár évvel ezelőtt találták
meg (a felmelegedés miatti gleccserjégolvadás tette hozzáférhetővé többezer év után), az
Ötzvölgyi Alpokban, Ausztria olaszországi határához közel.
Emberünk kb.
45 éves lehetett, 160 cm magas és 50 kg-os - abban az időben átlagos. 15
szénporral készült tetoválása volt, melyek valószínűleg gyógyító szándékkal
készültek. Volt pár olyan, ami sima párhuzamos vonalakból állt, valamit kereszt
alakú rajzolat a jobb térdhajlatában és pontok a klasszikus
akupunktúra-pontokon. A tetoválások készítésekor tűvel nem csak a szénport,
hanem gyógynövényeket is juttattak a bőr alá. Ötzi kabátja barna és fehér kecskeszőrme összevarrásából készült,
így divatosan csíkos volt. Lábszárvédőjét borjúbőrszíjjal rögzítette.
Ágyékkötője térdig leért. Cipőjének talpa medvebőrből készült, felső része
szarvasbőrből. Hogy lábát melegen tartsa, cipőjét szalmával tömte ki. Sapkáját
medveszőrből készítette. Az eső ellen száraz fűből készített köpenye volt. Nem
akárki lehetett a saját törzsében, mert volt saját rézbaltája (a réz akkoriban
drága cucc volt). Íja tiszafából készült, nyilai ostorménfából, nyílhegyei
tűzkőből. Továbbá volt nála egy kőrisfanyelű, tűzkő-pengéjű tőr is. Favázas
hátizsákjában cipelte a cuccait, egy nyírfakéregből készült edényben pedig a
parazsát. Ezeken túl még egy kis bőrszütyője is volt, amiben csont-árja,
tűzkő-pengéi, élesítő kövei és gyújtótaplója volt, valamint egy lyukas kődarab,
amit talán amulettként tartott magánál.
Ötzi úgy lelte halálát fönt a zord
hegyen, hogy egy nyíllal eltalálták a vállán az artériáját. A vérzés miatt
legyengült, ezután már szemtől szembe sem volt nehéz legyőzni őt. Ahogy fejbe
vágták, ő hanyatt vágódott és éppen egy kőbe verte a fejét. Hogy ki lehetett az
ellensége, nem tudjuk.
Ötzi [a kép forrása: http://sikerado.hu/tudomany/ep-testben/az_etcsokolade_segiti_az_arterias_betegsegben_szenvedo_idosek_jarasat/] |
Ötzi [a kép forrása: https://www.origo.hu/tudomany/20180713-kecske-es-szarvashust-buzaszemeket-fogyasztott-otzi-a-halala-elott.html] |
Ötzi tetoválásai [a kép forrása: https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-6201659/tzi-iceman-covered-acupuncture-like-marks-used-primitive-painkiller.html] |
Ötzi cipője [a kép forrása: https://www.thevintagenews.com/2017/12/12/otzi-the-iceman-shoes/] |
Ötzi tőre (másolat) [a kép forrása (és egy videó a készítéséről): https://www.alloutdoor.com/2018/05/29/watch-making-otzi-iceman-flint-dagger/ ] |
A Kánaán
és Mezopotámia közötti félsivatagos területen az amurrúk éltek, akiknek ekkorra már fejlett városállamaik voltak,
mint Ebla, Karkemis és Jamhad. Városaikat védőfallal vették körül.
Kereskedelmet folytattak a sumérokkal;
hatottak a mezopotámiai építészetre és átvették a suméroktól az ékírást.
Mezopotámiában,
az uruki Éanna-körzetben zikkuratot építettek, de még mindig kezdetlegeset.
Már sok ezer évvel
korábban létezett a szakrális kannibalizmus, ami azt jelentette, hogy a legyőzött
ellenfél testét megették. Ennek pedig az volt az értelme, hogy úgy hitték,
ezzel magukévá teszik a másik ember erejét (főleg a lelki-szellemi erejét). Az
is előfordult (és természeti népeknél szinte napjainkig fennmaradt a szokás),
hogy amikor valaki megöregedett, meggyengült, akkor megölték és megették
(legalábbis bizonyos testrészeit), hogy az illetőben lakozó erő ne tűnjön el
(mint amikor végelgyengülésben meghal), hanem még amikor megvan, „továbbörökítődjön”
a törzs többi tagjába.
Ez a szokás a
matriarchális társadalmak idején valamennyire visszaszorult, mert a test értéke
– mint az anyaölből születő élet, test, teremtő anyag – megnőtt. (Mutatja a
kapcsolatot a latin mater és a materia szó hasonló formája, ahogyan a magyaré
is: anya – anyag. Ezért helyettesítő megoldásokat találtak ki. Ennek egyik
példája az állatáldozat, amikor az állat által megjelenített istenség erejét
vélték magukévá tenni az állat elfogyasztásával. Későbbi, szelídebb változat
pedig az ember-/állat-alakúra gyúrt tésztafélék fogyasztása. Ide tartozik a
Hold-alakú kifli, a hajfonatra emlékeztető kalács, valamint a perec, ami
eredetileg kör alakú volt és a Napot szimbolizálta (csupán a kereszténység
idején került a közepébe a kereszt). [Várkonyi Nándor: Sziriat oszlopai]
Az ősi szokás mostanra csak a királyokra,
uralkodókra maradt érvényes. Ha a király – aki az egész közösséget/államot
jelentette egy személyben – meggyengült, akkor az általa vezetett állam is
meggyengült. Ez megengedhetetlen volt. Ezért az ősi közösségekben elterjedt
szokás volt, hogy a kijelölt új királynak meg kellett ölnie az öreg királyt (és
valószínűleg fogyasztania is kellett belőle).
A sumérok erre is kitaláltak egy helyettesítő
megoldást. Kijelöltek egy embert minden évben, aki egy napra a király volt. Egy
napig a királyi státusz minden előnyét élvezhette. Azonban a napnyugta
elérkeztével őt ölték meg, hogy ezzel a király erejét megújítsák. (Ez a „pünkösdi
királyság” ősi eredete). [Hahn István: Istenek és népek]
Egyiptom – hódító
hadjáratokat kezdett indítani délre, a kusiták
ellen, ahol ekkor drasztikus népességcsökkenés következett be.
Egyiptom
erre az időre eső uralkodóinak maximum csak a nevüket lehet tudni. A következő
fáraó-nevek ismertek a 0. dinasztiából: I. Skorpió, Hórnineith, Kaneith, Két
Sólyom, Hórni (II. Sólyom), Hórpenabu (vagy Elefántkirály), Hórhat,
Hórhedzsu,
Ka,
Narmer
és
Iri-Hór.
Skorpió király hieroglifája [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/I._Skorpi%C3%B3] |
Két Sólyom fáraó hieroglifája [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%A9t_S%C3%B3lyom] |
I. Ka hieroglifája [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/I._Ka#/media/File:KaSerekh2.png] |
Narmer hieroglifája [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Narmer#/media/File:Narmer.png] |
Iri-Hórról
azt lehet tudni, hogy székhelyét Nehenből áthelyezte Abüdoszba (Apszuba). Az ő buzogányáról
ismerjük a heb szed-ünnep szertartását. A sumérokhoz hasonlóan ők is úgy
gondolták, hogy az uralkodót időről-időre meg kell fiatalítani. Ezért annak a
királynak, aki már régóta a trónon ült, egy szimbolikus fiatalító szertartáson kellett
részt vennie, melynek során bizonyítania kellett fizikai erőnlétét.
A király
ilyenkor egymaga felállított egy dzsed-oszlopot*, ami az állandóság szimbóluma
volt. Papok áldozatot mutattak be az oszlopnál. Ezután a fáraónak futnia
kellett az Egyiptom határait kijelölő két határkő között. Áldozatot mutatott be
az istenszobroknak, majd újra megkoronázták őt. Ezután jutalomosztás és lakoma
következett. Végül szobrot készítettek, amit a király szed-ünnepi ruhájába
öltöztettek és eltemettek. Így a jelképesen eltemetett uralkodó helyébe
megifjodott önmaga lépett.
*Dzsed-oszlop: Világfa-szimbólum, az állandóság,
tartósság jelképe.
Dzsed-oszlop [a kép forrása: https://www.szepmuveszeti.hu/mutargyak/dzsed-oszlop-amulett-2/] |
A Szaharában
élő pásztorok, a szárazodás ellenére még kitartottak: A Tasszilin Ádzser
sziklarajzainak tanúsága szerint szarvasmarhát tenyésztettek.
Tasszilin Ádzser sziklára festett marhacsordája [a kép forrása: https://hu.wikipedia.org/wiki/Sziklarajz#/media/F%C3%A1jl:Rock_Paintings,_White_Lady_with_Arrow_(3690486840).jpg] |
Japánban
az ott élő emberek veremházakban laktak. Agyagedényeik egyre kidolgozottabbá
váltak, diót, gesztenyét, makkot nagy mennyiségben gyűjtöttek és fogyasztottak.
I.e. 3100 – 3050
Az európai
kontinensről egy nép a Brit-szigetre érkezett. Ők voltak a windmill hill-kultúra népe. E nép
tagjai gracilisak voltak, könnyebb csontúak, mint a mai ember. Fogazatuk
szerint szénhidrát-szegény étrenden éltek, egészségesek voltak. Ők kezdték el
benépesíteni a Brit-sziget D-i részét, és ők azok, akik megkezdték a Stonehenge
építését. Szarvasagancs-csákányokkal ástak hozzá alapot, s a kiásott mészköves
törmeléket az árok belső oldalán halmozták föl. Az építmény ÉK-i bejáratánál két
kőoszlopot állítottak föl. Ezek egyike az ún. oltárkő. A stációkövek ekkor
kerültek a helyükre. Az építmény első kövei, az ún. kék kövek, melyek Wales
DNy-i részéről származnak.
A közelben
volt egy falu. A koponya-leletek azt mutatják, hogy jó néhánnyal közülük tompa
tárgytól származó erős ütés végzett, függetlenül attól, hogy férfi, vagy nő
volt az illető.
Stonehenge [a kép forrása: https://www.multinavigator.hu/cikk.php?id=1278] |
Stonehenge [a kép forrása: https://koroshircentrum.hu/2019/03/16/a-legkorabbi-oskori-tomeges-ritualek-kozpontja-lehetett-a-stonehenge/] |
Mezopotámiában
megkezdődött a Dzsemdet Naszr-kor.
Az ékírás ősének fonetizáló jellegei is kezdtek megjelenni (ezt megelőzően csak
képírás volt).
Ahogy a Dzsemdet
Naszr-kultúra egyre dél felé terjeszkedett, az addig a D-i területet uraló uruki-kultúra hanyatlani kezdett.
Urukban az Éanna-körzet megszűnt templomkörzetként működni. Egyik templomának
helyén lakóházak épültek. Uruk istenének, Inannának (anya-isten,
termékenység-istennő) szerepét átvette a nippuri Enlil (férfi istenség, a föld
ura, az ember barátja, az adamiták – Ádám népe – által is legfőbbként tisztelt
isten).
Az éghajlat szárazodása tovább folytatódott, így
Mezopotámia északi városai elnéptelenedtek, csupán Esnunna városának népessége
nőtt meg.
Délen Uruk (sumér nyelven Unug) népessége és
területe viszont továbbra is egyre nagyobb lett, így a várost ellátó
földterületnek is növekednie kellett. A nagy kiterjedésű földek öntözését már
nem volt olyan egyszerű megoldani, mint a közvetlenül a vízparton elterülő
földekét. A folyó vizét kellett egyre távolabbra eljuttatni. Ennek hatékony megoldására találták föl a
csatornázást. Ebből a korszakból származnak az első nagyobb folyamszabályozásra
és öntözőcsatornákra vonatkozó, egyértelmű bizonyítékok.
A vidékről sok – immár sumér nyelven íródott –
agyagtábla maradt fenn. Ezek szövegei gazdasági jellegűek; fejadagokról
szóltak, illetve az ünnepségeken feláldozandó állatok listái szerepeltek
rajtuk. Kerámiáikat az Arab-félsziget legdélibb részén élő hafit-kultúra népével cseréték el
rézre.
Egy ilyen kerámián,
az ún. warka-vázán egy templomi áldozat bemutatását ábrázolták. A képen az
egyik alak az „en”, vagyis a főpap jelét tartja a kezében. Ez egy termékenységi
szertartás volt, amelyben a király a papnővel egyesült. (Ezért is fontos volt,
hogy a király ereje teljében legyen; mert őrajta múlt a földek termékenysége
is). A király(ok) Dumuzit (a mitikus pásztort, akinek felesége lett Inanna) szimbolizálták,
a papnők pedig Inanna istennőt. A szertartást zenével, és tánccal kísérték. A
váza egy vésett alabástrom-edény, melyben bort tároltak. [https://juharizsuzsanna.blog.hu/2015/07/01/az_5000_eves_kep_az_erotikus_szent_naszt_idezi]
Warka-váza [a kép forrása: https://en.wikipedia.org/wiki/Warka_Vase] |
A Warka-váza rajza [a kép forrása: https://juharizsuzsanna.blog.hu/2015/07/01/az_5000_eves_kep_az_erotikus_szent_naszt_idezi] |
A Warka-váza rajza [a kép forrása: https://juharizsuzsanna.blog.hu/2015/07/01/az_5000_eves_kep_az_erotikus_szent_naszt_idezi] |
A sumérok városállamai Mezopotámiában
egyre nagyobb hatalommal rendelkeztek. Így Eridu, Uruk, Ur, Lagas és Girszu. A
sumér királylista szerint Eridu városa (sumérul Nunki) volt a világ első városa
és királysága. Uruk első királya Meszkiaggaser volt, Ur első királya pedig
Meszkalamdug. Meszkalamdug nevének jelentése „a jó föld
hőse” (sumér nyelven). Ő egyben Kis királya is volt. Uralkodóként aranysisakot
viselt.
Meszkalamdug aranysisakja [a kép forrása: http://gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Okor-kelet/Okori.es.keleti.muveszet/index.asp_id=50.html] |
Egyiptom
ekkori uralkodói még mindig a 0. dinasztiához tartoztak: Narmer, Szehendet,
és II.
Skorpió.
I.e. 3050 – 3000
Egy Skóciától ÉNy-ra levő szigeten, az Isle of Lewis-on ekkortájt állították fel a Callanishi állóköveket. A kövek körben állnak, a körön belül pedig a fő monolit és egy kripta van. Az 50 kőtömböt agyaggal erősítették meg. Az építmény tetejét náddal fedték le. Halottaikat ebbe a kriptába helyezték el, cserépedények mellékletével.
A lengyeli-kultúra elkészítette a zengővárkonyi madonnát. Ez egy termékenységistennőt ábrázoló idol.
Anatólia lakói az évezred végén rájöttek, hogyan lehet ötvözni a rezet az ónnal – s így feltalálták a bronzot. Ettől kezdve ebből az anyagból készítették a fegyvereiket, edényeiket, dísztárgyaikat. De más fémeket is megmunkáltak: aranyat, ezüstöt, rezet), s tárgyaikkal kereskedelmet is folytattak. Fontos lelőhelye ennek a kornak Alacahüyük és Kültepe.
Az évezred végén Mezopotámia és Anatólia között megalapították Assur városát, a Tigris-folyó gázlóját ellenőrző sziklaszirten. E város népe a hegyekből érkezett.
I.e. 3050 – 3000
Egy Skóciától ÉNy-ra levő szigeten, az Isle of Lewis-on ekkortájt állították fel a Callanishi állóköveket. A kövek körben állnak, a körön belül pedig a fő monolit és egy kripta van. Az 50 kőtömböt agyaggal erősítették meg. Az építmény tetejét náddal fedték le. Halottaikat ebbe a kriptába helyezték el, cserépedények mellékletével.
A lengyeli-kultúra elkészítette a zengővárkonyi madonnát. Ez egy termékenységistennőt ábrázoló idol.
Anatólia lakói az évezred végén rájöttek, hogyan lehet ötvözni a rezet az ónnal – s így feltalálták a bronzot. Ettől kezdve ebből az anyagból készítették a fegyvereiket, edényeiket, dísztárgyaikat. De más fémeket is megmunkáltak: aranyat, ezüstöt, rezet), s tárgyaikkal kereskedelmet is folytattak. Fontos lelőhelye ennek a kornak Alacahüyük és Kültepe.
Az évezred végén Mezopotámia és Anatólia között megalapították Assur városát, a Tigris-folyó gázlóját ellenőrző sziklaszirten. E város népe a hegyekből érkezett.
*árják: Közép-Ázsia felől vándorló, világosabb bőrű
népek.
Az ezredforduló táján Bali szigetére DK-Ázsiából
származó vándorló törzsek érkeztek és telepedtek le. Ők még mindig kőeszközöket
használtak.
--> Régészeti lelet-ihletésű kézműves munkák (ékszerek, díszek, bögrék) itt: https://www.alkotokboltja.hu/Shop/index/27279
--> Kövess facebook-on is: https://www.facebook.com/Bezzeg-r%C3%A9gen-338544310331985/?modal=admin_todo_tour
--> Régészeti lelet-ihletésű kézműves munkák (ékszerek, díszek, bögrék) itt: https://www.alkotokboltja.hu/Shop/index/27279
--> Kövess facebook-on is: https://www.facebook.com/Bezzeg-r%C3%A9gen-338544310331985/?modal=admin_todo_tour
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése